رفتن به بالا
  • شنبه - ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
  • کد خبر : ۸۱۹۸۲
  • چاپ خبر : برگزاری مسابقه گروبندی در روستای مبارکه با تقدیم جایزه نقدی به سرای رحمت بافق

برگزاری مسابقه گروبندی در روستای مبارکه با تقدیم جایزه نقدی به سرای رحمت بافق

مسابقه گروبندی در روستای مبارکه شهر بافق برگزار شد و شرکت کنندگان این مسابقه طی تصمیمی بر آن شدند در صورت برنده شدن،جایزه نقدی خود را برای کمک به سرای رحمت بافق تقدیم کنند. به گزارش آفتاب بافق؛ کمتر خیابان و کوچه‌ای در شهرستان‌ها را میتوان پیدا کرد که صاحبان حداقل یکی از خانه‌های آن […]

مسابقه گروبندی در روستای مبارکه شهر بافق برگزار شد و شرکت کنندگان این مسابقه طی تصمیمی بر آن شدند در صورت برنده شدن،جایزه نقدی خود را برای کمک به سرای رحمت بافق تقدیم کنند.

به گزارش آفتاب بافق؛ کمتر خیابان و کوچه‌ای در شهرستان‌ها را میتوان پیدا کرد که صاحبان حداقل یکی از خانه‌های آن علاقمند به کبوتر بازی نداشته باشد و صبح و غروب‌ به پراندن کبوترهایش نگذرد.

حس عجیبی است اما همه آنهایی که نام کفتر باز را یدک می‌کشند از عشق عجیبی به این کار صحبت می‌کنند و نگهداری و کبوتر بازی را یکی از بهترین لذت‌ها و سرگرمی‌های دنیا می‌دانند.

کبوتربازی در ایران، از صد‌ها سال پیش آغاز شد و آنقدر متداول شد که حتی در کتاب‌هایی مثل تمائم الحمائم، نوشته محی الدین بن عبدالطاهر هم به آن اشاره شده بود. در زمان عضدالدوله آل بویه، دستور شاه در فاصله ۶ ساعت به وسیله کبوتران نامه بر به حکمران کوفه ابلاغ می‌شد و جواب آن می‌رسید.

ساخت کبوترخانه‌ها هم برای استفاده از گوشت و کود کبوتران، در همان زمان‌ها رواج پیدا کرد.

ژان شاردن، سفرنامه‌نویس فرانسوی که در عصر صفوی از ایران بازدید کرده بود می‌نویسد: «کبوترخانه را در ایران، اصولا برای تزئین نساخته بودند، بلکه به منظور بهره‌ بردن، به ساختن کبوترخانه اقدام می‌کردند، حتی در زمان حاضر نیز، یکی از مناظری که در اطراف روستاهای ایران دیده می‌شود، همین برج‌های کبوترخانه است، که صدها سوراخ چهارگوش در آن تعبیه شده ‌است. در ایران گوشت کبوترها را می‌خورند و از همه بالاتر فضولات آنها را که کود حیوانی بسیار پرفایده ای است، جمع می‌کنند. جالیزهای معروف خربزه اصفهان در سایه همین کود بارورمی‌شود و قرن‌هاست که این کار معمول است.

برای کبوتربازهای حرفه‌ای، کبوترها به جز زیبایی و وفاداری‌شان، با رقابت‌های بام به بامی که می‌کنند، جذاب می‌شوند. آنها کبوترهایشان را پرواز می‌دهند و سعی می‌کنند کبوتران حریف را به بام خود بکشانند و آنها را تصاحب کنند.

 مسلم خواجه مبارکه برگزار کننده مسابقات گروبندی در گفتگو با خبرنگار آفتاب پیرامون این برنامه بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که ما داریم مسابقه «گرو» است که از اول تا ۲۰ تیرماه هر سال در اوج گرما انجام می‌شود و علت آن کمتر مریض شدن کبوتر بخاطر گرمی هوا است و شب قبل از برگزاری مسابقه کبوترها مهر می شوند. در این روز کبوتربازان اغلب بر سر پریدن کبوتران خود «گروبندی» می‌کنند، یعنی شرط می‌بندند و جوایزی تعیین می‌کنند.

مسابقات گروبندی آنقدر جدی است که حتی داور هم برای آن انتخاب می‌شود و این طور که مسلم خواجه مبارکه برگزارکننده این مسابقه می‌گوید، یک داور در پشت بام یک خانه از شب تا زمان پرواز دادن کبوترها می‌ماند و نظارت می‌کند تا صاحبان کبوترها به آنها غذایی ندهند که باعث دوپینگ‌ شان شود. داور دیگری در پشت بام خانه‌ای دیگر که برای مسابقه مشخص شده می‌ماند و شرایط را زیر نظر دارد. وقتی مسابقه شروع شد، کبوتری که بیش از بقیه در آسمان بدون آنکه بر روی بام بنشیند پرواز کند برنده است و صاحبش مسابقه را می‌برد.

خواجه مبارکه با بیان اینکه این مسابقه بصورت رفاقتی و تیمی بین 2 نفر برگزار شده است،افزود: امسال این مسابقه  بین احمد فلاح مبارکه و سید رسول میرعلمی با 72 کبوتر از هر کدام افراد انجام گرفت.

وی یادآور شد: مسابقه گروبندی از ساعت 6 صبح آغاز و تا عصر ادامه خواهد داشت و به فرد برنده مبلغ یک میلیون تومان که با همکاری شرکت‌کنندگان مسابقه تامین می‌شود،تقدیم خواهد شد.

گفتنی است؛ شرکت کنندگان این مسابقه طی تصمیمی بر آن شدند در صورت برنده شدن،جایزه نقدی خود را برای کمک به سرای رحمت بافق تقدیم کنند.

خواجه مبارکه در پایان از داوران هدایت مظفری از شمسی یزد، محمد حسین شیری ازبافق و نیز طالعی،دانشفر، شفیعی، جعفریان،محمد غفاری وعلی اکبرخواجه  تشکر نمود و گفت: غیر از مبلغی که بعنوان هدیه  به سرای رحمت تعلق میگیرد، با مشارکت همه دوستان مبلغی به مبلغ  فوق اضافه خواهد شد و جا دارد از فلاح و میرعلمی جهت بخشیدن جایزه خود تقدیر و تشکر کرد.

ارسال دیدگاه


یک دیدگاه برای “برگزاری مسابقه گروبندی در روستای مبارکه با تقدیم جایزه نقدی به سرای رحمت بافق”

  • اصلا این کار شرعاً جایز نیست و پولی هم که جابجا می شود، حرام است و جایز هم نیست به هیچ فرد یا نهادی اهدا شود. چون اصل این کار، حرام است، برنده مسابقه مالک پول نمیشود که بتواند به دیگران اهدا کند فقط باید از کار خود توبه نموده و پول را به طرفش بازگرداند.

ارسال دیدگاه

error: متن حفاظت شده