رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
  • کد خبر : ۵۶۵۸۱
  • چاپ خبر : اصلاح الگوی کشت،راهکاری برای تولید بیشتر و بهینه سازی مصرف آب است
رئیس جهاد کشاورزی بافق:

اصلاح الگوی کشت،راهکاری برای تولید بیشتر و بهینه سازی مصرف آب است

حمید عسکری بهینه سازی مصرف آب را از سیاسیت وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: اصلاح الگوی کشت،استفاده از سیستم نوین آبیاری علاوه بر ارزش افزوده بیشتر برای کشاورزان و سبب کاهش مصرف آب می شود. به گزارش آفتاب بافق؛ حمید عسکری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بافق ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالروز تشکیل جهاد […]

حمید عسکری بهینه سازی مصرف آب را از سیاسیت وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: اصلاح الگوی کشت،استفاده از سیستم نوین آبیاری علاوه بر ارزش افزوده بیشتر برای کشاورزان و سبب کاهش مصرف آب می شود.

به گزارش آفتاب بافق؛ حمید عسکری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بافق ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالروز تشکیل جهاد سازندگی و هفته جهاد کشاورزی به بیان گزارشی از عملکرد این سازمان در سال 96 پرداخت و گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی تولید و تامین مواد غذایی برای کشور و بهینه سازی مصرف آب است.

وی یکی از راهکارهای بهینه سازی مصرف آب را آبدهی کم فشار یا تحت فشار بیان کرد و افزود: سالهاست قنات هایی حفر شده اما تغییراتی انجام نگرفته تا آب به شکل بهینه مورد استفاده قرار گیرد و افزایش تولید داشته باشیم.باید در این راستا برنامه ریزی جدی برای اجرایی شدن آن انجام شود.

عسکری با اشاره به برنامه های دولت برای مقابله با خشکسالی خاطر نشان کرد: به دستور وزارت جهاد کشاورزی و با اختیارات استانداری و فرمانداری بافق اکنون در شهرستان کشت پایلوت انجام می شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان با اعلام حدود 2 میلیارد تومان اعتبار بلاعوض دولت برای شهرستان در سال 96 گفت:از این میزان مبلغ جذب شده 330 هکتار لوله گذاری انجام گرفت، 528 میلیون تومان بلاعوض در بحث قنوات هزینه شد،500 میلیون تومان تسهیلات برای لوله گذاری صورت گرفت که اهمیت بحث آب و خاک را می رساند تا کشاورز متوجه این موضوع باشد که دولت در این زمینه کاهش هایی دارد و اعتباری قرار داده است که نیازمند به همراهی آنان با توجه به مشکل خشکسالی دارد.

وی با تاکید براینکه باید تولید محصول را از 1 کیلوگرم به 3 کیلوگرم به ازای هر یک لیتر آب رساند،افزود:کشاورزان باید از کشت های جایگزین و کم آب استفاده کنند تا هم برای آنان سودمند باشد و هم به میزان مصرف آب،تولید مشخص داشته باشیم.

عسکری رشد تولید درزمینه دام و طیور و شیرمصرفی را بسیار خوب ارزیابی کرد و ضمن تشکر از مسئولین و مساعدت های آنان به ویژه فرماندار،ادارات آب و فاضلاب و بخشداری گفت: با همکاری شرکت سنگ اهن مرکزی توانستیم زنجیره شیرمصرفی را تکمیل کنیم. 34 تن شیر در شهرستان تولید می شود که توسط این شرکت خریداری و بصورت ماهیانه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تولید و فروش شیر مصرفی خانوارها توسط دامداران را از دغدغه هایی بیان کرد که با تلاش فراوان به میزان 15 درصد افزایش یافته است و بافق در این زمینه حائز رتبه 8 در استان است.

رئیس جهاد کشاورزی بافق با اعلام راه اندازی یک واحد تولید تخم مرغ در شهرستان گفت: ما توانستیم با تولید 58 درصد این محصول،شهرستان را برای واردات تخم مرغ از استان بی نیاز کنیم.همچنین موفق شدیم در زمینه تهیه گوشت قرمز نیز رشد 15 درصد را داشته باشیم.

وی برگزاری دوره های آموزشی برای 5 هزار نفر از کشاورزان در بحث تولید محصولات کشاورزی را از جمله اقدامات این سازمان دانست و افزود: همچنین در 4 روستا شهرستان صندوق تولید توسط بانوان برای بسته بندی محصولات لبنی و گیاهان دارویی انجام شده است.

عسکری با اشاره به محصولات زیر کشت در باغات شهرستان از جمله پسته،نخلیات زعفران و سبزیجات که به میزان 12 هزار و 40 تن است،بیان کرد: در بحث زراعت 1470 هکتار سطح زیر کشت است که تولید در این زمینه به میزان 28 هزار و 380 تن است.باید تغییراتی انجام گیرد تا محصولات کم آب و جایگزینی چون ارزن،کنجد و…کشت شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بافق در ادامه با بیان برنامه های سال آینده مبنی بر افزایش راندمان آب در بحث سیستم آبیاری کم فشار و تحت فشار گفت: کشاورزان تلاش کنند تا از لوله های پلی اتیلن  برای ابیاری استفاده کنند، برنامه وزارت جهاد برای در این زمینه برای مقابله با خشکسالی اجرایی می شود و بهتر است اقدامات لازم اکنون انجام شود تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم.

وی در بحث تسهیلات کارگروه روستایی اظهار خرسندی کرد: خوشبختانه اصناف بافق توانسته در این زمینه رتبه اول را در استان کسب کند. 8 میلیارد تسهیلات برای کارگروه ها مصوب شد که حدود 40 پروژه در زمینه های مختلف به آنان معرفی شد.5 میلیارد و 600 میلیون بر اساس مصوبه گرفته شد و حدود 1 میلیارد نیز پرداخت شد. تمام کارهای احداثی برای تولید بیشتر محصولات است.

عسکری در پایان سخنان خود از راه اندازی کارگاه تولید فراورده های خرما و چند طرح دیگر در هفته دولت خبر داد.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده