رفتن به بالا
  • شنبه - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳
  • کد خبر : ۴۶۷۰۳
  • چاپ خبر : گفتگوی اختصاصی با دکتر حسین ارجمند؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق
زیر پوست فرهنگ؛

گفتگوی اختصاصی با دکتر حسین ارجمند؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق

به گزارش آفتاب بافق، دکتر حسین ارجمند، دانش آموخته دانشگاه تهران پس از سال ها تدریس در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی، اکنون پا به عرصه مسئولیت گذاشته است. چیزیکه به گفته خودش هیچ وقت به آن نیاندیشیده بود. آفتاب بافق بر آن شد پس از گذشت سه ماه از روی کار آمدن وی گفتگویی […]

به گزارش آفتاب بافق، دکتر حسین ارجمند، دانش آموخته دانشگاه تهران پس از سال ها تدریس در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی، اکنون پا به عرصه مسئولیت گذاشته است. چیزیکه به گفته خودش هیچ وقت به آن نیاندیشیده بود.

آفتاب بافق بر آن شد پس از گذشت سه ماه از روی کار آمدن وی گفتگویی دوستانه با این مقام مسئول داشته باشد که در ادامه می خوانید.

آفتاب بافق/ اولین سوال این است حکم ریاست شما ابلاغ شد یا هنوز سرپرست هستید؟

– بله بعد از اعلام نظر هسته گزینش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ 22 دی ماه حکم انتصاب اینجانب ابلاغ شد.

آفتاب بافق/ با توجه به این که شما سالیان زیاد در دانشگاه ها و مدارس تدریس داشتید حوزه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را نسبت به آموزش و پرورش چگونه مقایسه می کنید؟

– آموزش وپرورش بنیادی ترین و کلیدی ترین ارگان است و تا زمانی که عزم جدی برای حل مشکلات این سازمان بزرگ و گسترده نباشد به هدف نمیرسیم. من هیچوقت نتوانستم با سیستم معیوب آموزش و پرورش کنار بیایم. اراده ای هم برای تغییر منطقی با پشتوانه علمی و کارشناسی شده در این مجموعه ندیدم.

اما در اداره ارشاد کار بیشتر برمبنای نظارت است و قرار هم نیست با دستور و بخشنامه بتوان فرهنگ را تغییر داد. کارهای فرهنگی نمود آنی ندارد و نتایج آنهم به آسانی مشاهده نمی شود بلکه حرکتی تدریجی است که باید حسابگرانه و با ظرافت انجام گیرد. هگل یکی از فلاسفه بزرگ غرب جمله معروفی دارد که می گوید « سنت ها و آداب و رسوم همانند رودخانه ای است که ما هر چه از سرچشمه آن دورتر شویم متلاطم تر و خروشان تر می شود»

این بدین معناست که تغییر یا اصلاح فرهنگ کار بسیار خطیری است. کارهای فرهنگی همت مردانی بزرگ را می طلبد.

آفتاب بافق/ بزرگترین مانع در ایجاد بستر مناسب برای فرهنگ سازی چیست؟

– متاسفانه مقوله فرهنگ هیج وقت جدی گرفته نشده است با اینکه فرهنگ زیربنای توسعه محسوب می شود اما در اولویت قرار ندارد. از طرف دیگر موازی کاری در مسائل فرهنگی وجود دارد و هر ارگانی برای خودش در این زمینه کار می کند. متاسفانه وضعیت فرهنگی در جامعه روز به روز بدتر می شود.

آفتاب بافق/ وضعیت فرهنگی شهر بافق را چگونه ارزیابی می کنید؟

– هر آب وخاکی فرهنگ خاص خودش را دارد و این میراث گرانبهای گذشتگان ما است. به تعبیر ادموند برک « سنت انباشت خرد ماست» بافت سنتی شهر و ساخت و سازهای جدید کار را بسیار دشوار کرده است، از طرف دیگر معدنی بودن شهر هم تاثیر خود را بر فرهنگ ما گذاشته است و این امری گریز ناپذیر است. در ابتدا باید مشکلات ریشه یابی شود، هر چند که همه ما هم درد را می دانیم و هم درمان را ؛ تنها باید همت و عزم جدی برای تغییر وجود داشته باشد. وقتی فکر تغییر در اجتماع رسوخ کند، آن زمان جامعه خود به خود متحول می شود.

آفتاب بافق/ برای این تغییر چه باید کرد؟

– قبلا هم این را بیان کردم که یک مسئول به تنهایی نمیتواند فرهنگ را تغییر دهد. در ابتدا باید نقاط قوت و ضعف شهر را شناسایی کنیم و برای بهتر شدن آن برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشیم. باید اولویت شهر تربیت نیروهای زبده و متخصص باشد. شعار ” به جوان ها بها داد ” باید به دور از هر گونه شعار و در عمل باشد نسل جدید را باید فهمید و به آنها پر و بال داد تا بتوانند بی هیچ ترسی حرف دلشان را بزنند. باید حس ناسیونالیستی (لزوم به حفظ فرهنگ ملی) عقلانی را در بافق ترویج داد. حس مسئولیت پذیری و فرهنگ کار و تلاش را باید نهادینه کرد و در نهایت امید و نشاط را به جامعه تزریق کنیم.

آفتاب بافق / مردم بافق شما را بیشتر با مقالات تندی که در رسانه ها می نوشتید می شناسند آیا هنوز هم می نویسید؟

– نوشتن برای من لذت بخش ترین مساله در دنیاست.به تعبیر دکتر شریعتی« هرکسی را، هر قبیله ای را توتمی است که با آن عشق می ورزد ، می پرستد، می نالد، درد می کشد، می گدازد، اشک می ریزد و صبر می کند و قلم توتم من است»

باید دردها را گفت در عین حال از امید و آینده روشن هم گفت. جامعه دم به دم در حال نو شدن است یا نیاز به نو شدن دارد. امام علی (ع) می فرمایند : « من اسْتَوَى یَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» کسی که دو روزش مثل هم باشد زیانکار است.

تنها آگاهی و شناخت است که می تواند مشکلات ما را حل کند.جامعه ای پویا هست که در آن فضای نقد وجود داشته باشد.گفتگوهای انتقادی نیاز جامعه امروز است.من خوشحال می شوم که از من هم انتقاد شود.آدم ها نه سیاه هستند و نه سفید بلکه خاکستری هستند. همه ما نقاط مثبت و منفی داریم.

افرادی از انتقاد می هراسند که از پست و مقام برای خود کیسه ای دوختند یا می خواهند خود را به هر شکل بالا بکشند.

من چون با قرآن و مثنوی سال ها دمخور و مانوس بودم هرگز علاقه و دلبستگی به این مناصب نداشتم و به تعبیر حضرت علی (ع) « لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ»

 آفتاب بافق / معنای آن چیست؟

– بی اعتباری دنیا و به تعبیر مولوی « با سگان بگذار این مردار را /خرد بشکن شیشه پندار را »

آفتاب بافق / عده ای معتقدند که شما فداکاری بزرگی کردید و این مسئولیت را پذیرفتید چون نه با منش و خلق و خوی شما سازگار است و نه پست ارزشمندی محسوب می شود نظر خودتان چیست ؟

– پیامبر اکرم (ص)  می فرمایند: « شرف المکان بالمکین » شرافت مکان به فردی است که در آن مکان قرار گرفته است.

این انسانها هستند که به پست ها و منصب ارزش می دهند و شاعر هم گفته « هر ذره که هست اگر غباریست/ در پرده مملکت به کاریست»

آفتاب بافق / کمی از فلسفه و شعر فاصله بگیریم و ملموس تر سوال کنیم. چه کارهایی در این مدت انجام داده اید؟

– البته من معتقدم فلسفه می تواند جامعه را نجات دهد چون فلسفه عشق به دانستن است و آگاهی حلقه مفقوده جامعه ماست .

ما نیاز به انسانهای خلاق و اندیشمند داریم و به عبارت ساده تر ما نیازمند فکر و اندیشه در حوزه فرهنگ هستیم نه فقط پول و امکانات مادی.

الان شما اینهمه مسجد در شهر می بینید. آیا به اندازه این مساجد نمازخوان هم تربیت کرده ایم یا این که این مساجد بیشتر فصلی هستند و کارکردهای خاص خود را دارند. اگر شما صدها کتابخانه با امکانات ویژه بسازید و کتابخوان تربیت نکنید هیچ کاری انجام ندادید « آب جو تشنگی آور به دست/ تا بجوشد آب از بالا و پست»

آفتاب بافق / باز هم رفتیم در حوزه ادبیات و فلسفه.مشخصا جواب ندادید چه اقداماتی تا الان انجام داده اید؟

– البته زمان سه ماه برای اقدام فرهنگی زمان فوق العاده محدودی است و قرار نیست در این سه ماه اتفاق شگرفی بیفتد ولی یکی از اتفاقات خوب افتتاح کافه کتاب در شهر بافق بود که الان انجمن های ادبی و جلسات شاهنامه خوانی و حافظ خوانی در آن برگزار می شود.

هم چنین پیگیریهایی برای سینما دیجیتال صورت پذیرفته و تفاهم نامه ای هم در این زمینه قبلا امضا شده بوده که جا دارد از زحمات سرکار خانم کریمی هم تشکر کنم. اگر این اتفاق بیفتد یکی از آرزوهای دیرینه مردم بافق که داشتن سالن سینما در شهر می باشد تحقق خواهد یافت.

همچنین خانه هنرمندان به زودی افتتاح خواهد شد که در این زمینه رایزنیهایی با فرماندار و شهردار محترم صورت پذیرفته است.

برپایی نمایشگاه کتاب در امامزاده عبدالله ، نمایشگاه نقاشی، جنگ ها و نمایشهای دهه فجر، تعزیه های مختلف بمناسبت ایام فاطمیه، برگزاری محفل انس با قرآن و….

مشخصا بخشی از برنامه های ایام الله دهه فجر بود.

آفتاب بافق / برنامه های آینده شما چیست؟

– مهمترین اولویت من مساله آموزش و تقویت انجمن های فرهنگی هنری است.در حال حاضر هفت انجمن فعال در شهرستان بافق وجود دارد که تحت نظارت اداره ارشاد مشغول فعالیت هستند.نکته مثبت؛ تعامل و ارتباط تنگاتنگ بنده با این انجمن ها می باشد که ان شاء الله بتوانیم با فعالیت این انجمن ها روزهای بهتری برای شهر و دیارمان رقم بخورد. که در همینجا لازم است از همکاری و تلاش مجدانه امام جمعه و فرماندار محترم نیز سپاسگزاری نمایم که با ارشاد و راهنمایی های ارزنده خودشان یار و مددکار شورای فرهنگی و برنامه های این اداره بوده اند و امیدوارم با همکاری و همفکری سایر مسئولین فرهنگی و راوبط عمومی شرکت های معدنی و صنعتی  منطقه بتوانیم به شایستگی در راه اعتلای فرهنگی و غنای برنامه ها و اهداف ترسیم شده گام برداریم.

البته برنامه ها و ایده های زیادی دارم که به یاری خداوند و همراهی مسئولان شهر تحقق خواهد یافت. هرکس باید وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد و موفقیت وی در گرو توفیقات الهی است.

«یک قدم راه است گر توفیق باشد دستگیر/پس حدیث راه دور و رفتن اعوام کو

آفتاب بافق / ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.امیدورایم موفق و موید باشید و مثل همیشه مطالب ارزنده شما را در جهت تنویر افکار عمومی در رسانه ها ببینیم.

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه برای “گفتگوی اختصاصی با دکتر حسین ارجمند؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق”

  • جناب دکتر بسیار متین و شیوا فرمودید

  • علی اصغر رنجبر بافقی says:

    باسلام ودرود به جناب آقای دکتر اجمند عزیز .ایشان مردی بسیار فعال وتوانا وقلم بدست بوده وهمه ما باید بنحو احسن از بیانات شیوا وارزنده ی ایشان استفاده بهینه راببریم درود برشما

ارسال دیدگاه

error: متن حفاظت شده