رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
  • کد خبر : ۸۶۵۵۹
  • چاپ خبر : فعالیت دامپزشکی در دو حوزه ” حفظ سرمایه های دام و طیور” و ” سلامت و امنیت غذایی ” / بیش از 50 درصد بیماری ها بین انسان و حیوان مشترک است
سرپرست شبکه دامپزشکی بافق:

فعالیت دامپزشکی در دو حوزه ” حفظ سرمایه های دام و طیور” و ” سلامت و امنیت غذایی ” / بیش از 50 درصد بیماری ها بین انسان و حیوان مشترک است

فرزانه سالاری با اشاره به فعالیت دامپزشکی در 2 حوزه حفظ ” سرمایه های دام و طیور ” و ” سلامت و امنیت غذایی ” شهرستان گفت: یک هزار و 508 بیماری است که انسان به آن دچار می شود و بیش از 50 درصد این بیماری ها،بیماری های مشترک بین دام و انسان است […]

فرزانه سالاری با اشاره به فعالیت دامپزشکی در 2 حوزه حفظ ” سرمایه های دام و طیور ” و ” سلامت و امنیت غذایی ” شهرستان گفت: یک هزار و 508 بیماری است که انسان به آن دچار می شود و بیش از 50 درصد این بیماری ها،بیماری های مشترک بین دام و انسان است و این نقش مهم دامپزشکی در کنترل بیماری های مشترک را می رساند.

به گزارش آفتاب بافق؛ فرزانه سالاری سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافق در مراسم تجلیل از تلاشگران عرصه دامپزشکی ضمن خوش آمدگویی به مسئولان استان و شهرستان،تقارن هفته دامپزشکی با نیروی انتظامی را به فال نیک گرفت و گفت: شبکه دامپزشکی و نیروی انتظامی یک وجه مشترک دارند و آن برقراری امنیت اما به شکلی مختلف است. وظیفه نیروی انتظامی تامین امنیت اجتماعی می باشد و دامپزشکان امنیت غذایی جامعه را بر عهده دارند.

وی با بیان علت نامگذاری 14 مهرماه به روز ملی دامپزشکی بیان کرد: در گذشته از دامپزشکی با عنوان ” بیطار ” یاد می شد که با مرور زمان به دامپزشکی تغییر یافت.

سالاری با اشاره به فعالیت دامپزشکی در 2 حوزه حفظ ” سرمایه های دام و طیور ” و ” سلامت و امنیت غذایی ” شهرستان گفت: هر دو این موارد کمک به کنترل بیماری های مشترک می شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان با عنوان یک هزار و 508 بیماری که انسان به آن دچار می شود،افزود: بیش از 50 درصد این بیماری ها،بیماری های مشترک بین دام و انسان است و این نقش مهم دامپزشکی در کنترل بیماری های مشترک را می رساند.

وی در حوزه حفظ سرمایه های دام و طیور اعلام کرد: شهرستان بافق دارای 35 هزار رأس دام سبک می باشد و 14 واحد فعال گاوداری در مجتمع گاو شیری است که شامل 400 رأس گاو می باشد. 28 مرغداری گوشتی با ظرفیت بالغ بر 417 هزار قطعه و یک مرغداری تخمگذار با ظرفیت 30 هزار قطعه نیز می باشد.

سالاری مراقبت های واکسیانسیون،درمان و مبارزه با بیماری ها را از اهم اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان عنوان کرد و اظهار داشت: ماحصل این اقدامات طی 6 ماهه اول سال جاری با نمونه گیری از طیور در خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان تست آن منفی بود. تست بیماری مشمشه در 80 درصد اسب های شهرستان انجام گرفت و این نیز منفی بود.نمونه گیری در مجتمع گاو شیری در خصوص بیماری تب مالت نیز انجام گرفت که از مجموع 400 رأس گاو شیری تنها یک مورد مشکوک وجود داشت.

وی در بحث واکسیناسیون علیه هاری نیز بیان کرد: این امر برای 120 قلاده سگ در 6 ماهه اول سال 98 انجام گرفته است.همچنین در راستای حمل غیر مجاز دام و طیور 9 خودرو توقیف شد.

 سرپرست شبکه بهداشت شهرستان بافق در حوزه سلامت و امنیت غذایی با اعلام اینکه دامپزشکی شهرستان بازرسی و نظارت بر 4 مرکز عرضه فرآورده های خام دامی را انجام می دهد،افزود: 14 قصابی،13 مرغ و ماهی فروشی،کلیه رستوران ها و 5 مرکز عرضه شیر خام رصد می شود که ماحصل این بازرسی ها منجر شد تا در 6 ماهه اول سال جاری حدود 2 هزار و 400 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف را معدوم نماییم.

سالاری ادامه داد: 18 حکم قضایی برای متخلفین مراکز صادر شد که انجام این اقدامات بازدارنده با کمک دادستان عمومی و انقلاب اسلامی سبب کاهش چشمگیر این تخلفات شده است.

خبر: ن.رادمنش

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده