رفتن به بالا
  • شنبه - ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
  • کد خبر : ۸۲۲۸۷
  • چاپ خبر : سالروز عملیات مرصاد گرامی باد/روایت عملیات مرصاد

سالروز عملیات مرصاد گرامی باد/روایت عملیات مرصاد

سالروز عملیات مرصاد گرامی باد. راوی: محمد رضا دهقانزاده فرمانده گردان قدس آفتاب بافق؛ بسم الله الرحمن الرحیم . نهم تیرماه سال 1367بود که تبلیغات اعزام به جبهه در شهرشروع شدو 12تیرماه روز اعزامبه جبهه اعلام گردید. بیشتر حضور رزمندگان در جبهه ها در فصل پاییز وزمستان بود چون اکثر عملیات ها در 6ماهه دوم […]

سالروز عملیات مرصاد گرامی باد.
راوی: محمد رضا دهقانزاده فرمانده گردان قدس

آفتاب بافق؛
بسم الله الرحمن الرحیم .
نهم تیرماه سال 1367بود که تبلیغات اعزام به جبهه در شهرشروع شدو 12تیرماه روز اعزامبه جبهه اعلام گردید. بیشتر حضور رزمندگان در جبهه ها در فصل پاییز وزمستان بود چون اکثر عملیات ها در 6ماهه دوم سال بود و تابستان حضور رزمندگان در جبهه ها کمتر بود.

12تیرماه نماز ظهروعصر در بسیج خوانده شد حدوداً 40 نفر از رزمندگان بافق

ثبت نام کرده بودندو عازم جبهه های نبرد شدند. ساعت14 همراه با رزمندگان استان از محل سپاه یزد وقت حرکت به سمت اهواز بود، ناگهان اخبار اعلام کردکه هواپیمای مسافری ایران با 298سرنشین توسط ناو جنگی آمریکا هدف قرار گرفت و تمام سرنشینان آن به شهادت رسیدند و به این صورت عملاً آمریکا نیز وارد جنگ با ایران شد.
رزمندگان صبح روز13تیرماه در موقعیت جنگل که در 10کیلومتری تیپ الغدیر بین جاده اهواز اندیمشک بود رسیدند بلافاصله در گردان امام حسین(ع) که فرمانده گردان رزمنده دلاور حاج محمدعلی دهستانی و کادرگردان نیز اکثر بچه های بافق بودند سازماندهی شدند و چند روزی آموزش های ویژه را فرا گرفتند و تجهیز شدند. برای اینکه در خط پدافندی شلمچه مستقر شوند گردان از 2گروهان بسیجی و یک گروهان سرباز پاسدار تشکیل شده بود.

ابتدا به موقعیت جهاد اکبر که رزمندگان خیلی خوب آنجا را می شناختند اعزام شدند. سپس گروهان به گروهان به موقعیت نزدیک خط اول اعزام شدند. خط شلمچه که رزمندگان استان در آن مستقر بودند از سمت جاده شهید صفوی ده کیلومتری خرمشهر می بایست عبورکنند، از جاده اهواز- خرمشهر حدود14کیلومتری که مستقیم حرکت می کردی به دژ مرزی و محل استقرار رزمندگان استان یزد می رسیدند. در این جاده موقعیتی به نام شهید موحدین و موقعیت نزدیکتری به خط اول ومحورالغدیر به نام ابوفاضل بودکه برای تدارکات وپشتیبانی از آنها استفاده می شد.

رزمندگان گردان امام حسین(ع) در خط پدافندی مستقر شدند، سمت چپ رزمندگات الغدیراز محل تپه شنی به سمت خط حسینیه و زید نیروهای لشکر 41 ثارالله و سمت راست هم از پل پنجم به سمت اروند لشکر 25کربلا مستقر بودند. عراق با توجه به پیروزی هایی که در جبهه ها بدست آورده بود تحرکات زیادی در خط پدافندی خودش انجام می داد و مشخص بود که قصد انجام پاتک را دارد. بخاطر شرایط خاصی که بود ایران قطعنامه 598 سازمان ملل را پذیرفت و در 27 تیرماه 67 از رسانه ها اعلام شد این همان جام زهری بود که رهبر کبیر انقلاب اسلامی با قبول قطعنامه نوشید.

همزمان با قبول قطعنامه رژیم بعث عراق اقدام به بمباران شدید هوایی شهرها در نقاط مختلف در شمالغرب، غرب، جنوب غرب و جنوب نمود. در غرب کشور خیلی از روستاها را بمباران شیمیایی کرد و عده زیادی مردم بیگناه به شهادت رسیدند.
منافقین که در خاک عراق مستقربودند با فراخوان توانسته بودند از سراسر کشورهای جهان حدود 5000 نفر ازمنافقین را جمع کرده و آموزش داده و با تجهیزاتی که عراق و دیگر کشورها در اختیارشان گذاشته بودند توانستن ارتشی را مهیا کنند وبه قصد تصرف ایران به خاک کشورمانحمله کنند . منافقین در سوم مرداد 67 عملیات فروغ جاویدان را شروع و توانستند از سمت قصر شیرین شهرهای کرند و اسلام آباد و چندین روستا را تصرف کنندو به سمت کرمانشاه حرکت کنند.

منافقین در شهرها اقدام به قتل عام مردم نموده و در بیمارستان شهر اسلام آباد عده زیادی را شهید و بدن آنها را سوزاندند. نیروی هوایی عراق نیز از آنها پشتیبانی می کرد تا اینکه در45کیلومتری کرمانشاه در محل تنگ چهارزبر رزمندگان اسلام راه را برآنها بستند و در گیر شدیدی اتفاق افتاد.

پنجم مرداد ماه عملیات مرصاد با رمز مقدس یا علی (ع)آغاز و عده زیادی از منافقین به درک واصل شدند و تعداد زیادی از تجهیزات آنها منهدم شد. در این عملیات نقش سپهبد شهید صیادشیرازی بسیار مهم بود ایشان توانست با استفاده از هوانیروز کمرمنافقین را بشکند و با بمباران توسط بالگردها ضربه سنگینی را به آنها متحمل کند و تعدادی از رزمندگان نیزپشت سر منافقین شدندوراه را بر انها سد کنند بیش از 4500 نفر از آنها را نابود کنند و تعدادی از آنها نیز به داخل خاک عراق فرار کردند.

درجبهه جنوب خصوصا شلمچه رژیم بعث عراق با استفاده از لشکرها و تیپ های مکانیزه و زرهی کارد ریاست جمهوری با تجهیزات مدرنی که از کشورهای مختلف گرفته بود در تاریخ سوم مرداد حمله خود را اغاز کرد از محور ایستگاه حسینیه وزید عراق توانست چندین کیلومتر جاده اهواز- خرمشهر را تصرف کند و عملاً نیروهای داخل خرمشهر و شلمچه در محاصره قرار گرفتند و تردد فقط از سمت آبادان ممکن بود یک لشکر عراق ازمقابل جاده شهید صفوی جاده کنار تپه شنی محل الحاق تیپ الغدیر و لشکر 41ثارالله قصد هجوم را داشت.

باتوجه به بسته شدن عقبه, لشکر 41ثارالله و لشکر 25کربلا. لشکر های جناحین رزمندگان الغدیر نیروهای خود را بروی جاده اهواز- خرمشهر مستقر نمودند و رزمندگان گردان امام حسین(ع) تیپ الغدیر برای جلوگیری از ورود دشمن در شلمچه بودند تا اینکه دستورعقب نشینی واستقرار پشت دژ جاده استراتژیک اهواز خرمشهراعلام شد ان لحظه چندنفر از رزمندگان شهرستان بافق جلوی انبوه تانک ها ونیروهای پیاده دشمن ایستادن و چندین ساعت مقاومت کردند تا رزمندگان خود را به جاده اهواز- خرمشهر رساندند. در این درگیری چندین دستگاه تانک دشمن به دست رزمندگان تیپ الغدیر به غنیمت گرفته شد.هوا شدیدا گرم وحدودپنجاه وسه چهار درجه بالای صفروداغی سلاحها دست را ازار میداد ولی به هر قیمتی باید جلو دشمن بعثی را گرفت حتی با فدا گردن جان وقتی رزمندگان پشت دژ کنار جاده اهواز- خرمشهر موضع گرفتند دشمن با تمام قوا تا نزدیکی جاده پیش آمد. توان و امکانات دشمن چندبرابر زمان آغاز تهاجم در ابتدای جنگ بود. عراق قصد داشت با تصرف دواره شهر خرمشهر و حتی اهواز برگ برنده در دست داشته باشد، چون ایران قطعنامه را پذیرفته بود فکر می کرد دیگر ایران توان مقاومت ندارد.
با پیامی که رهبر کبیر انقلاب دادند سیل رزمندگان باسابقه و اقشار مختلف مردم به جبهه های نبرد آغاز شد و با سازماندهی نیروها در تیپ و لشکرهای مختلف استانها شور وعشقی عجیب در جبهه ها خصوصا استان خوزستان حاکم شد و با انجام عملیات غدیر همان موقع دشمن تا دندان مسلح را تا مرزهای بین المللی تعقیب و تلفات سنگینی به دشمن بعثی وارد نمودند.
در این تک دشمن عده ای از رزمندگان گردان امام حسین(ع) تیپ الغدیر مجروح و شهید شدند و با نثار خون پاک خود نگذاشتند دشمن یک وجب خاک پاک میهمن عزیزمان را اشغال کند به روح بلند وملکوتی امام بزرگوار و همه شهدا درود می فرستیم.واز خدای متعال علو درجات را برایشان خواهانیم.

در این تک دشمن در اخرین روزهای دفاع سه نفر از رزمندگان شهرستان بافق وبهابادبه شهادت رسیدند شهید علی دهستانی، شهید محمدرضا ابراهیمی بسابی و شهیدمحمدرضا زینلی بهابادی
شادی روح همه شهدا فاتحه مع الصلوات

شرح کوتاهی از آن روزها.

راوی :
محمدرضا دهقان زاده بافقی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده