رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
  • کد خبر : ۶۰۳۵۲
  • چاپ خبر : بلوغ زودرس در شبکه های اجتماعی

بلوغ زودرس در شبکه های اجتماعی

به قلم:معصومه عبداللهی – کارشناس ارشد روانشناسی آفتاب بافق؛ آیا می دانید بلوغ زود رس چیست ؟ آیا می دانید شبکه های اجتماعی باعث بلوغ زود رس و کوتاهی قد کودکانتان می گردد ؟ میلیون ها سال از اختراع آتش و ابزار گذشته است .انسان ها با ابزار به شکار پرداخته اند و بعد بشر […]

به قلم:معصومه عبداللهی – کارشناس ارشد روانشناسی

آفتاب بافق؛ آیا می دانید بلوغ زود رس چیست ؟ آیا می دانید شبکه های اجتماعی باعث بلوغ زود رس و کوتاهی قد کودکانتان می گردد ؟
میلیون ها سال از اختراع آتش و ابزار گذشته است .انسان ها با ابزار به شکار پرداخته اند و بعد بشر به کشت و زرع پرداخته و عصر کشاورزی (موج اول ) شکل گرفته است .


بعد از هزاران سال فکر و اندیشه بشری رشد کرده و دست به اختراع و اکتشاف زده و عصر صنعت ( موج دوم) شروع شده و موجبات راحتی و آسایش انسان ها را فراهم آورده ، پس با توجه به نیاز انسان به اطلاعات و دانش در زمینه های مختلف ، عصراطلاعات و ارتباطات دوره فراصنعتی ( موج سوم) آغاز شد .
موج سوم با کامپیوتر و اینترنت شروع شد ه است. باتوجه به رشد سریع فناوری و اطلاعات سرعت بالای ارتباطات و تبادل اطلاعات عصر چهارمی در دنیا شروع شده که چهارمین موج تغییر جهان به فضای مجازی یا زندگی دوم یا زندگی مجازی شهرت دارد و به عصر مجازی معروف شد.
این فناوری در عین حال که می تواند بسیار سودمند باشد قابلیت آن را دارد که برای افرادی که طریقه استفاده صحیح آن را نمی دانند بسیار مضرو زیان بار باشد.
استفاده کودکان از تبلت و گوشی همراه که قابلیت اتصال به اینترنت و متعاقبا ورود به فضای مجازی را به همراه دارد بسیاری از مواقع برای ما و کودکانمان درد سر ساز است ، باید توجه داشت رفتارهای خلاف ارزش در محیط واقعی ، با مواخذه نهادهای نظارت و انتظامی ودیگر اعضای جامعه همراه است .
ولی یک کاربر اینترنت می تواند حتی جنسیت خود را مخفی کند وبا هویتی کاملا نامشخص هنجارشکنی کند بدون اینکه مواخذه ای در کار باشد . همچنین وجود تصاویر و عکس های مستهجن باعث مختل کردن ذهن و روان کودک شده و او را به دنیای ارضای جنسی سوق می دهد
او از نظر جسمی نیز دچار ترشح بیش از حد هورمون های جنسی شده واین امر باعث بوجود آمدن بلوغ زود رس کودک ونوجوان می گردد
منظور از بلوغ زود رس ایجاد صفات ثانویه جنسی قبل از 10 سالگی در دختران و قبل از 11 ساگی در پسران می باشد و این عارضه علاوه بر این که باعث تاثیراتی بر رشد عاطفی دختران و پسران می شود سبب کوتاهی قد آن می گردد.
یعنی تا حدی بروز بلوغ سرعت می یابد که سبب می شود سن استخوانی کودک جلو رفته و استخوان ها بسیار زود جوش بخورند و این امرموجب کوتاهی قد می شود
همچنین غیر فعال بودن و کم تحرکی هنگام سرگرم شدن در شبکه های اجتماعی باعث چاقی کودکان و نوجوانان شده که این اضافه وزن بخصوص در دختران باعث ایجاد بلوغ زود رس می گردد.
باتوجه به مطالب ذکر شده لازم است والدین مراقبت دوچندانی نسبت به کودک خود داشته و هنگام استفاده فرزندان از فضای مجازی حساسیت ویژه ای نشان دهند.

معصومه عبداللهی – کارشناس ارشد روانشناسی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده