رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶
  • کد خبر : ۵۴۹۱
  • چاپ خبر : بخشدار: تکمیل جاده مواصلاتی بافق- نوق چشم انتظار اعتبارات

بخشدار: تکمیل جاده مواصلاتی بافق- نوق چشم انتظار اعتبارات

به گزارش آفتاب بافق 'علی آرمان' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسیر تکمیل نشده محور بافق- نوق 33کیلومتر است و تاکنون عملیات خاکی و ساخت ابنیه فنی آن به طور کامل انجام شده و لایه اول آسفالت نیز به طول پنج کیلومتر اجرا شده است. بخشدار نوق با ابراز تاسف […]

به گزارش آفتاب بافق 'علی آرمان' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسیر تکمیل نشده محور بافق- نوق 33کیلومتر است و تاکنون عملیات خاکی و ساخت ابنیه فنی آن به طور کامل انجام شده و لایه اول آسفالت نیز به طول پنج کیلومتر اجرا شده است.

بخشدار نوق با ابراز تاسف از اینکه این طرح هم اکنون تعطیل شده گفت: متأسفانه مرحله دوم رو کش لایه آسفالتِ 28 کیلومتر باقی مانده که به علت کمبود اعتبار این طرح متوقف شده است .

وی با بیان اینکه این جاده بیش از اعتبارات ریالی پیشرفت فیزیکی داشته خاطر نشان کرد: اعتبارات اندکی که در این رابطه اختصاص یافت صرف پرداخت مطالبات پیمانکار شد.

این مسوول تصریح کرد: ساخت این جاده علاوه بر نزدیکتر کردن 45 کیلو متر مسیر ارتباطی دو شهرستان بافق و رفسنجان به ویژه اهالی بافق -نوق ، باعث افزایش مبادلات اقتصادی و کاهش هزینه و زمان مسافرت خواهد شد.

آرمان، به سرمایه گذاری های مردم بافق در نوق و بلعکس اشاره کرد و افزود: نوقی ها با ورود خود به شهر بافق ، اطراف این شهر کویر را به پسته زار های پر محصول تبدیل کرده اند بنا براین می طلبد که مسوولان مربوطه آهنگ تکمیل این محور را شتابان کنند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد جاده نوق یکی از طرح های مصوب دور اول سفر هیات دولت پیشین به استان کرمان است یاد آور شد: پروژه مذکوریا اعتبار اولیه پنج میلیارد ریال در سال 86 مصوب و در سال 87 به مناقصه گذاشته و قرار داد مربوطه با پیمانکارمنعقد شد.

بخشدار نوق، ساخت این جاده را از نیاز های اساسی مردم نوق خواند و بیان کرد: به طور جدی پیگیر ساخت 33 کیلو متر باقی مانده در حوزه کرمان هستیم و در این رابطه جلسات متعددی با فرمانداری و بخشداری بافق برگزار کردیم و صورت جلسه های مشترکی نیز تنظیم شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز مبرم مردم به این راه مهم مواصلاتی، نمایندگان بافق و نوق در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیر این موضوع هستند ،ولی این پروژه به اعتبارات زیادی نیاز دارد و متأسفانه اداره کل راه و ترابری استان کرمان اهمیت چندانی به آن نداده است.

این مسوول اعتبار مورد نیاز را حدود یکصد میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اگر این اعتبار اختصاص پیدا کند یکی از آرزوهای دیرینه مردم رفسنجان، به خصوص بافق و نوق که در شهرهای یکدیگر سرمایه گذاری کرده اند برآورده خواهد شد.

یکی از شهروندان بافقی به خبرنگار ما گفت: روزی می گفتند اگر در بافق پسته کاری شود محصول آن براثر تابش شدید آفتاب به ثمر نمی رسد و به همین خاطر بسیاری از اراضی و آب هایی که مناسب پسته کاری است عاطل و باطل رها شده بود.

مهدی کارگران افزود: نوقی ها رفته رفته برای اشتغال به این شهر سفر کردند و در کنار کار خود به رونق پسته کاری پرداختند و اکنون اراضی قابل توجهی اطراف این شهر زیر کشت پسته است.

یکی دیگر از اهای بافق گفت: مسیر بافق به نوق از قدیم به صورت مالرو بوده و آن روزگار مردم مجبور بودند با مرکب خود این مسیر نا هموار را طی کنند.

این شهروند 75 ساله افزود: با وارد شدن خودرو به عرصه حمل و نقل کشور، این جاده مناسب رفت و آمد نبود لذا برخی از این محور خاکی نا مناسب استفاده می کردند و بسیاری نیز از طریق یزد – انار خود را به نوق می رساندند.

وی خاطر نشان کرد: با ساخت و بهره برداری از این محور 45 کیلو مسیر بافق – نوق و 80 کیلو متر کرمان و حدود 400 کیلو متر مسافت بافق بندر عباس کاهش می یابد.

وی ادامه داد : علاوه بر کشاورزی و سرمایه گذاری جمع زیادی از اهالی دو منطقه، وصلت ها و خویشاوندی های سببی نیز صورت گرفته که ایاب ذهاب طرفین را تشدید کرده است.

سید احمد بهشتی یکی دیگر از اهالی شهر بافق می گوید: همیشه آرزوی ما ساخت این جاده و آمده شد سریع مردم دو منطقه بوده که امیدواریم مسوولان ذیربط همت کنند تا رویا مردم تعبیر شود.

وی نوق را از شهر های مهم همجواری خواند و تصریح کرد: بیشترین رفت و آمد ، خرید و فروش ، سنخیت فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی مردمان این شهر ها با یکدیگر گره خورده است.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی بافق هم اکنون بالغ بر برسه هزار هکتار از زمین های زراعی این شهر به کشت پسته اختصاص دارد و سالانه بیش از 400 تن انواع پسته از مزارع حومه بافق برداشت می شود.

حمید عسکری باقر آبادی با بیان اینکه از این میزان یکهزار و 200 هکتار بارور و مابقی نهال است افزود: کیفیت برداشت پسته در این شهر باعث شده که روز به روز زمینهای زیادی به این امر اختصاص یابد.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده