رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲
  • کد خبر : ۴۹۷۳۸
  • چاپ خبر : ” لیلة الرغائب ” دریچه ای به بهشت اجابت و بخشش پروردگار

” لیلة الرغائب ” دریچه ای به بهشت اجابت و بخشش پروردگار

  آفتاب بافق،لیله الرغائب را شب آرزوها نامیده‌اند. بهانه‌ای برای استغفار و نزدیکی به پروردگار،طبق روایتی که در مفاتیح الجنان آمده است پیامبراکرم (ص) فرمودند: ماه رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است. انسان سراپا نیاز است، زیرا به غنای مطلق دست […]

 

آفتاب بافق،لیله الرغائب را شب آرزوها نامیده‌اند. بهانه‌ای برای استغفار و نزدیکی به پروردگار،طبق روایتی که در مفاتیح الجنان آمده است پیامبراکرم (ص) فرمودند: ماه رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.

انسان سراپا نیاز است، زیرا به غنای مطلق دست نیافته و ولی مطلق او خداوند است؛ همه ما نیازمند اوییم که این نیاز جلوه‌های گوناگونی دارد و ما برای اینکه بتوانیم این نیاز را با زبان، بیان کنیم قالب دعا را برای عرضه آرزوهایمان بر می‌گزینیم.

متأسفانه مشکل بشر امروز بی توجهی به این نیاز‌هاست، البته نیاز‌های مادی و معنوی، دنیوی و اخروی‌اند که نیاز مطلق انسان و ضرورت توجه به قدرت لایتناهی پروردگار را به نمایش می‌گذارد، به عنوان مثال حتی وقتی انسان در عالم قبر قرار می‌گیرد، نیاز خود به دعا، صدقه، دعای دیگران، حسن خلق، آداب صحیح معاشرت و… را در می‌یابد و نیز وقت حساب و کتابِ اعمال و عبور از پل صراط و نیز روز رستاخیز و قیامت.

از این رو، ایام و لیالی مقدسی که برای دعا قرار داده شده بر این نیاز انسان دست می‌گذارد و برای آن است که این نیازها انسان را به مسیر صحیح سوق دهد و او را به نیازهای حقیقی‌اش متوجه سازد نه اوهام ذهنی و تخیلاتی که عمدتا صحیح نیست.

بنابراین، وقتی در فرهنگ دینی از آرزو صحبت می‌کنیم در ورای آن به معارف بزرگ عرفانی می‌رسیم که‌‌ همان بی‌نیازی کامل الهی از انسانها و نیاز کامل انسانها به خداوند است.

  متاسفانه زندگی انسانی همواره با خیر و شر و با سختی‌ها و راحتی‌ها آمیخته است و آکنده است از غفلت‌ها و توجهات زیرا انسان پیوسته در حال تحول و دگرگونی است و یک مسیر صحیح را پیش نمی‌رود، در زندگی انسان، نیاز به برخی کشش‌ها و جاذبه‌هاست، گاهی این کشش‌ها و حالات روحی و فکری انسانهاست که به او حالت تنبه می‌دهد.

یکی از این جاذبه‌ها موقعیت‌های خاص برای جلب توجه بیشتر به خداوند است؛ ماه رجب و لیله الرغائب انتظار تمامی خیرات را از خداوند داریم و مطلوب‌ترین و بهترین آرزو‌ها در این شب محقق می‌شود، در واقع این شب اختصاصی است که این انتظار عرفانی انسانی را پاسخ می‌دهد، اما پاسخی عاشقانه، اگر بتوان برای این شب نمادی در نظر گرفت رابطه عاشقانه عارفانه خاصی است بین خدا و بنده.

از این رو، می‌توان گفت این اوقات خاص دریچه جدیدی به عشق الهی و آغاز زندگی عاشقانه در پرتوی نشاط معنوی است که بابی جدید به گلشن استجابت می‌گشاید و هر کس وارد این فضا شود، گویی وارد بهشت اجابت شده است، به عبارت بهتر ورود به وادی دعا و نیازمندی در این شب به معنای ورود به بهشت رضوان الهی است.  از پیامبر اکرم(ص) روایت است که فرمودند:  از نخستین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید فرشتگان آن را لیله الرغائب می‌نامند، زیرا وقتی یک سوم از آن نگذشته هیچ فرشته‌ای نیست، مگر آنکه در جوار کعبه آید آنگاه خدا نظر رحمت به آنها می‌کند و می‌فرماید: «هر چه می‌خواهید از من بطلبید» فرشتگان می‌گویند: ما درخواست داریم روزه داران ماه رجب را بیامرزید و خداوند می‌فرماید: «آمرزیدم».

از این روایت متوجه می‌شویم شب های این چنین برای مطیعان درگاه الهی اختصاصی است و پاداش ویژه‌ای است برای زحمتکشان بارگاه حق تا عباداتشان را تکمیل کنند.

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده