رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
  • کد خبر : ۶۰۰۸۱
  • چاپ خبر : مصاحبه با سید محمد میرغنی زاده به مناسبت روز پزشک

مصاحبه با سید محمد میرغنی زاده به مناسبت روز پزشک

به مناسبت روز پزشک بر آن شدیم که با دکتر سید محمد میرغنی زاده یکی از پزشکان جراح و موفق این کشور که مورد افتخار این خطه کویری است،داشته باشیم. به گزارش آفتاب بافق، اول شهریور به نام حکیم ابوعلی سینا و روز پزشک نامگذاری شده است.به همین مناسبت آفتاب بافق بر آن شد تا […]

به مناسبت روز پزشک بر آن شدیم که با دکتر سید محمد میرغنی زاده یکی از پزشکان جراح و موفق این کشور که مورد افتخار این خطه کویری است،داشته باشیم.

به گزارش آفتاب بافق، اول شهریور به نام حکیم ابوعلی سینا و روز پزشک نامگذاری شده است.به همین مناسبت آفتاب بافق بر آن شد تا مصاحبه ای با یکی از پزشکان جراح و موفق این کشور که مورد افتخار این خطه کویری است،داشته باشد. دکتر سید محمد میرغنی زاده،فردی که نه تنها نمونه اخلاق و منش و صداقت است،بلکه در عرصه پزشکی خوش درخشیده و خدمات بسیاری به مردم و کشور نموده است.

آفتاب/ خودتان را معرفی کنید؟

سید محمد میرغنی زاده متولد 1338 شهر بافق هستم و در خانواده ای روحانی پرورش یافته ام. پس از ورود به رشته علوم تجربی وکسب مدرک دیپلم، مستقیم در کنکور سال 1356 شرکت کردم و با رتبه ی ممتاز 156 وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شدم. شروع انقلاب و رخدادهای فرهنگی آن موجب تعطیلی دانشگاه ها شد و این علتی بود تا مدت زمان دوره آموزش پزشکی من طولانی شود و سال 71 در رشته جراحی فارغ التحصیل شوم. پس از آن شهر یزد را برای خدمت انتخاب کردم و چون بافق پزشک جراحی نداشت،در سال اول هفته ای 3 روز برای خدمت به همشهریان بنا بر تمایل خود به این شهر می آمدم.

آفتاب/ چند سال است به عنوان پزشک به مردم خدمت می کنید؟

حدود 27 سال

آفتاب/ چه شد که  به رشته پزشکی علاقمند شدید؟

من در خانواده ای روحانی متولد شدم، در صنف روحانیت علم دین و سلامتی از اهمیت بسیاری برخوردار است و روی آن تاکید دارند. اما نکته مهمتری که سبب شد تا پزشکی را انتخاب کنم مرگ و میرهایی بود که در بافق شاهد بودم. نوزادانی که در تابستان متولد می شدند به ندرت می توانستند با آن آب و هوای بد شهر و نبود امکانات زنده بمانند و این انگیزه ای شد تا من بخواهم پزشک شوم.

آفتاب/ دیگر اعضای خانواده به رشته پزشکی ورود کردند؟

در خانواده ما اولین شخصی هستم که پزشک شده است و دیگران سوابق روحانیت و علم دین دارند. فرزندانم نیز نیز هیچکدام وارد این رشته نشدند و دلیل آن ها این بود که پزشکی حرفه پر مشغله ای است و پدر ما وقتی برای زندگی کردن ندارد.

آفتاب/ به نظر شما وظیفه ذاتی یک پزشک چیست؟

تشخیص درست بیماری و درمان آن است.

آفتاب/ آیا شده نتوانید بیماری را تشخیص دهید و این موضوع را بیان کنید تا بیمار به پزشک دیگری هدایت شود؟

بله، مردم پزشک را به عنوان یک شخص صادق می شناسند برای همین رفتار پزشک باید پاک،باصفا و صادق باشد، اگر اینگونه نباشد نمی تواند حکیم باشد و مورد اطمینان مردم واقع شود.

آفتاب/ عمده بیماری که در مراجعات مردم به شما مشاهده می شود چیست؟

عمدتا مشکلاتی که موجب می شود در روند سلامت مردم اشکال ایجاد کند،ضعیف شدن، بی اشتهایی و یا درد شدید است که زمینه را برای بررسی توسط پزشک با مراجعه ایجاد می کند. گاهی مستقیم نزد جراح می آیند و ما در تشخیص علت بیماری پیگیری می کنیم. اما تفاوت جراح با سایر رشته ها این است که مریض اورژانسی تصادفی اسیب دیده باید به ما مراجعه کند نه رشته های دیگر، به همین دلیل مرگ و میر تصادفات مترادف با سکته های قلبی است.

آفتاب/ نوع سبک زندگی کنونی ما چه میزان در علت بیماری ها نقش داشته است؟

ما پیرو فرهنگ جهانی شده ایم، شبکه های اجتماعی ارتباطات را تنگاتنگ کرده است و سبب شده تا هر اتفاقی در هر کجا رخ می دهد سریع به ما منتقل شود و سبک های زندگی جهانی را که در واقع روش های فرهنگی است به ما انتقال دهد و بر روی زندگی ما اثر بگذارد.اما سوال اینجا است که آیا این عوامل بیماری زا هستند؟ اگر اینگونه است چرا در ژاپن،اروپا و آمریکا آنچنان که ما گرفتارش هستیم درگیر نیستند؟ آلودگی بدن تحت تاثیر دو پارامتر تغذیه و محیط زندگی است. تغذیه اگر کنترل شده باشد و مواد اولیه سالم در اختیار ما قرار بگیرد دیگر مشکلی نداریم.اما مسئله این است که ما از فرهنگ خارجی ها روش تغذیه را آموزش می بینیم ولی روش تحرک را نه، نبود این ویژگی سبب شده تا بیماری چاقی از جمله بیماری هایی باشد، که علت آن تغذیه و سبک جدیدی است که مردم انتخاب کرده اند.

اما در مورد بیماری چون سرطان که آیا به تغذیه ربط دارد یا خیر،بخشی بله دارد و نمیتوان رد کرد. آلودگی از غذاهای کنسرو شده در ظروفی که خود مواد اکسیدان ندارند، زمینه را برای این بیماری ایجاد می کنند تا رادیکال هایی آزاد با غذا ترکیب شود و ما با خوردن آن را وارد بدن می کنیم. ظروف پلاستیکی یا غذاهایی که فریز می کنیم و بارها استفاده می کنیم ارزش غذایی را کم می کند و در مواد گوشتی نیتریت ها تبدیل به نیترات ها می شوندو این عامل سرطان زا است.

نکته دیگر قدیم مرگ و میرها ناشناخته بود و علتی برای مرگ افراد نبود اما اکنون حتی جنین که تازه بارور شده در رحم مورد بررسی قرار میگیرد تا اگر نقص دارد درمان شود.

آفتاب/ سخت ترین لحظه در زندگی یک پزشک چیست؟

درمانی که برای بهبود یک بیمار انجام گرفته نتیجه ندهد. ممکن است نوع بیماری تشخیص داده شود و روند درمان تا پایان انجام گیرد اما متاسفانه نتیجه آن گونه که باید بدست نیاید. این در مورد بیمار مبتلا به سرطان اتفاق افتاده است که توده از داخل بدن خارج شده است، اما پس از جراحی و انجام آزمایشات نمونه برداری و مشخص شدن بدخیم بودن توده پس از گذشت چندماه بیمار با وضعیت وخیم تری مواجه شود. در صورتی که این اطمینان به خانواده بیمار داده شده که با جراحی بهبودی حاصل می شود اما پس از آزمایشات متوجه شرایط می شویم.

آفتاب/ چند نکته کلیدی که در دوران طبابت به آنها دست یافته اید ؟

1- تشخیص صحیح بیماری برای درمان درست و به موقع است. پزشک حکیم است و مطب او محکمه و تشخیص نوع بیماری و دستوری که برای بهبود روند حال بیمار می دهد چون عملکرد حاکم شهر است که در رفع بیماری یا تشدید وضعیت جسمانی وی موثر است. 2- ایجاد اعتماد بین مردم و پزشکان است و سومین موردی که روی آن باید تاکید داشت این است که نباید درباره درمان یک بیمار به خانواده وی اطمینان قطعی داد، چرا که ممکن است گاه درمان نتیجه ندهد و آنان علت را کوتاهی از پزشک می دانند و وی را مقصر می شناسند،مانند آنچه در مورد نتیجه درمان فرد مبتلا به سرطان گفته شد.

آفتاب/ الگوی شما در زندگی چه کسانی بودند؟

انسان دارای سه بعد ظاهری،روحی و اجتماعی است.پدرم همیشه در بعد روحی الهام بخش من بود و می گفت :(( باید مواظب باشیم گناه نکنیم اما اگر در محیط گناه قرارگرفتی و با وجود شرایطی که برای انجام آن فراهم هست از گناه خودداری کنی،این ارزشمندتر است.))

اما در بعد اجتماعی دکتر یلدا، مرشد، راشد، شادمان،اعتصامی به دلیل اینکه علاوه بر علم پزشکی در انتقال شم و اخلاق پزشکی مهارت داشتند به عنوان بهترین اساتیدی هستند که الگوی من نیز بودند.

آفتاب/ توصیه شما به پزشکان جوان تازه فارغ التحصیل شده چیست؟

 دوست دارم پزشکان جوان تازه فارغ التحصیل حکیم باشند همانند ابوعلی سینا که در تشخیص و درمان بیماران حکیم بود.

آفتاب/ اهل ورزش هستید؟

بله،البته در رشته ورزشی خاصی فعالیت ندارم اما اهل نرمش هستم و به خواب، تغذیه و تفریحات به عنوان مهم ترین راه پیشگیری از بیماری ها اهمیت بسیاری می دهم.

آفتاب/ بهترین و تلخ ترین خاطره خود را از دوران پزشکی بگویید؟

بهترین خاطره زمانی است که بیماری درمان کامل یافته و این باعث می شود هر گاه او را ببینم احساس شادمانی کنم. و تلخ ترین آن مربوط به جوانی است که بر اثر سانحه دچار جراحت شدید شده بود و می گفت: (( میخواهم زنده بمانم ))  که متاسفانه با وجود تلاش های بسیار پس از یک ماه مبارزه با مرگ و زندگی جان خود را از دست داد.

 آفتاب/ حرف آخر؟

روز پزشک به نام حکیم ابوعلی سینا نامگذاری شده است و باید این شخصیت بزرگ را به همه دنیا معرفی کرد تا الگوی همگان باشد.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده