رفتن به بالا
  • جمعه - ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
  • کد خبر : ۶۴۳۳۲
  • چاپ خبر : چگونه از اعتیاد جوانان خود پیشگیری کنیم؟

چگونه از اعتیاد جوانان خود پیشگیری کنیم؟

به قلم: معصومه عبداللهی؛کارشناس ارشد روانشناسی آفتاب بافق؛ مسئه اعتیاد یکی از مشکلات بزرگ در جوامع امروزی است که به عنوان آسیب و معضل اجتماعی؛ روان شناختی؛ پزشکی؛ اقتصادی و فرهنگی با پیچیدگی های خاص خود حاکمیت ملی؛ امنیت و استقلال کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. پیشگیری از اعتیاد مسلمأ بسیار بهتر از […]

به قلم: معصومه عبداللهی؛کارشناس ارشد روانشناسی

آفتاب بافق؛ مسئه اعتیاد یکی از مشکلات بزرگ در جوامع امروزی است که به عنوان آسیب و معضل اجتماعی؛ روان شناختی؛ پزشکی؛ اقتصادی و فرهنگی با پیچیدگی های خاص خود حاکمیت ملی؛ امنیت و استقلال کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

پیشگیری از اعتیاد مسلمأ بسیار بهتر از سپری کردن راه های ترک آن است .شناخت اصول و مهارت های لازم راز اصلی موفقیت در این مسیر خواهد بود.

– با تقویت قدرت اعتماد به نفس؛ تصمیم گیری و از بین بردن افسردگی و کمرویی فرزندان آنها را در برابر شرایط آسیب زا و گرایش به سمت مواد مخدر مقاوم سازید.

– فرزندان خود را قبل از رسیدن به سنین بحرانی نسبت به مضرات و عواقب ویرانگر مصرف مواد مخدر آگاه سازید.

– افزایش مهارت های زندگی در نوجوانان مانند مهارت تصمیم گیری ؛ حل مسئله و ارتباطات اجتماعی

– همواره برای فرزندانتان قوانینی روشن وضع کنید و همواره آن را اجرا کنید توجه داشته باشید که قوانین خشن و سختگیرانه باعث می شود نوجوانان خلاف آن قوانین عمل کنند.

– به فرزندان خود در پیدا کردن دوست عاقلانه و منطقی کمک کنید .گروه همسالان بیشترین تأثیر را در نوجوانان به جای می گذارد.

– برای نوجوان خود اثرات مواد مخدر را روی بدن و همچنین پیامدهای قانونی مصرف مواد را توضیح دهید و به او بگویید مصرف مواد چگونه می تواند موجب آسیب دیدن افراد می شود. برای نمونه انتقال بیماری ایدز و هپاتیت و ایجاد اختلال در هماهنگی اعضای بدن و بروز تصادفات و همچنین مشکلات تحصیلی؛ ناپایداری مالی و…

هرچقدر فرزندان بیشتر درباره خطرات مرتبط با مصرف مواد بدانند احتمال درگیر شدن و آلوده شدن آنها کمتر خواهد بود.

– برای اوقات فراغت آنها برنامه ریزی کنید همواره آنان را به مطالعه؛ ورزش و تفریحات سالم ترغیب کنید و زمینه این امور را برای فرزندان فراهم کنید.

– فضایی ایجاد کنید که فرزندتان در آن احساس آرامش کند.

– شرایطی ایجاد کنید که فرزندتان شما را محرم اسرار خود بداند.

به امید آنکه همه نوجوانان و جوانان سرزمینم شاد و سلامت و به دور از هرگونه آلودگی به مواد مشغول تحصیل باشند.

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده