رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۴
  • کد خبر : ۷۸۳۷۱
  • چاپ خبر : یکی از الویت ها در طرح جامع حفظ بافت ارزشمند و بازآفرینی آن است / احیای بافت های تاریخی با همکاری دستگاه های مختلف در قالب اقدام جامع مشترک
شهردار بافق:

یکی از الویت ها در طرح جامع حفظ بافت ارزشمند و بازآفرینی آن است / احیای بافت های تاریخی با همکاری دستگاه های مختلف در قالب اقدام جامع مشترک

شهردار بافق یکی از الویت ها در طرح جامع را حفظ بافت ارزشمند و بازآفرینی آن عنوان کرد وگفت:  یکی از معابری که برای این موضوع دیده شده است،محور تاریخی حاشیه حمام ملامراد؛است با توجه به قدمت آن در دستور بازآفرینی،مرمت،بهسازی و احیای آن مرکز به عنوان محور مهم تاریخی شهر قرار گرفته است.در مجموع […]

شهردار بافق یکی از الویت ها در طرح جامع را حفظ بافت ارزشمند و بازآفرینی آن عنوان کرد وگفت:  یکی از معابری که برای این موضوع دیده شده است،محور تاریخی حاشیه حمام ملامراد؛است با توجه به قدمت آن در دستور بازآفرینی،مرمت،بهسازی و احیای آن مرکز به عنوان محور مهم تاریخی شهر قرار گرفته است.در مجموع یکی از رویکرد های اصلی بحث احیا و بازآفرینی بافت های تاریخی با نگاه عادی سازی جریان زندگی در این بافت ها است.

به گزارش آفتاب بافق، شهردار بافق در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب بافق در خصوص وضعیت بلوار جاده باقرآباد که بخشی به عهده شهرداری قرار گرفته و اکنون در چه مرحله ای است و چه زمان پایان می گیرد، بیان کرد: بیش از 800 متر زمین، عملیات تملک و آزاد سازی آن انجام گرفته و روند خوبی دارد و همکاری مردم نیز خوب می باشد. برنامه ما این است در کوتاه مدت با الویت دهی، معابری را که نیاز به ساماندهی دارند،کار آن بصورت کامل انجام گیرد و پیش بینی می شود طی ماه آینده عملیات اجرایی پروژه با آزادسازی بخش های قابل توجهی از مسیر آغاز شود .

وی با بیان اینکه خرید ملک بر اساس قیمت روز و نظر هیئت کارشناسی انجام می گیرد نه شهرداری،افزود: تمام خریدهایی که شهرداری و تمام دستگاه های اجرایی انجام می دهد براساس دستورالعمل ها و قوانین خرید املاک برای پروژه های عمرانی دولت و شهرداری ها انجام می گیرد و خرید ملک براساس قیمت روز و نظر هیئت کارشناسی می باشد و شهرداری مکلف به خرید است.

نوروززاده در پاسخ به سوال خبرنگار پیرامون بودجه فرهنگی شهرداری اظهار کرد: در بودجه ای که سالانه توسط شهرداری اعلام می شود ردیف های مختلفی وجود دارد و بر اساس قانون باید تا 60 درصد برای هزینه های جاری باشد و حداقل 40 درصد درآمد ها عمرانی باشد. طی این چند سال بیش از 80 درصد کل بودجه در اختیار عمران و آبادانی شهر قرار گرفت.هزینه هایی در بودجه شهرداری با عنوان جشن و پذیرایی،آموزش شهروندی در نظر گرفته شده و چیزی به تنهایی به عنوان بودجه فرهنگی وجود ندارد.

رئیس شورای شهر بافق در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما که چرا طرحی برای متعادل کردن قیمت های زمین در شهرستان بافق انجام نمی گیرد،گفت: مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری تابع قانون هستند و نمی توانیم خارج از آن عوارضی وضع کنیم.اما در بحث ساخت شهرک شهرداری از افراد برای دریافت پروانه استقبال می کند تا ساخت و ساز کنند، اما بر اساس طرح جامع شهری برای محدوده شهر سرانه داده می شود و اکنون با توجه به اینکه ابتدای طرح هستیم و طرح جامع به روز رسانی خواهد شد،براساس سیاست گذاری انجام گرفته، این یکی از آیتم ها توسعه محدوده شهر است و به موافقت دستگاه های بالاتر باز می گردد تا در این زمینه کمک کنند.

وی علت اصلی گران شدن زمین ها در بافق را درآمدهای بالای شرکت سنگ آهن مرکزی عنوان کرد و افزود: علت نقدینگی است که در شهر وجود دارد، اگر کسی اقدام به خرید زمین نکند قیمت ها کاهش خواهد یافت و این به عرضه و تقاضا بر می گردد.

محمدی به این سوال که چرا به جای دریافت عوارض، شهرداری در پروژه گندله شهرداری سرمایه گذاری نمی کند،پاسخ داد: طی جلسه با مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد کشور این بحث را مطرح کردیم تا صندوق در قبال طلب شهرداری و شورای شهر از شرکت سنگ آهن،مشارکت در شرکت در شرف تاسیس کند که این از سوی مدیرعامل صندوق پذیرفته شد و ما نیز پیگیری می کنیم تا بتوانیم علاوه بر طلبی که داریم بخشی از صورت جلسه 9/6  که مقرر شد 15 درصد از سهام شرکت سنگ آهن به شهر داده شود، بخش اضافه ای بابت 15 درصد به شهرداری با مشارکت در این شرکت در شرف تاسیس واگذار شود که قول آن داده شده است،اما در خصوص سرمایه گذاری برای گندله پذیرفته نشد.

رئیس شورای شهر بافق در پاسخ به سوال خبرنگار پیرامون تشکیل کمیته مختصات پیگیری مرزهای جغرافیایی از مسئولین و کارشناسان که متاسفانه این کار انجام نگرفته است،تصریح کرد: در رابطه با بحث مرز ها از طریق شورای شهر و مسئولان شهرداری پیگیری های لازم انجام می شود. حدود سه هفته قبل از طریق وزارت کشور علیرغم آنکه اعلام کرده بودند در بحث مرزهای جغرافیایی با توجه به شرایط کشور ورود نکنند اما استاندار و نماینده همراهی کردند و پیرو جلساتی که با ایشان داشتیم ، پیگیری انجام گرفت و دو کارشناس وزارت کشور آمدند و از منطقه بازدید کردند.

وی یکی از اصلی تری شرایط برای ورود به مرزها را رفع اختلافات همزمان با بهاباد و اردکان دانست و گفت: زیرا  این مرزها همزمان با هم تغییر و جدا شده بنابراین اگر قرار است جلسه ای برگزار شود باید کارشناسان مربوطه( ما کارشناسان بومی یزد را قبول نداریم) در 5 زمینه صنعتی، معدنی،نقشه برداری،ثبتی و حقوقی باشند تا دو مرز را بررسی کنند و حق با هر کسی است همان را مبنا قرار دهند. اما می خواهیم به دور از زد و بندهای سیاسی حقیقت را بیان کنند و به هیچ وجه حاضر نیستیم بگوییم بخشی جدا بررسی شود. مدارک ما در بافق و بهاباد بسیار روشن است و مرزی که ترسیم شده مرز واقعی است و با توجه به مولفه هایی که تقسیمات کشوری در نظر گرفته با مولفه ها و مستندات قانونی ما در مورد مرز بافق و بهاباد مطابقت دارد .

محمدی افزود: ما همواره پافشاری کرده ایم که مرز بافق و اردکان بازبینی شود، زیرا اتفاقات در یک زمان رخ داده و باعث می شود حقی که از شهرستان ضایع شده به بافق برگردانده شود. اما صرفا بخاطر اینکه بخواهد جلسه ای اختصاصی برای بافق و بهاباد گرفته شود بدون در نظر گرفتن موضوعات ما از سوی شورای شهر پذیرفتنی نیست. اگر ما پیرو قانون باشیم هم به هدف می رسیم و به واقعیت مرز بافق و بهاباد  پی می بریم.

شهردار بافق در پاسخ به سوال مطرح شده که مساحت بافت فرسوده شهر چقدر است و از این میزان چقدر بافت تاریخی ارزشمند است و برای حفظ آن چه برنامه ای وجود دارد و میزان اعتبار آن چقدر است،بیان کرد: بافت هدف شامل 5 مجموعه است و یکی از آن بافت تاریخی شهر است که در دل بافت مجموعه هدف قرار دارد ،بافت هدف شهرستان براساس آخرین مصوبه ستاد بازآفرینی شهری حدود ۳۹۰هکتار مصوب شده و محدوده بافت تاریخی حدود ۳۰هکتار است.طی سال های اخیر یکی از برنامه های در دستور کار شهرداری وشورای شهر براساس بخشنامه ها، قوانین به ویژه تاکیدات ریاست جمهور در بحث احیای بافت های تاریخی با همکاری دستگاه های مختلف در قالب اقدام جامع مشترک است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته محوریت این موضوع در دل بافت تاریخی بوده است،برنامه های انجام گرفته در این راستا را به شرح ذیل اعلام کرد:

– مجموعه تاریخی بازو با اعتباری حدود ۱۵۰میلیون تومان به صورت کامل با همکاری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مرمت شد.

– بازآفرینی میدان خان از سال گذشته شروع شده که در این مرحله ۱۵۰میلیون تومان شهرداری با کمک شهرداری و میراث فرهنگی و مساعدت شورای اسلامی شهر در حال هزینه کردن است.

– تمام معابر بافت تاریخی در دستور کار قرار گرفته و قسمت هایی که در محدوده است، اصلاح  به معنای بهسازی و روسازی آن انجام می گیرد.

– در بافت هدف بحث پارکینگ و تملک برخی املاک به عنوان املاک سرمایه ای شهرداری که فرهنگسرای شهرداری یا خانه فرهنگ می باشد که تملک و در حال بازسازی است و پارکینگ شامل این مجموعه است.

شهردار بافق یکی از الویت ها در طرح جامع را حفظ بافت ارزشمند و بازآفرینی آن عنوان کرد وگفت:  یکی از معابری که برای این موضوع دیده شده است،محور تاریخی حاشیه حمام ملامراد؛است با توجه به قدمت آن در دستور بازآفرینی،مرمت،بهسازی و احیای آن مرکز به عنوان محور مهم تاریخی شهر قرار گرفته است.در مجموع یکی از رویکرد های اصلی بحث احیا و بازآفرینی بافت های تاریخی با نگاه عادی سازی جریان زندگی در این بافت ها است.

رئیس شورای شهر بافق در ادامه پیرامون سرمایه گذاری در کارخانه کاشی توضیح داد: علیرغم مشکلات این کارخانه فرد سرمایه گذار جدیدی آمد و این کارخانه تقریبا به سوددهی رسیده است. باتوجه به آنکه نیروهای آن نیز غیر بومی هستند. طی جلسه ای با مسئولان در فرمانداری با حضور مسئولین کارخانه کاشی به این نتیجه رسیدیم تا فرجه یکساله به این کارخانه داده شود و اگر این روند سودهی ادامه داشت به کار ادامه دهد اما اگر ضرر کرد از طریق دادگاه با طی مراحل قانونی کار را انجام دهیم. در خصوص سرمایه گذاری متاسفانه کاری نسنجیده و غیر اخلاقی بخاطر جریان کارخانه کاشی اتفاق افتاد و مشخص بود این روند سرمایه گذاری هرگز موفق نخواهد شد،اما پیگیر این موضوع هستیم.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده