رفتن به بالا
  • شنبه - ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
  • کد خبر : ۸۶۶۶۴
  • چاپ خبر : شهر دوستدار معلول

شهر دوستدار معلول

تهیه و تنظیم: مهرنگار گرگیج،همیار جامعه معلولین شهرستان بافق  آفتاب بافق؛ عنوان شهر دوستدار معلول را اولین بار در یک مقاله ی علمی دیدم. در این مقاله ضمن بررسی نحوه ی برخورد با افراد دارای معلولیت در طول تاریخ، به این نکته پرداخته بود که شهرهای ما تا چه میزان در طراحی و  برنامه ریزی […]

تهیه و تنظیم: مهرنگار گرگیج،همیار جامعه معلولین شهرستان بافق

 آفتاب بافق؛ عنوان شهر دوستدار معلول را اولین بار در یک مقاله ی علمی دیدم. در این مقاله ضمن بررسی نحوه ی برخورد با افراد دارای معلولیت در طول تاریخ، به این نکته پرداخته بود که شهرهای ما تا چه میزان در طراحی و  برنامه ریزی ها، نیازهای این قشر از جامعه را درنظر گرفته است. این مقاله به این نتیجه رسیده بود که به خاطر معلول بودن شهر، افراد دارای معلولیت از فعالیت، کار، زندگی و حتی استراحت در فضای شهری بازمانده اند.

  واقعیت است که شهر بافق نیز نه تنها دوستدار معلول نیست بلکه در طراحی شهر بافق دچار معلولیت است. بارها از مناسب سازی شهر صحبت شده است. همه می دانیم که فضای شهربافق برای افراد دارای معلولیت به خصوص معلولان جسمی و حرکتی مناسب نیست. در محیط شهری گاهی یک پله،یک ساختمان بدون رمپ، گذرگاه باریک که برای عبور ویلچر مناسب نیست و.. مانع استفاده معلولان از فضا و امکانات شهری می شود و قطعا در دراز مدت چنین مسئله ای باعث انزوای معلولان خواهد شد. مهمترین بحث درباره مناسب سازی فضاهای شهری، برداشتن موانع در مسیر حرکت همچنین ایجاد دسترسی های آسان برای افراد دارای معلولیت است. به همین جهت به نظر می رسد جامعه ی ما علاوه بر قوانین قابل و لازم الاجرا در زمینه مناسب سازی شهری به طراحان شهر سازی، مهندسان و معماران خلاقی نیز نیاز دارد که بتوانند راهکارهایی در این خصوص ارائه کنند.

  هر ساله مسئولان شهری دست به کار زیبا کردن شهر می شوند رنگ کردن جدول ها، نصب المان ها وگل کاری و زیباسازی دیوارهای شهر و… از جمله این فعالیت هاست ای کاش در زیباسازی شهر، مسئله ی افراد دارای معلولیت نیز مدنظر قرار می گرفت  اگر هر ساله همراه با زیباسازی  بخشی از شهر نیز مناسب سازی می شد میتوانستیم امیدوار باشیم که با وجود در نظر گرفتن  پتانسیل های قوی که موجبات پیشرفت وآبادانی  شهر  را به همراه خواهد داشت هر روز بیش از بیش به حد استاندارد سازی نزدیک ونزدیک تر شویم   اگر بخواهیم همه افراد جامعه را در تصمیم گیری های شهری  داشته باشیم و اگر چشم انداز آینده ما تکیه بر صنعت بوم گردی ، رونق صنایع دستی وجهانی شدن ان ورونق بیشتر  صنعت فولاد و ….باشد  نیازمند توجه بیشتر به مناسب سازی فضاهای شهری هستیم. بدون شک مناسب سازی و فراهم آوردن فضایی که افراد دارای معلولیت به عنوان بخشی از شهروندان این جامعه، بتوانند به راحتی به کار و فعالیت بپردازند، گامی موثر در رسیدن به این استاندارهاست.

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده