رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
  • کد خبر : ۷۶۰۸
  • چاپ خبر : معرفی آرامگاه امامزاده عبدا…

معرفی آرامگاه امامزاده عبدا…

به گزارش"آفتاب بافق"   آرامگاه امامزاده عبدا… موقعیت : مرکز شهرستان بافق قدمت : قرن پنجم هجری شماره ثبت : 901 مورخان بنای اولیه  امامزاده عبدا… بافق را متعلق به قرن پنجم هجری می دانند و از زیبایی و شکوه گنبد آن ستایش می کنند این زیارتگاه بقعه ای بسیار زیبا و با شکوه و […]

به گزارش"آفتاب بافق"

 

آرامگاه امامزاده عبدا…

موقعیت : مرکز شهرستان بافق

قدمت : قرن پنجم هجری

شماره ثبت : 901

مورخان بنای اولیه  امامزاده عبدا… بافق را متعلق به قرن پنجم هجری می دانند و از زیبایی و شکوه گنبد آن ستایش می کنند این زیارتگاه بقعه ای بسیار زیبا و با شکوه و گنبدی عظیم دارد که کاشی کاری و نیز تزئینات داخلی آن قابل توجه است  تزئینات داخلی از کارهای ملا حسن نقاش باشی بافقی می باشد نقاشی های داخل گنبد که بیانگر شیوه و تفکر میترائسیم در تزئین داخل گنبد بوده است متاسفانه به دلیل آیینه کاری از میان رفته است تقدیر این نقاشی ها در کتاب یادگارهای یزد به چاپ رسیده است . گرد بودن گنبد امامزاده عبدا… بافق از نظر معماری در دنیا کم نظیر است.

از نظر معماری ساختمان آن مربوط به قرن 5 هجری می باشد از نظر مکان در بهترین نقطه ی مرکز شهر واقع شده و شب های جمعه محل زیارت و رفت و آمد مومنینی است که به زیارت امامزاده و قبور شهدای شهرستان بافق  می آیند .

ساختمان و نوع معماری این زیارتگاه  ،تزئینات داخلی و بیرونی آن وجود سنگ قبرهایی از بزرگان که برخی از آنها به قرن ششم هجری می رسد حکایت از منزلت و جایگاه امامزاده نزد عامه مردم دارد.

وجود گنبد با شکوه آن و سایر بناهای وابسته به حرم اهمیت این بقعه ی متبرکه را در نظرها بیشتر می کند .از حیث سبک بنا و گنبد و کاشی کاری و تزئینات داخلی هم از آثار تاریخی و دیدنی در پهنه ی میان یزد و کرمان به شمار می رود.

منبع: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافق

 

 

DSC_5802 DSC04804 DSC07611

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده