رفتن به بالا
  • یکشنبه - 11 شهریور 1397 - 16:34
  • کد خبر : ۶۰۸۳۷
  • چاپ خبر : اضطراب

اضطراب

به قلم: معصومه عبداللهی؛کارشناس ارشد روانشناسی آفتاب بافق؛ از آنجایی که عصر حاضر را دوران اضطراب و استرس نیز نامیده اند و پیچیدگی های جامعه بشری؛  سرعت تغییرات و بی توجهی نسبت به زمینه های مذهبی و ایدئولوژیک و همچنین نظام اجتماعی و عاطفی خانواده برای افراد و اجتماع بشری تضادها و تعارض ها و […]

به قلم: معصومه عبداللهی؛کارشناس ارشد روانشناسی

آفتاب بافق؛ از آنجایی که عصر حاضر را دوران اضطراب و استرس نیز نامیده اند و پیچیدگی های جامعه بشری؛  سرعت تغییرات و بی توجهی

نسبت به زمینه های مذهبی و ایدئولوژیک و همچنین نظام اجتماعی و عاطفی خانواده برای افراد و اجتماع بشری تضادها و تعارض ها و اضطراب های جدیدی به وجود آورده است.

پیچیده شدن تمدن بشری و ارتباطات اجتماعی استرس های تازه را پدید آورده است که

مقابله با هر یک از آنها برای هر فردی الزم و ضروری می باشد.

اضطراب در میزان کم برای زندگی بشر لازم و ضروری است اگر افراد اضطراب نداشته باشند احساس مسولیت هم ندارند. بعنوان مثال

اگر دانشجو یا دانش آموزی شب امتحان اضطراب نداشته باشد شاید اصلاً درس نخواند یا جوانی که می خواهد زندگی تشکیل

دهد به دنبال کار وتلاش و تهیه مسکن و…. نخواهد رفت پس وجود کمی اضطراب برای پیشرفت وساختن آینده برای هر کسی الزامیست.

ولی اگر اضطراب فرد بیش از اندازه باشد احساس بسیار ناخوشایند واغلب مبهم دلواپسی برای او به وجود می اید که با یک یا چند حس جسمی مانند خالی شدن سردل، تنگی قفسه سینه،تپش قلب و…همراه می شود که نیاز به درمان دارد.

اصولاً مواقعی که فرد احساس کند کفایت،امنیت وارزش او مورد تهدید قرار گرفته است شدید ترین اضطراب ها به وجود می آید.

حال این که چرا بعضی از افراد دچار اضطراب شدید می شوند می تواند عامل ژنتیکی داشته یا الگو سازی مستقیم از والدین

خود داشته باشند. والدین مضطرب به طور غیر عمدی ناامنی و تشویش خود را به فرزندانشان انتقال میدهند که این امر در

نهایت موجب بروز انواع ترس های غیر معقول در فرزندانشان می گردد.

یکی از بهترین روش هایی که برای کنترل اضطراب پیشنهاد می شود ذهن آگاهی و حضور در لحظه است شما میتوانید آن را با

تمرکز عمیق بر احساساتتان و پذیرفتن بدون قضاوت افکار وحواستان تمرین کنید.

مت تنی، نویسنده کتاب مرز آگاهی این موضوع را توضیح می دهد: ما آگاهی را به نحوی تعلیم می دهیم که دیگر از جانب افکار

خودمان ضربه پذیر نباشیم این کار باعث می شود بیشتر از همیشه از زندگی مان لذت ببریم، در کنار دیگران حضور واقعی

داشته باشیم و جهان درونی و بیرونی خود را با وضوح بیشتری ببینیم.

البته روشهای دیگری نیز وجود دارد که با عمل به آنها می توانید استرس و اضطراب خود را مهار نمایید از جمله: پیاده روی و

قدم زدن، نفس عمیق به مدت چند دقیقه، گوش دادن به یک موسیقی آرام وبی کلام، توکل به خدا و سپردن همه چیز به او،استفاده از

رژیم غذایی سالم، افزایش اعتماد به نفس، اندیشیدن به زمان حال و کنار گذاشتن رویاها و آرزوها برای موقعیت مناسب تر،خندیدن

که سالم ترین راه جلوگیری از فشار روانی است و همچنین  مرور خاطرات شیرین خود ا فراموش نکنید.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده