رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
  • کد خبر : ۵۸۷۲۳
  • چاپ خبر : 26 سال عشق در جاده ولایت

26 سال عشق در جاده ولایت

  هر ساله هزار و 118 کیلومتر زیر گام‌های زائران پیاده کاروان بسیجیان بیت الرضا(ع) بافق به عشق پابوسی قبله هشتم پیموده می‌شود. کاروانی که با 26 سال سابقه پیاده‌روی به عنوان قدیمی‌ترین کاروان جاده ولایت شناخته شده است.   به گزارش آفتاب بافق؛کاروان پیاده بسیجیان بیت الرضا(ع) کاملا به صورت مردمی و توسط خیرین […]

 

هر ساله هزار و 118 کیلومتر زیر گام‌های زائران پیاده کاروان بسیجیان بیت الرضا(ع) بافق به عشق پابوسی قبله هشتم پیموده می‌شود. کاروانی که با 26 سال سابقه پیاده‌روی به عنوان قدیمی‌ترین کاروان جاده ولایت شناخته شده است.

 

به گزارش آفتاب بافق؛کاروان پیاده بسیجیان بیت الرضا(ع) کاملا به صورت مردمی و توسط خیرین اداره می‌شود و حتی گاهی بعضی افراد سال‌ها در نوبت می‌مانند تا بتوانند میزبانی این کاروان را بر عهده بگیرند؛ هر کس به اقتضای نذر و حاجتی که دارد و یا گرفته است، خواستار خدمتگذاری به زوار شمس‌الشموس می‌شود؛ هر چند که حمایت‌های معنوی از جانب ارگان‌ها، ادارات و موسسات نسبت به این کاروان پیاده وجود داشته اما خواست متولیان کاروان حفظ جنبه مردمی این حرکت است.

برای شناخت بیشتر از کاروان پیاده بسیجیان محبان‌الرضا(ع) که هر ساله به نیت یکی از ائمه‌اطهار(ع) یا یکی از امامزادگان و وابستگان اهل‌بیت(ع) انجام می‌شود و امسال نیز به نیت حضرت نجمه‌خاتون(ع)، مادر امام رضا(ع) از 28 تیرماه آغاز شده است. گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی طباطبایی، مسئول این کاروان پیاده انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

آفتاب/ بسیجیان محبان‌الرضا(ع) چند سال است در قالب کاروان پیاده در تعطیلات تابستان راهی مشهدالرضا(ع) می‌شوند؟

این کاروان به عنوان اولین کاروان پیاده کشور در سال 1372 آغاز به کار کرده و 28 تیرماه امسال برای بیست وششمین بار قدم در مسیر جاده ولایت گذاشته است.

 

آفتاب/ چه افرادی اعضای این کاروان را تشکیل می‌دهند؟

درخواست و ثبت‌نام برای شرکت در سفر پیاده همیشه بیش از ظرفیت کاروان است با این حال بازهم افراد کاروان از همه اقشار جامعه اعم از دانشجو، دانش‌آموز، طلبه، دکتر، مهندس، روحانی، کارگر و… است که قریب به اتفاق این جمعیت را قشر جوان تشکیل می‌دهند.

امسال 150 نفر با ما در این کاروان همراه شدند که 90 درصد اعضای این کاروان قشر جوان بین 18 تا 26 سال هستند. مسن‌ترین زائر امام رضا(ع) بیش از 80 سال سن دارد و جوان‌ترین عضو این کاروان پسری 10 ساله است.

 

آفتاب/ این کاروان هر ساله با حمایت سازمان یا نهاد خاصی قدم در مسیر جاده ولایت می‌گذارد؟

ساماندهی، هدایت، برنامه‌ریزی و اجرای این کاروان در مجموعه‌ای به نام موسسه خیریه فرهنگی مذهبی بیتالرضا(ع) بافق انجام می‌پذیرد که این موسسه به برکت همین کاروان تشکیل شده و منشأ خدمات و خیّرات فروانی شده است.

 

آفتاب/ چه شهرها و روستاهایی زیر گام‌های کاروان پیاده بسیجیان محبان‌الرضا(ع) پیموده می‌شود؟

کاروان پیاده امام هشتم(ع) مسافت 1118 کیلومتری بافق تا مشهد را با عبور از سه استان یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی طی می‌کنند و مورد استقبال بیش از 80 شهر، روستا و بخش از جمله شهرهای بهاباد، طبس، فردوس، گناباد، تربت‌حیدریه و… قرار می‌گیرند.

 

آفتاب/ اجرای برنامه‌های فرهنگی نیز در دستور کار این کاروان است؟

به طور کلی اساس کار این کاروان، ارائه خدمات فرهنگی و تربیتی است و زیارت را بهانه‌ای برای این مهم قرار داده‌ایم. برنامه‌‌های فرهنگی کاروان شامل برگزاری کلاس‌های احکام، عقاید، پاسخگویی به شبهات و به طور کلی یک دور معلومات کلی مربوط به مسائل دینی و زندگی می‌شود. در کنار اینها واحدهای پژوهش، سمعی و بصری، فرهنگی و… نیز مشغول به فعالیت هستند.

زیارت امامزاده‌ها و قبور شهدا، عیادت از بیماران و معلولان، سرکشی به محرومان و شرکت در برنامه‌های خدماتی در حد محدود و مقدور نیز از دیگر برنامه‌های کاروان است. به طور کلی با تجربه 25 ساله و بهره‌گیری از راهنمایی علما، سعی شده که توصیه‌های اخلاقی، عبادی، رفتاری و حتی ظاهری در زائران پیاده شود.

 

آفتاب/ چه مسائل امنیتی و رفاهی برای زائران امام هشتم(ع) در مسیر تعیین شده در نظر گرفته‌اید؟

سعی شده به تمام نیازهای زائران توجه شود و تمام امکانات مورد نیاز آنها فراهم گردد. هر چند کاروان در اکثر مکان‌ها میهمان شهرها و روستاها است و مورد پذیرایی قرار می‌گیرد، اما برای نیازهای بین راه‌ها همراه کاروان ماشین تدارکات جهت طبخ غذا، ماشین سقّایت جهت آب‌رسانی و مایعات مورد نیاز جهت رفع تشنگی، ماشین تطهیر جهت طهارت و نظافت، ماشین آمبولانس و ماشین داروهای گیاهی نیز جهت پیشگیری از بیماری‌ها و پیگیری وضع جسمانی و درمانی وجود دارد و همچنین برنامه‌ریزی جهت پذیرایی و تغذیه زائران متناسب با آب و هوای منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

 

آفتاب/ مسیر پیاده‌روی کاروان از شهرهای کویری و گرم می‌گذرد و به طبع با مشکلاتی همچون گرمازدگی و خطرات بسیار روبرو است، برای این مسئله چه تدابیری اندیشیده شده است؟

جهت پیشگیری از خطرات علاوه بر فعالیت واحد انتظامات و نگهبانی کاروان، تابلوهای احتیاط، جلیقههای شبرنگ، حرکت در قسمت خاکی و تذکرات مورد نیاز در دستور کار کاروان بوده و همچنین هماهنگی‌ها و نامه‌نگاری‌های لازم با ارگان‌هایی نظیر نیروی‌انتظامی، راهنمایی و رانندگی توسط واحد هماهنگی کاروان صورت گرفته است

 

 

آفتاب/ به نظر شما این حرکت فرهنگی و تربیتی چقدر می‌تواند در ترویج فرهنگ رضوی موثر باشد؟

از ابتدا این حرکت فقط با دید عبادی و بدون قصد استمرار و با مخالفت‌های انبوه اتفاق افتاده است و مسلما آنچه باعث استمرار این حرکت و اثبات آن نزد مخالفان شده، مشاهده اثرات مثبت این حرکت فرهنگی و تربیتی بوده است. متولیان این کاروان بر این باورند که اگر این حرکت فرهنگی با شرایط و ضوابطی که در آن نهفته است در کشور ترویج شود، درمانی بر درد شبیخون فرهنگی خواهد بود و این ظرفیتی است که جای کار، دقت و تفکر دارد. ما بر این اعتقادیم که در کشور امام رضا(ع) باید فرهنگ رضوی پیاده شود.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده