رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
  • کد خبر : ۴۸۱۳۶
  • چاپ خبر : موزه فقط انبار عتیقه نیست، سرچشمه شناخت فرهنگ است
مسئول موزه فرهنگ و هنر بافق:

موزه فقط انبار عتیقه نیست، سرچشمه شناخت فرهنگ است

سید جلال بهشتی زاده بافقی، کارمند اداره آموزش و پرورش در اقدامی خلاقانه به جمع آوری ,قدیمی مرتبط با آموزش و پرورش پرداخته است. وی پس از تلاش شبانه روزی طی 2 سال و بازسازی آنان اکنون موزه ای به نام ” فرهنگ و هنر ” را در بافق دائر نموده است. به گزارش آفتاب بافق؛ سید […]

سید جلال بهشتی زاده بافقی، کارمند اداره آموزش و پرورش در اقدامی خلاقانه به جمع آوری ,قدیمی مرتبط با آموزش و پرورش پرداخته است. وی پس از تلاش شبانه روزی طی 2 سال و بازسازی آنان اکنون موزه ای به نام ” فرهنگ و هنر ” را در بافق دائر نموده است.

به گزارش آفتاب بافق؛ سید جلال بهشتی زاده بافقی،کارمند  اداره آموزش و پرورش که دارای تحصیلات دیپلم برق است و هم  اکنون خدمتگزار مدرسه نمونه اندیشه است.

وی در اقدامی خلاقانه و با عشق به جمع آوری وسایل قدیمی  مرتبط با آموزش و پرورش پرداخته است و پس از  تلاش شبانه روزی طی 2 سال و بازسازی آنان اکنون موزه ای به نام ” فرهنگ و هنر ” را در بافق دائر نموده است.

وی در گفتگو با خبرنگار آفتاب با بیان اینکه مدتی مسئول جمع آوری ضایعات در آموزش و پرورش بوده است و همین جرقه ای در ذهن وی به وجود آورد تا اقدام به جمع آوری وسائل قدیمی و فرسوده و باز سازی آنان کند،افزود: تمام ضایعات فرسوده در انبار اداره آموزش و پرورش خاک می خورد،من هم آنان را جمع آوری و در منزل به دلیل نداشتن مکانی متمرکز کردم،طی 2 سال(از سال 93 تا 95) تلاش شبانه روزی آثار بازسازی و در معرض دید عموم قرار گرفت.

مشاهده آثار قدیمی روایت عمر طولانی و حال و هوای دوران گذشتگان را برای هر بیننده ای زنده می کند. بهشتی زاده در ادامه به معرفی قدیمی ترین آثار پرداخت که از جمله آنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–  نامه شماره 1 آموزش و پرورش که بیانگر شروع کار این اداره در زمان مدیریت اقای ادیب است. وی جزو اولین معلم ها در شهر بافق بوده است.

– قدیمی ترین مهر بافق که توسط شتر به این شهر آورده شده است.

– خمره آبخوری و نامه های مرتبط به آن که متعلق به سال 1307 است.

– اولین تخته سیاه که متعلق به سال 1338 است.در آن زمان تخته ها یک تکه نبوده است و بصورت 4 تکه به هم وصل می شد.

– تعدادی تابلو که طی مناقصه  سال  1313 همراه 4 نیمکت با 2 عدد کرسی (که همان نیمکت هایی که برای نشستن دانش آموزان استفاده می شد) قرار می گیرد و فرد شرکت کننده ای از یزد برنده آنان می شود.

– نسخه قدیمی کتاب گلستان که اهدایی از سوی همکاران فرهنگی می باشد و متعلق به سال 1319 است.

– اولین شناسنامه های وزارت داخلی که مربوط به زمان پهلوی اول و اهدایی محمد علی طالعی،معاون فرماندار می باشد.

– 2 جلد قرآن نفیس که طی سفر شاه در سال 1340 به بافق برای حضور در مراسم افتتاحیه ای در شرکت سنگ آهن به اداره آموزش و پرورش تقدیم می شود.

– یک دستگاه پیانو که در زمان روس ها توسط مهندسان وارد بافق شد و به گروه پیش آهنگی تقدیم شد.

– تصویر سید محمد آزادی،وی دهمین آموزگار در بافق و معلم حجة الاسلام و المسلمین سلیمانی بوده است.

– پرونده کوچکترین شهید بافق،سید سعید بهشتی زاده بافقی که در سن 13 سالگی به شهادت رسیده است . پرونده این شهید نیز از اموزش و پرورش به موزه فرهنگ و هنر ارجاع داده شده است.

بهشتی زاده درباره حس بازدید کننده ها از این مجموعه گفت: لوازمی که ما اینجا جمع آوری نموده ایم بیشتر با مردم به ویژه فرهنگیان در ارتباط بوده است و دیدن این آثار همه را به گذشته و حال و هوای آن دوران می برد.

وی درباره برنامه های خود در عید نوروز افزود: در ایام نوروز موزه صبح ها از ساعت 9 تا 12 و عصرها 14 تا 16  برای بازدید عموم دائر خواهد بود.

بهشتی زاده برای حفظ آثار و امنیت موزه خاطر نشان کرد: به کمک شرکت سنگ آهن توانستیم 10 دوربین حفاظتی برای این مجموعه نصب کنیم که جای دارد از مهندس محمد جواد عسکری،مدیرعامل شرکت تشکر کنم.

وی از مردم دعوت کرد تا ضمن بازدید از این موزه با فرهنگ و مشقت های گذشتگان آشنا شوند و بدانند افراد موفق در دوران گذشته با چه امکاناتی به جایگاه های برتر در جامعه رسیده اند.

بهشتی زاده خطاب به افراد علاقمند برای اهداء و حفظ اجناس قدیمی  آنان به این موزه گفت: افرادی که علاقمند به اهداء اجناس قدیمی خود به موزه فرهنگ و هنر هستند،می توانند آنان را با تحویل به اینجانب به اسم خود ثبت و در معرض دید عموم قرار دهند.

 

وی همچنین از مسئولین بافق خواهان شد تا ضمن بازدید از این مکان فرهنگی، در رفع مشکلاتی چون کمبود فضا،سیستم گرمایشی و سرمایشی و نگهداری آثار با توجه به نیازمند بودن آنان به شرایط خاص وی را یاری کنند.

 

بهشتی زاده در پایان سخنان خود از تلاش ها و حمایت های زاده رحمانی فرماندار،رنجبر رئیس اداره آموزش و پرورش بافق، شریعتی و قاسم زاده معاونت های این اداره،محمد رنجبر رئیس شورای اسلامی شهرستان و بلاخص خانواده خود که در تمام مراحل جمع اوری وسایل موزه با صبر و بردباری همراه او بودند و کلیه کسانی که وی را یاری نموده اند، تشکر و قدردانی کرد.

دوربین ما فقط توانست گوشه ای از زحمات مستخدم زحمت کش را به تصویر بکشد…
حتما با خانواده خود در ایام عید سری به این موزه واقع در مدرسه نمونه اندیشه بزنید و با حضور خود زحمات وی را قدردان باشید.

اولین تخته سیاه که چهارتکه بوده و به گفته وی بسیار قدیمی می باشد

اولین دانش آموزان دبستان دولتی در بافق 

اولین مدیر مدرسه در بافق

اولین شماره نامه ورود به مدرسه دولتی در بافق 

بهشتی کسانی که روی اولین مدرسه یادگاری نوشته اند را به کنار دستخط خودشون آورده…ورودی اولین مدرسه بافق

اولین خمره که پلاک 21 برآن حک شده و اموالی آموزشگاه شده است

اولین درخواست های خرید میز و صندلی برای آموزشگاه

حضور معتمدین محل و بزرگان شهر از مدرسه

شیپور قدیمی که پلاک اموالی دارد

دستگاه های پخش فیلم سینمایی و فیلم های آموزشی

انواع دستگاه های آپارات

به گفته بهشتی دستگاه چاپی که هنوز اعلامیه اوایل انقلاب برروی آن موجود است

دستگاه های پخش اسلاید

انواع بلندگوهای دستی و یک دنیا خاطره

پخش اسلاید  رنگی 

تصاویری جذاب از انواع اسلاید های قدیمی

کره های قدیمی اهدائی نخست وزیر دوران پهلوی 

نقشه بسیار قدیمی 

انواع رادیو ضبط

حضور امام جمعه در جمع دانش آموزانی که به جبهه ها کمک نقدی کرده بودند.

انواع صفحه گرامافون قدیمی

شنیدن داستان این جفت کفش نو از زبان آقای بهشتی بسیار باصفاست

دانش آموزان دبستان خلدبرین 

انواع ماشین حساب

انواع یخچال های نفتی

قلکهای نارنجکی خاطره انگیز جهت کمک به جبهه های حق علیه باطل

پرونده تحصیلی کوچکترین شهید بافق؛ شهید بهشتی زاده با 13 سال سن

انواع کتابهای نوشته شده توسط ادبا و فرهیختگان شهرستان بافق

اولین مهر فلزی دبستان که توسط شترداران به مدرسه تحویل داده شده است.

تصویر کارت تحصیلی دانش آموزان برتر زمان گذشته که دکتر میرغنی زاده هم در بین آنان است.

آقای بهشتی و عکس یادگاری با قدیمی ترین دوربین عکاسی

 

یه داستان جالب همه کودکان در حال تماشای کارتون ” گوریل انگوری” اون یکی پشت تلویزیون چی نگاه می کنه.

آفتاب بافق فقط گوشه ای از زحمات این مرد بزرگ را به تصویر کشید . اگر حوصله داشتید در ایام عید صبح و بعد از ظهر یه سر به این موزه بزنید…

 

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده