رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
  • کد خبر : ۶۷۰۹۳
  • چاپ خبر : خبری از روی ویلچر

خبری از روی ویلچر

 به قلم: احمد برزگری بافقی  آفتاب بافق؛ هنگامیکه نامی از ویلچر به میان می آید همه ناخدآگاه به معلولین فکر میکنند. معلولینی که در خوشبینانه ترین حالت آن 10 درصد از افراد جامعه را تشکیل میدهند که بطور مادرزاد یا ژنتیکی دارای توان کمتری در یکی از اعضا یا حواس بدن خویش هستند و از […]

 به قلم: احمد برزگری بافقی 

آفتاب بافق؛ هنگامیکه نامی از ویلچر به میان می آید همه ناخدآگاه به معلولین فکر میکنند. معلولینی که در خوشبینانه ترین حالت آن 10 درصد از افراد جامعه را تشکیل میدهند که بطور مادرزاد یا ژنتیکی دارای توان کمتری در یکی از اعضا یا حواس بدن خویش هستند و از همین روی سوم دسامبر مطابق با 12 آذر بعنوان روز جهانی معلولین نام گرفته است.

شما می توانید به این افراد آمار کسانی را که در حوادث مترقبه یا غیرمترقبه طبیعی و انسانی نظیر تصادفات وسایل نقیله و سیل و زلزله و غیره دچار آسیب جسمی و حرکتی شده اند را نیز اضافه کنید تا بهتر بتوانید گوشه ای از رنج و آلام این عزیزان را برای گذران روزمره زندگی درک نمائید.

همکاران و دوستان خبرنگار من روز گذشته تصمیم گرفتند تا لحظاتی قلم و کاغذ را کنار بگذارند و خود روی ویلچر بنشینند و از پله های سخت و سراشیبی های تند که به نام مناسب سازی معابر و ورودی ادارات ساخته اند بالا بروند و درد و رنج کسی را یک عمر نمی تواند حرکت کند یا حرف بزند و بنویسد را به گوش مسئولین و روسای ادارات برسانند.

در ابتدا به دیدار رئیس جامعه معلولین شهرستان بافق رفتیم و از او خواستیم تا به ما ویلچر بدهد و راهنمایی مان کند که چگونه یک فرد  معلول جسمی و کم توان حرکتی می بایست کارهای روزمره و رفت و آمد های خود را به ادارات و ارگان های مرتبط انجام بدهد.

شاهپورزاده که از بدو تولد مشکل حرکتی داشته است در هیچ زمان از رفتن و آمدن نایستاده است و امروز که مسئولیت معلولین شهرستان بافق را برعهده دارد از مهمترین مشکل آنان بعنوان اشتغال و درآمدزایی میگوید که اگر مشکل کار و درآمد برای معلولین حل و فصل شود خیلی از مشکلات بعدی نیز از بین می رود.

او از اصحاب رسانه و خبرنگاران میخواهد که اشتغال معلولین را بعنوان هدف اصلی و شعار پیگیری شان در سال جدید قرار دهند و به مسئولین ادارات و سازمانها موکداً یادآوری نمایند که می بایست 5تا 6 درصد نیروی شاغل شان را از بین افراد توانمند دارای مشکلات جسمی انتخاب و مشغول به کار نمایند.

پس از این به ایستگاه راه آهن بافق بعنوان یکی از مبادی ورودی شهر رفتیم و از آنجا سری به بانک ها و اداراتی همچون کمیته امداد حضرت امام (ره) و بهزیستی بافق زدیم و در طول مسیر پیاده روها و ایستگاه های تاکسی و خط واحد و مغازه ها و فروشگاه های مختلفی را دیدیم که هرچند در بعضی نقاط رمپ هایی برای عبور و مرور معلولین در نظر گرفته شده بود ولی حجم مشکلات و گرفتاری های رفت و آمد در سطح شهر بیش از آن چیزی هست که خانواده دارای معلول بتواند با خیال راحت فرزند خود را برای انجام کاری یا حتی خرید میوه و نانی به سطح شهر بفرستند و منتظر آسوده برگشتن او باشد.

پیاده روها و بیشتر خیابان های بافق که الان مانند بلوار وحشی بافقی و پانزده خرداد و بلوار امام فاقد محل های ویژه برای تردد افراد معلول است و یا فاصله طولانی را باید طی نماید تا از اینطرف خیابان به آنطرف خیابان و پیاده رو برود.

مغازه ها و فروشگاه های مواد غذایی و حتی دستگاه های خودپرداز بانک ها در ارتفاع چندین پله سنگی و یا فلزی قرار گرفته است که ورود مانع ورود معلولین برای دسترسی آسان به امکانات شهری و رفاهی می باشد.

مراکز زیارتی و مذهبی و مساجد بافق هم از این شیوه مناسب سازی های معابر معلولین بهره چندانی نبرده اند و مراکز آموزشی هم خیلی به فکر رفع مشکلات عبور و مرور افراد ناتوان یا کم توان جسمی و حرکتی نبوده اند.

در این بازدید عملی و نشستن بر روی ویلچر تازه زمانی که به سازمان بهزیستی بعنوان تنها دستگاه متولی و مسئول رسیدگی به امور معلولین می رسید متوجه خواهید شد که حرکت و جابجایی تنها بخش کوچکی از مشکلات فرا روی معلولین است و آنچه که آنها را رنج میدهد تسهیلات کم مقدار و هزینه های بیشماری هست که خانواده معلول می بایست برای درمان و نگهداری و پرستاری از سایر افراد دارای معلولیت در زمینه های دیگر بپردازد و تنها دلخوشی او به میزان مستمری ماهیانه ای باشد که در این گرانی های وانفسای دارو و درمان آه از نهاد هر خانواده ی بی بضاعتی بر می آورد یا لااقل او را از ادامه درمان و پیگیری منصرف می نماید تا با سوز خود بسازد و بسوزد.

و دست آخر اینکه هرچند رئیس بانک مهر اقتصاد و مدیر کمیته امداد برای روز جهانی معلولین قول تسهیلات بانکی ویژه و اهداء کارت هدیه به افراد معرفی شده از سوی جامعه معلولین بافق را به خبرنگاران حاضر در این گزارش دادند، لیکن نکته مهمتر و دارای اهمیت ویژه را دکتر خوشگذران رییس بهزیستی بافق اعلام نمودند که اخیراً در مجلس شورای اسلامی تغییرات محسوس و ملموسی به نفع جامعه معلولین به تصویب نمایندگان رسیده و پس از تائید شورای نگهبان جهت اجرا به دستگاه ذیربط ابلاغ شده است که تمامی همّ و غم معلولین و خانواده آنها را در جزئی ترین امور مورد دقت و توجه ویژه قرار داده است و تاکید نموده است که تمامی افراد و علی الخصوص افراد دارای مشکل در جسم و روان و ذهن با مطالعه کامل و آگاهی از حقوق حقه خود اقدام و پیگیری لازم را بعمل آورند و چنانچه مسئولی برای رسیدگی به امور معلولین کوتاهی نماید می بایست توبیخ و مورد سوال قرار گیرد.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده