رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
  • کد خبر : ۷۲۰۴
  • چاپ خبر : گزارش مراسم تجلیل از دکتر محمد رضا عارف

گزارش مراسم تجلیل از دکتر محمد رضا عارف

به گزارش "آفتاب بافق"   دکتر محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه طی سفری دو روزه در استان یزد حضور یافت. سخنرانی در جمع دانشجویان و جلسه با اساتید محترم دانشگاه یزد، جلسه با اعضای شورای مشورتی اصلاح طلبان استان، افتتاح دفتر بنیاد امید ایرانیان شعبه یزد، […]

به گزارش "آفتاب بافق"

 

دکتر محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه طی سفری دو روزه در استان یزد حضور یافت.

سخنرانی در جمع دانشجویان و جلسه با اساتید محترم دانشگاه یزد، جلسه با اعضای شورای مشورتی اصلاح طلبان استان، افتتاح دفتر بنیاد امید ایرانیان شعبه یزد، شرکت در همایش تقدیر از نخبگان جوان و برگزیدگان یزدی کنکورها و المپیادهای مقاطع مختلف و  سفر به شهر اردکان و دیدار با بیت مرحوم آیت الله خاتمی و حضور بر سر مزار این معلم اخلاق، از دیگر برنامه های وی در این سفر است.

وی در بدو ورود مورد استقبال معاون سیاسی استانداری، معاون برنامه ریزی استانداری، مدیرکل حوزه استاندار، غلامعلی سفید استاندار اسبق یزد، دکتر اولیاء رئیس دانشگاه یزد و جمعی از شخصیت های  استان یزد قرار گرفت.

 

سپس دکتر عارف فرودگاه یزد را به سمت دانشگاه یزد ترک کرد.

 و پس از آن مراسم تجلیل از دکتر محمد رضا عارف باحضور پرشور اساتید و دانشجویان دانشگاه یزد در آمفی تئاتر این دانشگاه آغاز گردید.


و استاندار یزد و همچنین اساتید و دانشجویان دانشگاه یزد به جمع حاضران در مراسم نکوداشت دکتر عارف پیوستند.

 

 

 

 

 

 

 سپس سيدمحمد ميرمحمدي استاندار یزد طی سخنرانی خود در مراسم نکوداشت دکتر عارف گفت: امروز صحبت از يزدي و غير يزدي نيست همه براي ايران و جهان اسلام هستيم.

استاندار يزد افزود: اقاي دکتر عارف الگوي مناسبي براي دانشجويان امروز هست.

مقام عالي دولت تدبير و اميد در ادامه گفت: نگاه علمي، نگاه جهاني و نگاه اسلام هم جهاني است. اين مراسم ها بايد زمينه ساز پويايي دانشگاه و دانشجويان را سبب ساز شود. اين مراسم ها بايد زمينه ساز پويايي دانشگاه و دانشجويان را سبب ساز شود.

 

استاندار يزد خاطر نشان كرد: تجليل از جناب آقاي دكتر عارف در واقع تجليل از علم و ادب و فرهنگ و اخلاق و جوشش انديشه وخلاقيت و نوآوري است و در اين مراسم نه تنها از شخصيت بزرگواري تجليل مي كنيم بلكه الگويي را براي همه جوانان به خصوص دانشجويان معرفي مينماييم تا انگيزه هاي فراواني در درونشان بجوشد و تحركات بيشتري را از خود در زمينه هاي علمي نشان داده و انديشه هاي خود را پرورش دهند و در ارتقاي معنويت و مقام علمي كشور تلاش كنند و جامعه را به صلح و دوستي و پيشرفت رهنمون سازند.
وي افزود:جناب آقاي دكتر عارف مثل من وشما روزگاري دانشجو بودند منتهي با ويژگي هاي خاص، دانشجويي كه هم از نظر استعداد برجستگي هاي خاصي را از خود نشان داد و هم دومين نفر دانشگاه در دانشكده فني دانشگاه تهران شد و وقتي دوره كارشناسي ارشد و دكترا را طي كرد دانشجوي دانشگاه ممتاز در آمريكا بود و بعد از كسب مقام دكترا در زمينه برق وارد كشور شد و هم در مراكز علمي و دانشگاهي تلاشهاي خود را ادامه داد و هم در اجرا در خدمت به نظام و مردم از هيچ كوششي دريغ نكرد.

ميرمحمدي ادامه داد: ايشان در سمت رئيس دانشگاه تهران نقش بسيار ارزشمندي در انگيزه دادن و هدايت دانشجويان و هماهنگي و هم افزايي ميان اساتيد ايفا كردند و در مقام اجرايي چه در سازمان مديريت و برنامه ريزي و چه در معاونت اول اجرايي رئيس جمهور وقت، نقش بسيار ارزشمندي ايفا و جهت گيريهاي علمي را در كشور توسعه داد.

استاندار با اشاره به اين موضوع كه "يكي از بزرگترين مشكلاتي كه ما در كشور با آن مواجه بوديم تصميم گيري هاي غيرعلمي در اجرا بود" تصريح كرد: حضور چنين انديشمنداني در مراكز تصميم گيري از جمله شورايعالي انقلاب فرهنگي و مجمع تشخيص مصلحت نظام كه از بالاترين سطوح تصميم گيري تلقي مي شود، موجب شد تا نگاههاي علمي زيربناي تصميم گيري قرار گيرد و حضور اين چنين افراد خبره و ارزشمندي تصميم گيريها را شايسته تر و مناسبتر و عملي تر كرد و به همين دليل ما امروز شاهد پيشرفتهاي مختلفي در زمينه هاي متعدد هستيم.

وي خاطر نشان نمود: در همه زمينه هاي فناوري، نظامي، صنعتي و اقتصادي وقتي باتوجه به مسائلي كه كشور ما با آن روبرو بوده است پيشرفت خوبي داشتيم منتهي برخي پيشرفتهاي كشور ما را با كشورهايي نظير تركيه، مالزي، سنگاپور و امثالهم مقايسه مي كنند كه اين مقايسه درست تلقي نمي شود به اين دليل كه مقايسه بايد در شرايط برابر باشد و وقتي كشوري دوران انقلاب را پشت سر گذاشته، هشت سال در جنگ بوده و جنگ به او تحميل شده و همه در اطراف واكناف در صددند كه آن انقلاب را مهار و اين نظام را تضعيف كنند شما چگونه مي توانيد اين مقايسه را انجام دهيد؟ چرا كه آن كشورها هيچ محدوديت و ممنوعيت و مسائلي چون جنگ و تحريم ها را نداشته اند.

استاندار ادامه داد: اگر جنگ به ما تحميل نشده و تحريم ها بر ما اعمال نمي شد، مقايسه درستي بود و طبيعي است كه ملت ما با استعدادهاي بالايي كه دارند خود را نشان دادند و يزديها و ايرانيهاي بسياري داريم كه در خارج، در هر جايي كه بوده اند موفق بوده و درخشيده اند و بسيار پيشرفت داشته اند و از مفاخر ايران تلقي مي شوند.
ميرمحمدي با بيان اين نكته كه" نخبگان يزدي در خود يزد هم منشاء خدمات و اثرات ارزشمندي بوده اند" گفت: ايجاد دانشگاه يزد با اين عظمت، يكي از جلوه هاي مشاركت همين نحبگان براي پيشرفت استان است.

وي افزود: ما همه ملتي هستيم كه از مسير مليت به ايران و از مسير دين به اسلام تعلق داريم و ابتدا متعلق به ايران و سپس متعلق به جهان اسلام هستيم و در مراحل بعد به شهر و زادگاه خود تعلق داريم بنابراين، نگاه علمي و اسلامي ، نگاه جهاني به قضايا است و مسئوليت مسلمانان نسبت به همه بشريت است و در قرآن نيز اگر قوميتها مطرح مي شود براي اين است كه شناخت بيشتري بين انسانها پيدا شود.

عالي ترين مقام اجرايي استان افزود: اميدواريم كه اينگونه مراسم براي همه بزرگان برگزار شود و برپايي آن زمينه رشد و پويايي بيشتر مراكز علمي و دانشجويي قرار گيرد.

استاندار يزد در پايان خاطر نشان نمود: شخصاً همواره خود را دانشجو مي دانم و افتخار مي كنم كه دانشجو هستم و از اين مراسم و برنامه ها درس مي گيرم و سعي من بر اين است كه از همه بياموزم و به آموزه هايم عمل كنم و در اين نكته عنايت ويژه طلب مي كنيم كه به آنچه مي آموزيم عمل كنيم.

 

بعد از سخنرانی استاندار، اقای دکتر شمس اردکاني پيام دکتر داوري اردکاني را در این مراسم قرائت کرد.
"در بخشی از این پیام آمده است: آقاي دکتر عارف نه فقط در تحصيل موفق بوده اند، بلکه در هر کاري که وارد شده اند موفق بوده اند."

 

 

 

سپس با سخنرانی دکتر فتوحي، رييس دانشگاه صنعتي شريف، مراسم تجلیل از دکتر عارف به کار خود ادامه داد.

دکتر فتوحي رييس دانشگاه صنعتي شريف که به منظور شرکت در مراسم تجلیل از دکتر عارف در یزد حضور یافته بود، گفت: دکتر عارف خود را فراتر از قانون نمي داند.

 

 

 

دکتر فتوحي در ادامۀ سخنان خود گفت: عمل دکتر عارف در مسئله استقلال دانشگاه ها، ارزشمند و شايسته تقدير است. وی در ادامه افزود: جا دارد از دکتر مروج همسر محترمه دکتر عارف که نقش مهمي در موفقيت ايشان داشته اند تشکر کنيم.

 

ادامۀ مراسم با سخنراني دکتر تابان يکي از دانشجويان سابق دکتر عارف ادامه یافت.

دکتر تابان گفت: دکتر عارف الگوي بي بديل دانشجويان هست.

دکتر صادقی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم با شکوه بود. دکتر صادقی گفت: به شاگردي دکتر عارف افتخار مي کنم.

 

و سپس نوبت به سخنرانی دکتر محمدرضا عارف رسید.

 

 

 

 

دکتر عارف در بخشی از سخنان خود گفت: لازم مي دانم از همه معلمان و مربيان خودم تشکر و قدرداني کنم. اگر امروز استان يزد در شاخص هاي علمي وضعيت خوبي دارد به پاس خدماتي است که بزرگاني در چند دهه اخير استان ارايه کرده اند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: در زمان رياست جمهوري اقاي خاتمي، به همه گفته بودم سه شنبه ها به دانشگاه مي روم و حرمت دانشگاه را واجب مي دانم.

استاد برجسته دانشگاه صنعتي شريف و استاد وابسته دانشگاه يزد: به نظر من زماني دانشجويانم فارغ از تحصيل مي شود که علمشان بيشتر از من باشد. جهت گيري اصلي اقتصاد امروز ما بايد دانش بنيان باشد.

عضو تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر علم تبديل به رفاه يا تبديل به ثروت شد، دانشمند به وظيفه خود عمل کرده است. وی افزود: نخبگان استان يزد بايد به دنبال راه اندازي منطقه ازاد علم و فناوري باشند چراکه استان يزد اين پتانسيل را دارد.

عارف عنوان کرد: اگر بخواهیم جایگاه واقعی خود را در منطقه و جهان پیدا کنیم و برای تحقق آرمانهای انقلاب باید پژوهش، علم و فناوری مبنای توسعه ما قرار گیرد.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مزیت اصلی کشور ما نیروی انسانی پژوهشگر و تحصیلکرده است و در سالهای اخیر علم و پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: جوانان ما در حال حاضر به الگوسازی و نمونه‌هایی موفق برای پیمودن راه علم و دانش نیازمندند که متأسفانه نتوانسته‌ایم نگاه فرهنگی خودمان را که محور بودن الگوهای شاخص علمی و فرهنگی بوده است با جدیت دنبال کنیم.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: در سالهای اخیر به دلایل سیاسی و گرایشات حزبی به جای الگوسازی، الگوسوزی کرده‌ایم و وظیفه دانشگاه و جامعه دانشگاهی است که الگوهای کشور را شناسایی و با معرفی آنان به جوانان انگیزه‌های لازم را در آن‌ها برای ساختن ایرانی الگو ایجاد کنیم.
عارف بیان داشت: نباید حرمت علم و دانشگاه شکسته شود و در تمام سالهای تدریس و در زمانی که معاون اول ریاست جمهوری بودم دانشگاه و کلاس را با هیچ چیز عوض نکرده‌ام.

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم ایران اظهار داشت: مزیت استان یزد توسعه علم و فناوری و نیروی انسانی است و جامعه دانشگاهی یزد باید تلاش کند استان یزد سهم بالایی را در دهه آینده برای تحقق اهداف سند چشم انداز داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در سند چشم انداز باید اقتصاد دانش بنیان ۵۰ درصد از تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص دهد و این با اتکاء به پتانسیل بالای علمی کشور امکان پذیر خواهد بود.
عارف افزود: نتیجه این علم و فناوری باید تولید ثروت و رفاه برای مردم باشد و اگر معیشت و منزلت مردم ارتقاء یافت به وظیفه خود به خوبی عمل کرده‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: نخبگان استان یزد باید این استان را به منطقه آزاد علم و فناوری کشور تبدیل کنند و برای دستیابی به این مهم باید اختیارات ویژه‌ای به جامعه دانشگاهی استان داده شود.
عارف اظهار داشت: اگر به جوانان دانشمند و پژوهشگر ایران اعتماد کنیم و به آن‌ها میدان دهیم آینده بسیار درخشانی همراه با پیشرفت و توسعه در انتظار کشورمان خواهد بود و به درستی جایگاه اول کشورهای جهان اسلام و آسیای جنوب غربی را به دست خواهیم آورد.

ایشان در ادامۀ سخنان خود گفت: در توسعه نقش اصلي بر عهده جوانان است و بايد جوانان را حمايت کنيم.

 

و در نهایت دکتر عارف با ذکر یک خاطره به مراسم نکوداشت از خود پایان داد.

دکتر عارف در سخنرانی خود گفت: در سفری که میزبان آقای اردوغان در تهران بودیم، ایشان گفت: شنیده ام که تو علیرغم این همه مسوولیت اجرایی کلاس و تدریس را رها نکرده ای. به ایشان گفتم اگر می خواهی می توانی به دانشگاه شریف بیایی و کلاسم را ببینی.

دکتر عارف در ادامه گفت: به جناب آقای خاتمی و مسوولان دولت رسما اعلام کرده بودم که عصرهای سه شنبه های من، اختصاص به تدریس در دانشگاه شریف دارد و اگر هر جلسه ای بگذارید نمی توانم شرکت کنم چون جایگاه دانشگاه جایگاه برتری است.

در این لحظه حضار با شنیدن نام دولت اصلاحات به وجد آمده و دقایقی دکتر سید محمد خاتمی و ایشان را بطور ویژه تشویق کردند.

 

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی ازسال‌ها تلاش محمدرضا عارف در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی تجلیل گردید و وی به عنوان استاد وابسته دانشگاه یزد معرفی شد.

منبع: یزدان نیوز

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده