رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
  • کد خبر : ۵۹۹۹۱
  • چاپ خبر : یکی از کارکردهای مساجد نخبه پروری و کشف استعدادهای نهفته و پرورش آن است
رئیس اداره تبلیغات اسلامی بافق:

یکی از کارکردهای مساجد نخبه پروری و کشف استعدادهای نهفته و پرورش آن است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بافق در مصاحبه ای به مناسبت روز جهانی مساجد گفت: یکی از کارکردهای مساجد ایجاد بستر برای نخبه پروری و کشف استعدادهای نهفته در نوجوانان و جوانان و پرورش آن است. به گزارش آفتاب بافق؛ به مناسبت روز جهانی مساجد، آفتاب بافق به سراغ علی روحانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی […]

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بافق در مصاحبه ای به مناسبت روز جهانی مساجد گفت: یکی از کارکردهای مساجد ایجاد بستر برای نخبه پروری و کشف استعدادهای نهفته در نوجوانان و جوانان و پرورش آن است.

به گزارش آفتاب بافق؛ به مناسبت روز جهانی مساجد، آفتاب بافق به سراغ علی روحانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بافق رفته و با وی مصاحبه ای در همین خصوص انجام داده است.

آفتاب/ در مورد اهمیت روز جهانی مساجد مطالبی را بیان بفرمایید؟

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: روزی مردی نابینا نزد پیامبر(ص)  آمد و گفت:(( ای پیامبر خدا من نابینا هستم- صدای اذان مسجد را می شنوم اما نمی توانم به مسجد بروم.)) حضرت فرمودند:(( از خانه تا مسجد ریسمانی ببند و خود را به نماز جماعت مسجد برسان.)) تذهیب الاحکام جلد ۳ صفحه ۲۶۶

آفتاب/ علت نامگذاری این روز به روز جهانی مساجد چیست؟

در چنین روزی رژیم غاصب صهیونیستی به مسجدالاقصی حمله کرد و آنجا را به آتش کشید و به همین علت بنا به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز جهانی مساجد نامگذاری شد.

آفتاب/ نقش مساجد در انقلاب اسلامی ایران را تبیین کنید؟

انقلاب اسلامی جرقه اش در مسجد زده شد.نهال آن در مسجد کاشته شد و رشد کرد و به ثمر نشست. مساجد پایگاه های رشد انقلاب اسلامی هستند. قرآن کریم می فرماید:(( وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ ))

 پیامبر(ص) و اصحاب آن حضرت ( یعنی همان انقلابیون) مانند گیاهی است که از زمین سر می زند تا خودش را نشان دهد. به تدریج رشد می کند،ساقه های آن محکم می شود و قد می کشد و تبدیل به موجودی شگفت آور شده و دشمن را به خشم می آورد.

آفتاب/ نظر جنابعالی در مورد نقش مساجد در نخبه پروری چیست؟

مسجد نقش بسیاری در تشویق افراد خاص ونخبه و ایجاد انگیزه در افراد به ویژه جوانان و نوجوانان داشته است و میتواند ضمن گرامیداشت توانمندی های آنان،زمینه را برای رشد و بالندگی و شکوفایی استعدادهای نهفته در آنان فراهم نماید.

آفتاب/ نقش و جایگاه مسجد در جهاد الی الله و جهاد نفس چیست؟

خداوند در سوره مبارکه انفال آیه 65 می فرماید:(( يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ ۚ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ))

(( ای رسول، مؤمنان را بر جنگ ترغیب کن که اگر بیست نفر از شما صبور و پایدار باشند بر دویست نفر غالب خواهند شد و اگر صد نفر بوده بر هزار نفر از کافران غلبه خواهند کرد، زیرا آنها گروهی بی دانش هستند.))

طبیعی است که این برنامه در مسجد انجام می شده است. پیامبر اکرم(ص) در مسجد به گروهی مسلمانان که از جهاد بازگشته بودند،فرمودند:(( از جهاد در راه خدا بازگشته اید،خسته نباشید. بر شما باد امر جهاد اکبر)) سوال شد یا رسول الله امر جهاد اکبر چیست؟ حضرت فرمودند: (( جهاد با نفس )) مساجد از خاستگاه جهاد اکبر و مهمتر از آن جهاد با نفس بوده و می باشد.

آفتاب/ خصوصیات مسجد تاثیر گذار از نظر شما  چیست؟

از ویژگی های مسجد تاثیرگذار خوشرویی امام جماعت و عوامل خدمتگزار،جاذبه ی فیزیکی و ظاهری مسجد و برنامه های مناسب فرهنگی می باشد.

آفتاب/ هم اکنون کارکرد مسجد چیست و چه باید باشد؟

در حال حاضر مساجد در جهت اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسم های مذهبی اعیاد و شهادت ها فعال هستند. اکثر مساجد کانون فرهنگی هنری دارند و آمادگی اجرای برنامه های سیاسی – فرهنگی را دارند. مساجد باید پایگاه بصیرت افزایی،دشمن شناسی و دشمن ستیزی شود و نیروهای متدین تربیت کند.

آفتاب/ بعضی کارکرد مسجد را صرفا عبادی می دانند و معتقدند مسجد نباید فعالیت دیگری داشته باشد. این نگاه با کارکرد فرهنگی که شما برای مسجد قائل شدید چگونه قابل جمع است؟

کسانی که چنین دیدی دارند یا از جایگاه مساجد بی اطلاع هستند یا در جهت سیاست های دشمن گام بر می دارند و فکر سکولاری دارند.

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده