رفتن به بالا
  • جمعه - ۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
  • کد خبر : ۶۴۹۱۷
  • چاپ خبر : راه حل های موثر برای لجبازی نکردن کودکان

راه حل های موثر برای لجبازی نکردن کودکان

به قلم: معصومه عبداللهی؛کارشناس ارشد روانشناسی آفتاب بافق؛ متاسفانه بسیاری از والدین رفتارهای مثبت کودکان را نمی بینند و در مواقعی هم که فرزندشان رفتار منفی را نشان نمی دهد به او توجهی ندارند. آنها از کنار رفتار مثبت کودکان به سادگی و یا با بی تفاوتی می گذرند اما به رفتارهای منفی او زل […]

به قلم: معصومه عبداللهی؛کارشناس ارشد روانشناسی

آفتاب بافق؛ متاسفانه بسیاری از والدین رفتارهای مثبت کودکان را نمی بینند و در مواقعی هم که فرزندشان رفتار منفی را نشان نمی دهد به او توجهی ندارند.

آنها از کنار رفتار مثبت کودکان به سادگی و یا با بی تفاوتی می گذرند اما به رفتارهای منفی او زل می زنند و با سختگیری و بدون در نظر گرفتن شرایط سنی و محیطی؛ کودک را متهم می کنند. بچه ها تشنه توجه هستند و متاسفانه این روزها تکنولوژی زندگی ماشینی و مشکلات اقتصادی والدین را بی حوصله کرده است. از طرف دیگر این روزها اکثر والدین به جایی رسیده اند که در جدال بین خواسته های خود و فرزندانشان؛ این فرزندان آنها هستند که همیشه پیروز شده اند.

شکی نیست که منطقی بودن با کودک لجباز کار سختی است و گاهی اوقات صبر شما به پایان می رساند اما راه حل های مؤثری وجود دارد تا خانه شما را از یک منطقه جنگی به بهشتی آرام تبدیل کند.

– اجازه ندهید کودک لجباز از لجبازی به عنوان وسیله ای برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت استفاده کند. جالب است بدانید که کودکان چقدر زود می آموزند تا با جیغ کشیدن و بد اخلاقی کردن پدر و مادرها را آنقدر آشفته می کند که یادشان می رود چه کاری را به او محول کرده اند.

– اجازه ندهید لجبازی کودک پاسخ (بلی)یا (خیر) شما را تغییر دهد. به کودک تان بفهمانید وقتی حرفی می زنید تصمیم تان همان است که گفته اید و تغییر نخواهد کرد.

– جداً از تحقیر کردن و تهدید و مقایسه کودک تان با دیگران خودداری کنید.

– ثبت قوانین به صورت نوشته و نگهداری آن: یک لیست بسیار روشن از قوانین تهیه کنید. بچه های کوچکتر به قوانین کمتری احتیاج دارند و با بالا رفتن سن کودک قوانین را بهبود ببخشید. این قانون ها را در جایی از خانه نگه دارید و اگر یکی از بچه ها قانون را رعایت نکرد قانون را برای او دوباره بخوانید.

– ویژگی های مثبت کودک تان را نشانه بگیرید و آنها را با ملایمت و عشق قویتر کنید.

– به کودک میدان بدهید در ابتدا برای استقلال او به شکل عملی و فکری کار کنید. باید به او میدان داد تا کارهای شخصی اش را انجام دهد و در برخی از زمینه ها نظر او را جویا شوید.

– رژیم غذایی مناسب: مصرف بیش از اندازه ی غذاهای با طبیعت سرد، تنقلات، کاکائو، نمک و سرکه باعث تحریکات عصبی کودک می شود و تماشای تلویزیون و بازی رایانه ای بیشتر از یکساعت در روز باعث تشکیل امواج مخرب در مغز کودک و عصبانیت او می گردد.

– هیچ گاه بلافاصله بعد از اینکه کودک از لجبازی دست برداشت و آرام شد به او جایزه ندهید زیرا با این کار متوجه می شود که اگر لجبازی کند می توانم جایزه بگیرد.

به امید آنکه با عمل به راه حل های ساده بالا بتوانید زندگی شاد و بدون ناراحتی برای خود و کودک دلبندتان رقم بزنید.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده