رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
  • کد خبر : ۸۶۷۸۰
  • چاپ خبر : نشاط بدست آوردنی نیست بلکه در ذات انسان است / روابط خوب از مغز ما محافظت می کند
دکتر طاهره حصیب:

نشاط بدست آوردنی نیست بلکه در ذات انسان است / روابط خوب از مغز ما محافظت می کند

طاهره حصیب مشاور خانواده و روانشناس در اولین همایش از سلسله مباحث تحکیم خانواده با بیان اینکه نشاط بدست آوردنی نیست بلکه در ذات انسان است،افزود: مبنای زندگی از کلام حضرت علی(ع) گرفته شده که می فرماید: (( در گذشته زندگی نکنید که افسرده می شوی،در آینده زندگی نکنید که مضطرب می شوید،در زمان حالا […]

طاهره حصیب مشاور خانواده و روانشناس در اولین همایش از سلسله مباحث تحکیم خانواده با بیان اینکه نشاط بدست آوردنی نیست بلکه در ذات انسان است،افزود: مبنای زندگی از کلام حضرت علی(ع) گرفته شده که می فرماید: (( در گذشته زندگی نکنید که افسرده می شوی،در آینده زندگی نکنید که مضطرب می شوید،در زمان حالا اما زیبا زندگی کنید. ))

به گزارش آفتاب بافق؛ اولین همایش از سلسله مباحث تحکیم خانواده در سال 98 (سری دوم ) با موضوع ” شادابی مرد،نشاط خانواده ” صبح امروز با حضور جمعی از پرسنل شرکت سنگ آهن مرکزی و عموم مردم و سخنرانی طاهره حصیب مشاور خانواده و روانشناس در سالن همایش های آهنشهر برگزار شد.

 سید مصطفی فخر بافقی مدیر روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در ابتدای این مراسم ضمن خوش آمد گویی به حاضرین این همایش گفت: بنا بر نظر مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق برای استفاده بهینه از زیر ساخت های موجود جهت ارتقای سطح آموزش و بهبود هر چه بهتر روابط اجتماعی و خانوادگی پرسنل شرکت که به آرامش روحی و روانی آنان منجر خواهد شد و این نیز زمینه کار سالم را ایجاد می کند که موجب افزایش راندمان کاری و تحقق رونق تولید می شود،اولین همایش از سلسله مباحث تحکیم خانواده با موضوع ” نشاط مرد،شادابی خانواده ” همزمان به هفته سلامت روان را برگزار نمودیم.

فخر از مساعدت مدیرعامل شرکت،پیگیری مهندس میرزایی سرپرست منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت، دهقانزاده و مجموعه همکاران در واحد آموزش،پرسنل روابط عمومی به ویژه مرکز اطلاع رسانی شرکت، سمعی و بصری، انتظامات،حراست و خدمات رفاهی که در برگزاری این همایش تلاش نمودند،تشکر و قدردانی کرد.

وی افزود: امیدواریم با پیگیری همکاران این برنامه حداقل 2 یا 3 مرتبه در طول هر ماه برگزار شود و در جهت سلامت اجتماعی و خانوادگی تاثیرگذار باشد.

در ادامه طاهره حصیب مشاور خانواده و روانشناس با تعریف شادی سخنان خود را آغاز نمود و گفت : شادی یک هیجان مثبت است،انسان مجموعه ای از هیجان ها است که در طول روز با وقوع اتفاقات یا حالت های خوب و بد آن مواجه می شود. وقتی مرد در زندگی شاداب باشد ،نشاط خانواده تضمین شده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انسان ها 400 هیجان دارند. یکی از آیتم هایی که کمک به شادی می کند ،انسان هایی است که اهل بازی هستند.

حصیب با اشاره به موضوع خانواده و اثر سیستمی آن،بیان کرد:  سیستم یعنی زنجیره،یعنی حلقه های گره خورده ای که دست به دست یکدیگر می دهند تا یک مجموعه کامل شود .خانواده حلقه های زنجیر شده به یکدیگر هستند. خانواده به عنوان یک سیستم، موجب انتقال شادی هر کدام از اعضا به یکدیگر و ایجاد آرامش و نشاط در خانواده می شود.

وی با بیان اینکه سیستم شغلی یک سیستم اثر بخش است،اظهار کرد:  معتقدیم اگر مرد در محیط کار خود نارضایتی داشته باشد بدون شک آن نارضایتی وارد محیط خانواده شده و بالعکس آن نیز هست.

این مشاور خانواده بر توجه ارتباط با همسر و فرزندان و تزریق نوع هیجان به آنان تاکید کرد و یادآور شد: 4 دقیقه اول رمز ارتباط است و بعد از آن حتی 40 دقیقه نیز جبران نخواهد کرد.

وی یکی از مسئولیت های دوران بزرگسالی را کمک به سرایت مفید به خانواده عنوان کرد و گفت: در دوران بیماری با پرهیز مواظب انتقال ویروس به سایر اعضای خانواده هستیم، چرا که عدم مراقبت سبب سرایت بیماری به آنان می شود. ویروس تلخی، غمگینی، ناامیدی و تنش زندگی را به سمت نابودی می برد اما زمان بسیاری طول می کشد تا متوجه این موضوع و درک آن شویم. زمانی که دیگر امکان جبران آن وجود ندارد.

 حصیب مغز انسان را در حوزه شادی  بی سواد دانست و بیان کرد: انسان باید برای شاد بودن و لبخند زدن در شرایط و حالات بد خود تمرین و تلاش کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در جامعه بسیاری از مردم برای کسب شادی به مصرف مواد مخدر روی می آورند. باید مغز را حتی در زمانی که حال درونی ما خوب نیست به شاد بودن عادت داد و خود را وادار به شادی آفرینی کنیم.

این روانشناس بر استفاده از ظرفیت ها برای شاد بودن تاکید کرد و گفت: باید از خود پرسید چه میزان از زندگی را صرف با نشاط بودن کرده اید؟ آیا همانگونه که زمان برای تربیت فرزندان،تحصیل،کار،آموزش و… صرف کرده اید برای با نشاط بودن نیز زمانی قرار داده اید؟ چقدر خوشحالی را تشویق کرده اید؟

حصیب با نشاط بودن را نیازمند برنامه،وقت و انرژی دانست و افزود: شادی را باید خلق کرد. براساس مطالعات ذهن دارای برنامه است و مغزهایی که با برنامه و هدفمند کار می کنند کمتر دچار آلزایمر می شوند، نداشتن نظم ذهنی سبب این بیماری و تشدید آن می شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که تنها درگیر بدست آوردن ها باشیم ،چیزی برای خود نخواهیم داشت،اظهار کرد: داشته های امروز ما چون کار مناسب،خانه،ماشین و فرزندان خوب همه خواسته های سالهای گذشته است، اما اکنون که بدست آورده ایم چه میزان از داشتن آنان احساس شادی و نشاط می کنیم ؟ متاسفانه این به دارایی های روانی ما اضافه کرد و در واقع خود را بازی داده ایم و بی سرمایه کرده ایم.

این مشاوره خانواده با اشاره به اینکه نشاط بدست آوردنی نیست بلکه در ذات انسان است،افزود: مبنای زندگی از کلام حضرت علی(ع) گرفته شده که می فرماید: (( در گذشته زندگی نکنید که افسرده می شوید،در آینده زندگی نکنید که مضطرب می شوید،در زمان حالا اما زیبا زندگی کنید. ))

وی با بیان اینکه هر چه نشاط کمتر باشد میزان عصبانیت،کینه ورزی و خلق و خوی خوب در ما بیشتر است،گفت:  ما بیشتر از آنکه وقت خود را صرف خوب کردن حال خود و ایجاد شادی کرده باشیم، برای خوشحال نبودن خود و دیگران هزینه کرده ایم.

حصیب ادامه داد: هر چقدر در زندگی زنجیره وجود ” اگر ” و ” پس ” باشد در ارتباط با فرزند، همسر و خانواده از شادی دور خواهیم بود و غم و توقع جایگزین آن خواهد شد.

وی صحبت از امید را سبب ایجاد شادی دانست و تاکید کرد: باید خود دائم خواهنده را از بین برد و این سبب از بین رفتن تکبر و کینه می شود تا خدا در دل جای گیرد و امید و شادی در وجود و زندگی انسان جاری شود.

این مشاوره خانواده با تاکید بر اینکه برای شادی،خندیدن،بازی کردن وقت بگذارید،اظهار کرد: گاه رابطه ی بین اعمال با نتیجه ضد یکدیگر است و نباید خیلی بر روی نتیجه سرمایه گذاری کرد، گاه اعمال برای ایجاد فضای خوب در زندگی است اما نتیجه ممکن است دعوا و جر و بحث باشد،اگر بخواهیم روی نتیجه سرمایه گذاری کنیم نمیتوانیم دیگر هیچ قدمی برداریم،سرمایه گذاری در مقصد مانع از شادی ما می شود.

وی کیفیت روابط را مهمتر از کمیت آن دانست و گفت:  روابط تخریب شده یعنی قهر طولانی با دوست یا یکی از نزدیکترین افراد زندگیمان که پیری زودرس می آورد.

حصیب در پایان سخنان خود با بیان اینکه روابط خوب از مغز ما محافظت می کند،تصریح کرد: افرادی که روابط خوب داشتند حافظه دراز مدت و قویتری دارند.

منبع: مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده