رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
  • کد خبر : ۵۹۶۲۲
  • چاپ خبر : ترامپ و خدمات او به جمهوری اسلامی ایران

ترامپ و خدمات او به جمهوری اسلامی ایران

به قلم: حسن بلندیان آفتاب بافق؛ رهبر انقلاب امروز در دیدار با اقشار مختلف، ضمن تحلیل حوادث اخیر و تایید مشکلات پیش آمده، ریشه غالب این مشکلات را در داخل کشور دانستند. علیرغم تاکیدات قبلی ایشان, اما شناسایی این مشکلات برای مسولان چگونه محقق شد؟ آمریکایی ها و روسای جمهور آن , آنقدر هم که […]

به قلم: حسن بلندیان

آفتاب بافق؛ رهبر انقلاب امروز در دیدار با اقشار مختلف، ضمن تحلیل حوادث اخیر و تایید مشکلات پیش آمده، ریشه غالب این مشکلات را در داخل کشور دانستند.

علیرغم تاکیدات قبلی ایشان, اما شناسایی این مشکلات برای مسولان چگونه محقق شد؟

آمریکایی ها و روسای جمهور آن , آنقدر هم که میگویند آدمهای بدی نیستند.!!!!

مثلا همین آقای ترامپ!, شاید تصور بعضی ها بر بد بودن و خباثت ایشان باشد اما خدا وکیلی او اینقدرها هم که میگویند بد نیست.!!!!

کافی است کمی به اتفاقات اخیر او از زمانی که روی کار آمده تاکنون بیندازید.

ببینید این خدمات ایشان به ما و ملت ایران و حتی منطقه چقدر با ارزش است.

میگویید نه؟

با هم برخی از آنها را مرور میکنیم.

شناخت نقاط قوت:

آقای ترامپ با ترس از رویارویی نظامی با ایران,  به همه فهماند که ایرانی ها از نظر قدرت دفاعی خیلی قوی هستند.

نیروهای مسلح ما با قوت و اقتدار توانسته اند توان بازدارندگی خویش را به دشمن بفهمانند. و اینکه رهبری با صراحت فرمودند جنگ نخواهد شد با همین پشتوانه است.

نقاط ضعف:

اقدامات آقای ترامپ برای بار دیگر برخی از نقاط ضعف پنهان و آشکار ما و خودش را آشکارتر کرد.

در ذیل به چند مورد اشاره میکنیم:

1- اعتماد به آمریکا:

تصور برخی در داخل کشور, در ژست دیپلماتیک,  از آمریکا, کشوری مقتدر و قانونمند در سطح بین المللی بود .

اما دیدیم که آنها اصلا به توافقات و قوانین بین الملل که حتی خودشان امضا کننده آن بوده اند پایبند نیستند و چه کسی جز آقای ترامپ توانست این چهره غیر اخلاقی آمریکا را نشان دهد؟

2- سالها دم از اقتصاد بدون نفت زدیم و برنامه ها ریختیم و باد در غب غب خود انداختیم که اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی نجات پیدا کرده، اما هیچکس حرف منتقدین را که این ادعایی بیش نیست را قبول نمیکرد و امروز آقای ترامپ بخوبی به ما نشان داد که اقتصاد ما چه وابستگی شدید به نفت دارد.

3-وابستگی به دلار و ارز بین المللی

تصور برخی از مسولان داخلی بر این بود که روابط بین الملل با اتکا به پول منطقه ای و ریال داخلی امکانپذیر است.

اما نوسانات دلار نشان داد که وابستگی شدید اقتصاد ایران حتی در پایین ترین سطح نیز کاملا مشهود است.

4-اقتصاد مقاومتی و تاب آوری اقتصادی ایران:

جلسات متعدد ستادهای اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه ها و ادعاهای کذایی را خوب یادمان هست.

اما با خروج ترامپ از برجام و تحریم های مجدد و نوسانات ارزی نشان دادند که به هیچ وجه اقتصاد ما از مقاومت و تاب آوری قابل قبول مورد ادعا برخوردار نیست و حرفهای مسولان فقط یک ادعای توو خالی است.

5-لایه های اجتماعی و اعتماد عمومی:

آنگاه که مسئولان با رای مردم و با غرور بر مسندهای اجرایی و مدیریتی می نشینند تصور میکنند این رای و اعتماد عمومی همیشگی و غیرقابل برگشت است و بدون توجه به افکار عمومی و مطالبات آنان،سلیقه حزبی جناحی و گروهی خود را اعمال و سعی در قبولاندن آن در باور عمومی جامعه  هستند.

اما نارضایتی ها و حوادث  اخیر نشان داد که مردم تا کجا هستند و از کجا به بعد نیستند. و اعتماد عمومی به مجریان و مدیران در چه سطحی است.

6-کارآمدی دستگاههای نظارتی و پایشی

تعدد دستگاههای نظارتی در همه سطوح و عدم توان پیش بینی و ارائه تصویری درست از اتفاقات اخیر، نشان داد دستگاههای نظارتی و پایشی کشور عملکرد خوبی ندارند و لازم است با بازنگری ساختاری و قوانین حاکم بر آنان بازسازی شوند.

7- واقعیت دشمن :

برخی,  ماهیت دشمن را یک توهم از نوع ذهنیت دلواپسان میدانستند، اما در حوادث اخیر که دشمنان ملت و ایران با انسجامی خاص ، با سوء استفاده از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ، سعی در نفوذ به سد آهنین ملت داشتند بر همه مشخص شد که دشمن یک واقعیت است نه توهم.

8- و …..

بی شک معضلات متعددی میتوان پیدا کرد که زیر لایه های پنهان مدیریتی و اجرایی کشور مغفول مانده اند که جز با اتکاء به توان درونی و منابع داخلی قابل حل نیستند و بی شک اقدامات آقای ترامپ کمک خوبی بود برای شناخت این ضعف ها .

آیا بابت شناخت این ضعف های پنهان و آشکار نباید از آقای ترامپ تشکر کرد؟

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده