رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
  • کد خبر : ۵۶۱۰۷
  • چاپ خبر : ماجرای مخفی نگه داشتن یک جاذبه طبیعی در بافق از سوی مسئولان

ماجرای مخفی نگه داشتن یک جاذبه طبیعی در بافق از سوی مسئولان

رییس محیط زیست شهرستان بافق با اشاره به لازمه ناشناخته ماندن غار الماس در این شهرستان، می‌گوید: لازمه رسانه‌ای شدن و شناساندن این جاذبه‌ی طبیعی، ارتقای فرهنگ عمومی و  نحوه  رفتار با این جاذبه‌ها است. به گزارش آفتاب بافق؛ ؛غار «چیل» معروف به «غار الماس» یکی از جاذبه‌های شگرف و کمتر شناخته شده‌ی طبیعی استان […]

رییس محیط زیست شهرستان بافق با اشاره به لازمه ناشناخته ماندن غار الماس در این شهرستان، می‌گوید: لازمه رسانه‌ای شدن و شناساندن این جاذبه‌ی طبیعی، ارتقای فرهنگ عمومی و  نحوه  رفتار با این جاذبه‌ها است.

به گزارش آفتاب بافق؛ ؛غار «چیل» معروف به «غار الماس» یکی از جاذبه‌های شگرف و کمتر شناخته شده‌ی طبیعی استان یزد در دل کویر بافق است.

با توجه به واقع شدن این غار در عمق ۱۵۰ متری از سطح زمین، غارنوردی در این محل بسیار دشوار و نیازمند تبحر و مهارت‌های تخصصی غارنوردان است، ولی جاذبه‌های آن چنان چشم‌نواز و زیباست که انسان را از تحمل این دشواری و سختی، پشیمان نمی‌کند.

با این وجود مسئولان شهرستان بافق تلاش می‌کنند که برای حفاظت از این جاذبه بکر طبیعی، همچنان آن را از دسترس علاقمندان و گردشگران دور نگه دارند و ناشناخته ماندن آن را حفظ کنند.

«سید جلال موسوی» رییس محیط زیست شهرستان بافق در این رابطه اظهار می‌کند: غار الماس که عنوان دقیق آن غار «چیل» است در روستای درگون کوچیل قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی غنی و حیرت انگیز شهرستان کویری بافق محسوب می‌شود.

وی در مورد ویژگی‌های این غار می‌گوید: ورودی این غار برخلاف ورودی اکثر غارها، به شکل عمودی است و حدود شش متر شیب منفی دارد به نحوی که غارنوردی در این محل برای افراد عادی به راحتی امکان‌پذیر نیست و خطر سقوط وجود دارد.

این مسئول با بیان این که برای شناساندن این غار تاکنون هیچ برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است،  عنوان می‌کند: لازمه رسانه‌ای شدن و شناساندن غار چیل، ارتقای فرهنگ عمومی و نحوه رفتار با جاذبه‌های طبیعی است.

وی با اشاره به تخریب برخی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهرستان، ادامه می‌دهد: از طرفی هنوز زیرساخت‌های لازم در این خصوص فراهم نشده و نظارت درستی نیز بر این مکان صورت نمی‌گیرد لذا امکان تخریب آن توسط مردم و بازدیدکنندگان وجود دارد.

موسوی با اشاره به اینکه غار الماس علاوه بر جاذبه‌ی طبیعی، یک واحد اکولوژیکی محسوب می‌شود، بیان می‌کند: غار الماس بافق محیطی مناسب را برای زاد و ولد برخی گونه‌های وحشی به ویژه خفاش‌ها فراهم کرده است و ورود انسان به این زیستگاه می‌تواند سلامت و محل زندگی این گونه‌ها را تهدید کند.

وی استفاده کنونی از این مکان را به عنوان ژئوتوریسم در صنعت گردشگری بافق ناممکن می‌داند و تصریح می‌کند: نمی‌توان این محل را برای گردش عموم، آزاد گذاشت چرا که علاوه بر نیاز به حفاظت و نظارت، این غار در منطقه شکار ممنوع آریز بافق نیز واقع شده است.

رییس محیط زیست بافق اظهار می‌کند: البته در صورتی که داوطلبی به عنوان متصدی و متولی برای نظارت و محافظت از این غار اعلام آمادگی کند، امکان استفاده از این غار طبیعی در صنعت گردشگری بافق و استان نیز فراهم خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد:با تشکیل کارگروهی در مرکز استان به ریاست معاون عمران استانداری و دبیر محیط زیست استان موضوع غار الماس در حال تحقیق  و بررسی می باشد و تصمیم گیری خواهد شد که در گروه گردشگری، حفاظت شود و یا بصورت آزاد بر اساس تشخیص کارگروه به بخش خصوصی یا محیط زیست یا….. تحویل داده خواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه برای “ماجرای مخفی نگه داشتن یک جاذبه طبیعی در بافق از سوی مسئولان”

  • اینکه جاذبه گردشگری داره درسته.ولی خودتونم اشاره داشتید بدلایل ایمنی و منطقه ممنوعه و محل زیست خفاش و….مجوزی واسه بازدید نیست .علی ایحال اگه مجوزهای لازمه از سوی مسولان ذیربط صادر بشه هستن افرادی که بعنوان جاذبه گردشگری بهره برداریشو انجام بدن و در این صورت بعنوان جذابیتی نادر منبع درآمد واسه گردشگری خواهد شد البته اگه علمی و اصولی کاربشه.

  • بانظرآقای قانعی موافقم بایداصولی دراین موردکاربشود-درایران خیلی ازاین جاذبه هاهست که موردبازدیدعموم قرارمیگیرداگربخواهیداین غارمخفی قراربگیردپس به دردکدام نسل ازماهها میخورد

ارسال دیدگاه

error: متن حفاظت شده