رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
  • کد خبر : ۶۵۵۹۱
  • چاپ خبر : در جمع طلاب خواهر بافقی مصداق صوم در تلاوت قرآن بررسی شد

در جمع طلاب خواهر بافقی مصداق صوم در تلاوت قرآن بررسی شد

نشست اخلاق با محوریت ادامه مبحث«تلاوت قرآن» با حضور حجت الاسلام کارگران در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان بافق برگزار شد. به گزارش آفتاب بافق؛ در این نشست حجت الاسلام کارگران ضمن اشاره به تلاوت قرآن به عنوان پوسته دین، تنها راه رسیدن انسان به مراتب بالا عرفانی را تلاوت قرآن معرفی […]

نشست اخلاق با محوریت ادامه مبحث«تلاوت قرآن» با حضور حجت الاسلام کارگران در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان بافق برگزار شد.

به گزارش آفتاب بافق؛ در این نشست حجت الاسلام کارگران ضمن اشاره به تلاوت قرآن به عنوان پوسته دین، تنها راه رسیدن انسان به مراتب بالا عرفانی را تلاوت قرآن معرفی کرد و گفت: کسی می تواند به تمام مصادیق تلاوت که صوم، نماز، اخلاق، ولایت و سکوت برسد که از پوسته دین عبور کند و وارد قرآن شود.

وی ضمن بیان روایتی از امام باقر(ع) با مضمون اینکه «هر عملی که مقاومت شما را در برابر گناه بالا ببرد ثواب روزه را دارد» گفت: منظور در اینجا روزه ماه رمضان نیست بلکه از آنجایی که صوم معانی متعددی از جمله روزه، ایستاده؛ مقاوم و حرکت به سوی مکان عالی دارد، در این روایت صوم به معنای مقاومت در برابر هوای نفس آمده است.

این استاد اخلاق با اشاره به جهاتی که شیطان انسان را مورد حمله قرار می دهد گفت: تنها راهی که انسان نمی تواند توسط شیطان مورد حمله قرار بگیرد «فوق؛ بالا» است؛ و آن به این صورت است که انسان باید از پوسته خود خارج شود و مثلاً در قرائت قرآن شرایط خاص زمانی و مکانی را عنوان می کند تا بتواند قدرت مافوق خود را بالا ببرد و این مقام فوق الرأس در نماز یعنی قنوت! چون در قنوت است که انسان میتواند دست خود را بالا ببرد و هر چه می خواهد از خدا بگیرد!

حجت الاسلام کارگران با تأکید بر معنای صوم در روایت مذکور افزود: هر وقت انسان بتواند از شیطان فرار کند  به سمت بالا حرکت کرده، در غیر اینصورت اسیر شیطان شده و مصداق «لَاُغوینهم» قرار می گیرد و به هیچ جایی نمی رسد. بنابراین باید به سوی مکان عالی حرکت کند و این اوج حرکت در سجده است چرا که در سجده انسان رشد حقیقی می کند و این رشد برای مقابله با حملات همه جانبه شیطان لازم است!

معنای سوم صوم در جلسات آینده بررسی خواهد شد.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده