رفتن به بالا
  • جمعه - ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
  • کد خبر : ۶۸۲۰۱
  • چاپ خبر : برگزاری یلدای کودکانه در مهد کودک دردانه مبارکه

برگزاری یلدای کودکانه در مهد کودک دردانه مبارکه

شب یلدا از سنت‌های کهن ایرانیان است و کودکان مبارکه بافق هم یلدای کودکانه برگزار کردند. به گزارش آفتاب بافق، مراسم نوروز، چهارشنبه سوری و شب یلدا از سنت‌های کهن ایرانیان است که نسل به نسل انتقال داده شده است. بر این اساس یکی از رسوماتی  که از چند هزار سال پیش تا کنون ایرانیان […]

شب یلدا از سنت‌های کهن ایرانیان است و کودکان مبارکه بافق هم یلدای کودکانه برگزار کردند.

به گزارش آفتاب بافق، مراسم نوروز، چهارشنبه سوری و شب یلدا از سنت‌های کهن ایرانیان است که نسل به نسل انتقال داده شده است.

بر این اساس یکی از رسوماتی  که از چند هزار سال پیش تا کنون ایرانیان هر ساله آن را به پا می‌دارند، مراسم شب یلدا یا همان شب چله  است.

 در این روز ایرانیان بر اساس آیین کُهنی که از قدیم  تا به امروز نسل به نسل رسیده مراسم شب یلدا یا همان  شب ‌نشینی در آخر شب پاییز است.

در این شب در کشور ایران بر اساس آیین و رسوم هر منطقه و یا استان تنقلاتی برای این شب در نظر گرفته می‌شود.

اما انار و هندوانه جز میوه‌های اصلی شب یلدا است که در هر سفره ایرانی در سراسر این دیده می‌شود.

یکی دیگر از آیین های شب یلدا در ایران، شاهنامه خوانی و یا  تفال با دیوان حافظ است که  مردم دیوان اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می‌گشایند و فال دل خویش را از او طلب می‌کنند.

در این شب پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها به  بازگویی خاطرات و قصه گویی کهن برای نوه‌های خود می‌پردازند و موجب می‌شود که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیرتر کند.

اما همه اینها ترفندهایی است تا خانواده ها گرد یکدیگر آیند و بلندترین شب سال را با شادی و خرسندی به سپیده برسانند.

بر این اساس  یلدای کودکانه مهدکودک‌و پیش دبستانی دردانه مبارکه  با حضور مسوولان و اولیای نو آموزان برگزار شد.

منیره خواجه مبارکه، مدیر و مسوول مهدکودک، راه رشد در حاشیه برگزاری این جشن اظهار کرد: این برنامه را با هدف آشنایی نو آموزان با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی برگزار شد که شاهد استقبال خوب خانواده ها از این برنامه بودیم.

وی با بیان اینکه  برگزاری این مراسم  موجب  زنده نگه‌داشتن یک رسم زیبای دیرینه ایرانی است، افزود: این مناسبت فرصتی برای باهم بودن و استحکام نسل امروز با بزرگان خانواده است.

 خواجه مبارکه افزود: برخود لازم می‌دانم از کلیه کسانی که در برگزاری این آیین همکاری داشته، تقدیر و تشکر نمایم.

جشن یلدای کودکانه مهدهای کودک و پیش دبستانی دردانه مبارکه  شامل برنامه‌های متنوعی همچون موسیقی زنده، اجرای نمایش ویژه نوآموزان و  مسابقه‌های مختلف و اهدای جوایز برگزار شد.

گزارش و عکس: منیژه شفیعی مبارکه

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده