رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲
  • کد خبر : ۴۹۴۱۵
  • چاپ خبر : “بافق گردي حال شما را خوب مي كند”

“بافق گردي حال شما را خوب مي كند”

نوشته: محمد زاده رحمانی؛ آفتاب بافق؛بافق، سرزمين ديدني ها و يادگار تاريخ است كه در جنوب شرق استان يزد جاي گرفته و با استان كرمان (ايالت كارمانيا) و همچنين به نوعي با خراسان بزرگ همسايگي دارد. در گذشته آن را “بافرگ” مي خواندند و اسامي تاريخي و پر رمز و راز شيطور، بساب، شادكام، قطرم، […]

نوشته: محمد زاده رحمانی؛

آفتاب بافق؛بافق، سرزمين ديدني ها و يادگار تاريخ است كه در جنوب شرق استان يزد جاي گرفته و با استان كرمان (ايالت كارمانيا) و همچنين به نوعي با خراسان بزرگ همسايگي دارد. در گذشته آن را “بافرگ” مي خواندند و اسامي تاريخي و پر رمز و راز شيطور، بساب، شادكام، قطرم، آريز و … هنوز در منظومه جغرافيايي آن خودنمايي مي كند.

از يزد كه به سمت بافق روانه مي شوي بعد از گذر از عرض تپه ماهورها و پستي و بلندي هايي كه از دربيد در شمال يزد تا بهادران در جنوب مهريز ادامه دارد، دشت بافق نمايان مي شود. دشتي كه خاستگاه تمدن بوده و در تمامي دوران هاي تاريخي نشانه هاي از آن وجود دارد.

بافق را دارالشجاعه مي نامند زيرا هر گاه فرمانروايان و پادشاهان ايراني براي كشورگشايي و يا دفاع از كشور به سربازان و جنگجويان شجاع نياز داشتند، يادشان به بافق مي افتاد و پيك خود را روانه اين شهر مي نمودند.

به شهر كه مي رسيد گنبد فيروزه اي امامزاده عبدالله كه بسيار مورد احترام اهالي يزد و كرمان است، توجه هر رهگذري را به خود جلب مي كند؛ گنبد گردي كه معماري آن بي نظير است و صحن و رواق امامزاده هم با انواع امكانات پذيراي زائرين  و مسافران است.

بافت قديم شهر كه بيشتر به معماري كرمان شبيه است تا يزد از اصالت و تنوع قابل توجهي برخوردار است و ميدان خان، هسته مركزي آن است. جالبتر اينكه ميدان خان و ابنيه تاريخي بافق عمدتا توسط محمدتقي خان  احداث گرديده كه در دوران هاي افشاريه، زنديه و اوايل قاجاريه حاكم يزد بوده و اغلب بناهاي تاريخي جهان شهر يزد و از جمله باغ دولت آباد و ميدان و بازار خان نيز توسط ايشان احداث گرديده است و فرزندش عبدالرضا خان هم در بافق حكومت مي كرده است.

بافت جديد شهر و بوستان ها و پارك هاي آن نيز پذيراي مسافران و گردشگران بوده و البته پارك آبشار بافق كه يكي از نورزگاه هاي برتر استان است، حكايت و جذابيت ديگري دارد.

روستاهاي حاشيه شهر از جمله حاجي آباد، صدرآباد، رضائيه و فاضليه با كوچه باغ هاي زيبا، نخلستان ها و خانه باغ هاي تاريخي، طراوت و زيبايي خاص خود را داشته و روستاهاي و قلاع تاريخي باقرآباد و صادق آباد با نخلستان هاي با شكوه، از گذشته با شما حرف مي زنند.

كمپ هاي كوير نوردي اين ديار كه از رمل ها و تپه ماهورهاي شني تشكيل گرديده در استان يزد و كشور نظير ندارد و علاوه بر دارا بودن برنامه هاي سافاري و شترسواري و انواع امكانات كويرنوردي، مكان خوبي براي رصد ستارگان در شب بوده و واقعا در شب هنگام احساس مي كني كه چقدر آسمان و اجرام آسماني به زمين نزديك شده اند كه البته اين خصوصيت كوير است و شفافيت و زلالي آسمان بافق بر شكوه و زيبايي آن افزوده است.

روستاهاي گردشگري قطرم (ماسوله يزد) و شادكام كه اخيرا حتي جهانگردان را نيز به خود جلب كرده اند از شگفتي هاي خيره كننده اي در دل كوه هاي شمالي و سر به فلك كشيده بافق برخوردارند و روستاهاي كوشك، گزستان، هنسك، جوزي و روستاهاي منطقه سبزدشت از جاذبه هاي اكوتوريستي استان يزد محسوب مي شوند.

اگر به اين داشته ها، ظرفيت هاي ژئوتوريسم از جمله پيت معدن چغارت، منطقه حفاظت شده كوه بافق با دارا بودن انواع گونه هاي گياهي و جانوري، سنگاب هاي بيشه در، غارهاي شگفت انگيز، نيزارهاي كر و بناب و كوير دره انجير را اضافه نماييد، متوجه خواهيد شد كه بافق مجموعه اي از پتانسيل هاي توريستي اعم از آثار و ابنيه تاريخي و اكو توريستي (گردشگري طبيعي) را در خود جاي داده و به همين جهت سال به سال و روز به روز گردشگران داخلي و خارجي زيادي راهي اين سرزمين در فلات مركزي ايران مي شوند و خودشان عنوان مي دارند كه سفر به بافق با اين مردم با فرهنگ و مهمان نواز، حال آدم را خوب مي كند.

اين روزها آستان مقدس امامزاده عبدالله، هتل ها و بوم گردي ها، مجموعه باصفاي آهن شهر، باغ تيتو با قنات جاري در آن، موزه ها، سوغات سراها و فروشگاه هاي صنايع دستي، كمپ هاي كويرنوردي به همراه مسئولين و متصديان دستگاه هاي خدمت رسان شهرستان بيشتر از سال هاي گذشته آماده شده اند تا پذيراي مسافران و گردشگران نوروزي باشند و خدمات متنوعي را به هموطنان عزيزمان و هم نوعاني كه از كشورهاي ديگر راهي بافق و روستاهاي آن مي شوند ارائه دهند و يك سفر دلچسب و خاطره انگيز را براي شما رقم بزنند.

محمد  زاده رحماني

فرماندار شهرستان بافق

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده