رفتن به بالا
  • شنبه - ۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
  • کد خبر : ۴۷۲۳۶
  • چاپ خبر : نباید گذاشت هنر خیمه شب بازی در سایه فراموشی قرار گیرد
بازیگر نقش کریم سیاه:

نباید گذاشت هنر خیمه شب بازی در سایه فراموشی قرار گیرد

میثم پور منش،بازیگر نقش کریم سیاه گفت: تمام سختی ها و ناملایمتی ها را با عشق به تحقق هدف خود در حفظ آیین سنتی سیاه بازی انجام دادم، نباید گذاشت هنر خیمه شب بازی در سایه فراموشی قرار گیرد. به گزارش آفتاب بافق،میثم پورمنش بازگیر نقش حاجی فیروز یا کریم سیاه در بافق که تمام […]

میثم پور منش،بازیگر نقش کریم سیاه گفت: تمام سختی ها و ناملایمتی ها را با عشق به تحقق هدف خود در حفظ آیین سنتی سیاه بازی انجام دادم، نباید گذاشت هنر خیمه شب بازی در سایه فراموشی قرار گیرد.

به گزارش آفتاب بافق،میثم پورمنش بازگیر نقش حاجی فیروز یا کریم سیاه در بافق که تمام تلاش خود را برای فرهنگ سازی و حفظ سنت حاجی فیروز در این شهر می کند، در گفتگو با آفتاب بافق از اقدامات خود در این راستا گفت: در ذهن مردم حاجی فیروز یک گدا تداعی شده بود و این تفکر اشتباه سبب شد تا در سال گذشته تعداد 2 هزار بروشور با موضوع  تاریخچه حاجی فیروز را تهیه و توزیع کنم تا مردم بدانند حاجی فیروز گدا نیست.

وی افزود: این حرکت سبب شد تا توسط تیم نمایش آیین سنتی دیده شوم.در مرداد ماه سال جاری در جشنواره آیین سنتی که در تهران برگزار شد،حضور پیدا کردم و انجا بود که فهمیدم هر کس کار سیاه بازی را در پیش گرفته رو به فراموشی رفته است. بر آن شدم تا حداقل چراغ خیمه شب بازی را در شهر خودم روشن کنم.

پورمنش با بیان اینکه هیچ فردی در استان کار خیمه شب بازی را انجام نمی داد،گفت: این بیشتر مرا مصمم کرد که به عنوان اولین نماینده در تحقق این امر در شهرستان و استان باشم. پژوهش هایی را درباره خیمه شب بازی انجام دادم و با اساتید به نامی چون فتحعلی بیگی ارتباط برقرار کردم که ایشان با آغوش باز از کار و هدف من استقبال کردند. بر عکس خیلی ها که امروز عروسک هایی را وارد کرده اند تا جایگزین عروسک های خیمه شب بازی شود. من با جستجو در بین عروسک سازهای معروف این کار، نسیم یاقوتی را پیدا کردم تا عروسک های من را بسازد.

وی اصلی ترین مشکل خود را نداشتن حامی عنوان کرد و ادامه داد: تمام هزینه های این کار را با عشق به تحقق هدف انجام دادم؛هزینه ساخت هر عروسک 350 هزار تومان می شد و این را هم باید بگویم که هر عروسک مختص همان عنوان برنامه اجرایی است و دیگر قابل استفاده در جایی دیگر نخواهد بود. برای همین برای اجرای موضوعی دیگر باید مجدد عروسکی ساخته شود که این نیازمند هزینه است. در همین راستا پیگیر حامی شدم اما خیلی ها دست رد به سینه من زدند،اما  در مقابل تمام این ناملایمتی ها و عدم همکاری ها یک نفر بود که با جان و دل مرا مورد حمایت خود قرار داد  و با آغوش باز همیشه مرا پذیرفت و آن تنها آقای رضا فلاح،مدیر روابط عمومی شرکت سنگ اهن است که از ایشان تشکر می کنم و تا نفس دارم خود را مدیون وی می دانم.

بازیگر نقش حاجی فیروز درباره پیگیری های خود برای فراگیری دوره های عروسک گردانی و نحوه اجرا افزود: طی ارتباط  با اقای اسدی نژاد که پدر ایشان از قدیمی های این عرصه هستند،توانستم اطلاعاتی در این زمینه بدست آورم،حتی بعد از مطالعه کتاب هایی که در اختیار من قرار دادند،دوره آموزش سفیر و عروسک گردانی را گذراندم.

وی پیرامون آشنایی خود با امیر حسین انصافی بازیگر تئاتر بیان کرد: بعد از پیگیری ها و تلاش هایی که انجام دادم از دوستانم جویا شدم که چگونه می توانم با کارهای مدرن امروزی آشنا شوم و آنان امیر حسین انصافی را به من معرفی کردند. وی پسر جواد انصافی معروف به “عبدلی” است که در برنامه عموپورنگ نقش عمو نوروز را ایفا می کند.آشناییت من با امیر حسین 2 سال پیش در جشنواره سیاه بازی رخ داد.تا قبل از خیمه شب بازی ارتباط کمی بین ما برقرار بود اما این کار باعث شد تا بیشتر با هم در تماس باشیم.

پورمنش گفت: از وی خواهان در اختیار گذاشتن نمونه کارهایش شدم تا بتوانم با شیوه اجرایی آشنا شوم.ایشان هم گفت به تهران بیایم و یا از طریق دیگری نمونه کارها را در اختیار من قرار دهد. یک روز طی تماس انصافی به من گفت همراه همسر خود برای ماه عسل به یزد می آید،من هم از فرصت استفاده کردم و ایشان را به بافق دعوت کردم تا هم از اماکن ها گردشگری بافق دیدن کند و هم کار من انجام شود. ایشان با خوشحالی پذیرفتند و من با هماهنگی و حمایت اقای فلاح  و قانعی توانستم در یک روز معدن سنگ آهن و مکان های گردشگی و تاریخی بافق را به ایشان نشان دهم.

وی هدف از تلاش های انجام داده را روشن نگه داشتن چراغ این خمیه در شهر برای نشاندن لبخند بر روی لبان مردم عنوان کرد و گفت: ما بافقی ها وقتی اسم خیمه را بر زبان جاری می کنیم،ناخودآگاه خیمه امام حسین(ع) در روز عاشورا در ذهن تداعی می شود، یعنی خیمه غم،هرگز خیمه شادی نداشته ایم. خوشحالم از اینکه میثم پورمنش توانست خیمه شادی در بافق ایجاد کند.ان شاءالله تمرین ها را بصورت جدی شروع می کنیم تا در 20 اسفند سال جاری بصورت مداوم اجرا داشته باشیم.گروه ما با نام خیمه شب بازی شب دیسک که با تلاش آقای رنجبر به ثبت رسیده و متشکل از 3 نفر است،فعالیت خواهد کرد.در این نمایش من نقش مرشد را اجرا می کنم و 2 نفر دیگر از دوستان عروسک گردان و نوازنده تمبک هستند.

بازیگر نقش کریم سیاه با اشاره به اینکه تلاش کرده تا تمامی این اقدامات به شکل اصولی و با علم آن انجام شود،خاطر نشان کرد: از 7 سال پیش و با ایده منصور رحیمی وارد این عرصه و اجرای نقش عمو فیروز شدم. تمام تمرینات خود را به شکلی اصولی با علم آن برای شناخت بیشتر و اجرای درست انجام دادم.

وی در پایان سخنان خود با درخواست از مسئولین برای حمایت از وی برای حفظ این آیین سنتی گفت: می دانم قدم در راهی گذاشته ام که به شدت دشوار است و بیشتر از آنچه که حمایت کننده داشته باشم مخاف و منتقد دارم. اما نباید فراموش کرد که انتقاد باید سازنده باشد نه تخریب کننده،ان شاءالله در 20 اسفند بصورت کاملا رسمی زمان اجرای کار را اعلام می کنم و در ابتدا این امر از مدارس شروع می شود تا دانش آموزان را با این سنت آشنا کنیم.

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده