رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
  • کد خبر : ۴۷۳۳۷
  • چاپ خبر : 12 اسفند روز جهانــی حیات وحش

12 اسفند روز جهانــی حیات وحش

روز سوم مارس مقارن با 12 اسفند به عنوان روز جهانی حیات وحش از طرف سازمان ملل متحد نامگذاری شده است .شعار روز جهانی حیات وحش در سال جاری با توجه به وضعیت نگران کننده گربه سانان به شرح  ذیل انتخاب گردیده است . ” گربه های بزرگ جثه ، صیادان طبیعی در معرض تهدید […]

روز سوم مارس مقارن با 12 اسفند به عنوان روز جهانی حیات وحش از طرف سازمان ملل متحد نامگذاری شده است .شعار روز جهانی حیات وحش در سال جاری با توجه به وضعیت نگران کننده گربه سانان به شرح  ذیل انتخاب گردیده است .

” گربه های بزرگ جثه ، صیادان طبیعی در معرض تهدید / امروز کاری برای کمک به حفاظت از این مخلوقات با شکوه انجام دهیم .

کشور پهناور ایران با مساحتی بالغ بر 195/648/1 کیلومتر مربع یکی از معدود کشورهای دنیا هست که تاکنون توانسته است میزبان گربه های بزرگ جثه باشد از ببر مازندران وشیر ایرانی گرفته تا پلنگ ایرانی ویوزپلنگ آسیائی هر چند که دوتای اولی سالهای زیادی است منقرض شده اند وتنها چند قلاده از شیر ایرانی در قرق جنگلی گیر در شمال غربی هندوستان حفظ شده وبه بقای خود بر روی این کره خاکی ادامه می دهند .بر اساس اسناد تاریخی آخرین شیر ایرانی در 22 می1942 میلادی در شمال غربی درفول مشاهده گردید وآخرین ببر مازندران نیز در سال 1332 شمسی در جنگلهای گلستان توسط شکار چی کشته وعملاٌ پرونده این دو گوشتخوار بزرگ در زیستگاه های شمالی و جنوبی کشور برای همیشه بسته شد وافسوس آن را برای نسلهای بعدی از خود بجا گذاشت. حالا ایرانی ها مانده اند و دو گربه سان بزرگ دیگر پلنگ ایرانی ویوز پلنگ آسیایی که یکی در خطر انقراض (EN ) ودیگری در معرض انقراض (CR ) قرار دارند و با توجه به امارها ودر حالت خوشبینانه 50 قلاده یوز  وبین 500 تا 800 قلاده پلنگ در ایران باقی مانده است ومتاسفانه روز به روز با تهدیدات بیشماری نظیر تخریب زیستگاه ، کشتار ، جاده سازی ، و…. دست وپنجه نرم می کنند وشاید با این روال وعدم برنامه ریزی جهت حفاظت سرنوشتی مشابه با پسر عموهای خود داشته باشند و این زنگ خطری برای تنوع زیستی ایران می باشد .

اما ما امیدواریم که نسل های آینده شاهد چنین اتفاقی در حوزه تنوع زیستی نباشند و با مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت های موجود به احیا این دو گونه ارزشمند کمک کنیم وبه جای مشاهده آنها در موزه ها وباغ وحش ها ایندگان آنها را در طبیعت مشاهده نمایند پس تا دیر نشده از همین امروز اقدام کنیم .

  غلامرضا پور مسئول؛ محیط زیست سنگ آهن

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده