رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
  • کد خبر : ۶۳۷۳۳
  • چاپ خبر : چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

به قلم : معصومه عبداللهی کارشناس ارشد روانشناسی آفتاب بافق؛ واژه خشم تصورات ترسناک و ناخوشایندی را در ذهن اکثر ما زنده می کند. از نظر ما آدمها، خشم ، هیجانی است که آثار مختلفی در زندگی انسان دارد این هیجان برای بقای انسان و تسهیل پاسخ های سازش یافته ، به ویژه پاسخ های […]

به قلم : معصومه عبداللهی کارشناس ارشد روانشناسی

آفتاب بافق؛ واژه خشم تصورات ترسناک و ناخوشایندی را در ذهن اکثر ما زنده می کند. از نظر ما آدمها، خشم ، هیجانی است که آثار مختلفی در زندگی انسان دارد این هیجان برای بقای انسان و تسهیل پاسخ های سازش یافته ، به ویژه پاسخ های ستیز یا گریز به هنگام مواجهه با خطر سودمند است .

با این وجود خشم غیر قابل مهار نه تنها به بقای بشر کمک نمیکند بلکه می تواند زندگی او را نیز تهدید کند. در صورتیکه خشم مهار نشود می تواند مانع موفقیت همه جانبه شده و کارکرد بهینه افراد، گروه ها و جوامع را به شدت تهدید کند.

مشکلات متعدد برون فردی و درون فردی میتواند با خشم مرتبط باشد. پرخاشگری و خشم یکی از مسائل شایع در بین افراد است  با توجه به اینکه بسیاری از افراد به دلایل شناخته و ناشناخته درگیر این معضل هستند آموختن در مورد کنترل و مهارت خشم و پرخاشگری یکی از ملزومات زندگی هر فردی می باشد .

تکنیک هایی برای غلبه بر خشم :

1_ قبل از صحبت کردن فکر کنید

در زمانی که کوهی از عصبانیت هستید ممکن است جملاتی بگوئید که بعداً از گفتن آن پشیمان شوید پس قبل از صحبت کردن به خود زمان داده و افکارتان را جمع آوری کنید.

2- اعتماد سازی کنید

 اگر به دیگران بیشتر اعتمادکنید کمتر عصبانی شوید.

3- موقعیت را ترک کنید با ترک موقعیت مکانی که شما را عصبانی کرده ، به خود فرصت فکرکردن می دهید و می توانید به موقعیت فراسوی نیازها وخواسته های خود توجه کنید .

4- نفس عمیق بکشید

5- در هنگام عصبانیت آب بنوشید

6- گرفتن دوش باعث کاهش و کاستن شدت عصبانیت می شود .

7- قدم زدن در هنگام خشم همراه با حرف زدن آنهم به آرامی در کنترل عصبانیت مفید می باشد . بهتر است خودتان سعی در آرام کردن خود داشته باشید .

8 – برای آرام شدن با فردی صحبت کنید.

9- اشتباه خوذد را بپذیرید

هروقت در زندگی و ارتباط با افراد مختلف اشتباهی را مرتکب شدید آن را قبول کنید ، فراموش نکنید هیچ انسانی کامل نیست و پذیرش اشتباهات چیزی از شما کم نمی کند .

10- مقایسه ممنوع

هرگز دارایی و اموال خود را با دیگران مقایسه نکنید چون باعث عصبانیتتان می شود.

اگر بیشتر با یک شخص درگیر می شوید سعی کنید با او صحبت کنید و احساس خود را بیان کنید مثلا اگر شریک زندگیتان تمیز کاری را نادیده می گیرد بگوئید من ناراحت هستم باید هرشب خانه را خودم تمیز کنم به جای اینکه ” هرگز خانه را تمیز نمی کنی ” ….

11- گوش دادن به موسیقی آرام در طول زمان استرس و هنگامی که وظیفه ناخوشایندی را به اجبار باید انجام دهید باعث جلوگیری و کاهش احساس خشم می شود .

12- هنگامی که عصبانی هستید فقط با لبخند زدن واکنش استرس بدن شما کم می شود

13 – به سلامت خود بیندیشید و بدانید عصبانیت و خشم طولانی باعث به خطر افتادن سلامت قلب شما و بالا رفتن فشار خونتان می شود.

رسول اکرم (ص) فرمودند:

خشم و غضب ، ایمان را فاسد می کند همانطور که سرکه، عسل را فاسد می کند .

(وسایل الشیعه ، جهاد با نفس ص 251)

به امید آنکه بتوانید بر خشم و عصبانیت خود تحت هر شرایطی غلبه کنید و لبخند مهمان همیشگی لبهایتان باشد.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده