رفتن به بالا
  • پنجشنبه - ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
  • کد خبر : ۸۸۸۶۸
  • چاپ خبر : کشت 75 هزار اصله نهال در 500 هکتار از منطقه گودگوار بافق / نقش مهم تشکل های مردمی در راستای احیاء و حفظ منابع طبیعی
استاندار یزد:

کشت 75 هزار اصله نهال در 500 هکتار از منطقه گودگوار بافق / نقش مهم تشکل های مردمی در راستای احیاء و حفظ منابع طبیعی

استاندار یزد با بیان اینکه در مسیر احیاء و حفظ منابع طبیعی نباید انتظارها تنها از اداره کل منابع طبیعی باشد،تصریح کرد: گرچه این سازمان متولی اصلی این موضوع است اما بسیاری از نهادها و دستگاه های مختلف در این حوزه بصورت مستقیم و غیر مستقیم مسئولیت دارند. همچنین باید زمینه را برای حضور و […]

استاندار یزد با بیان اینکه در مسیر احیاء و حفظ منابع طبیعی نباید انتظارها تنها از اداره کل منابع طبیعی باشد،تصریح کرد: گرچه این سازمان متولی اصلی این موضوع است اما بسیاری از نهادها و دستگاه های مختلف در این حوزه بصورت مستقیم و غیر مستقیم مسئولیت دارند. همچنین باید زمینه را برای حضور و نقش آفرینی مردم و تشکل های مردمی در این حوزه فراهم نماییم.

به گزارش آفتاب بافق؛ طرح ملی نهضت نهال کاری برای ایرانی سرسبز امروز صبح همزمان با سراسر کشور با حضور استاندار،نماینده مجلس شورای اسلامی،فرماندار،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد،مقامات استان و شهرستان و مدیران ادارت بافق در منطقه گود گوار بافق آغاز شد.

زاده رحمانی فرماندار بافق در این مراسم ضمن خیر مقدم به مسئولین استان و شهرستان و مدیران ادارت بافق با بیان اینکه منتقد ترین شخص نیز عملکرد منابع طبیعی را تحسین می کند،گفت: در منطقه گودگوار که همه اذعان دارند طی سالهای گذشته اگر یک هزار و 700 هکتار نهال کاری نشده بود امروز شهر بافق از ریزگردها در امان نبود.

وی با اشاره به باران های سیل آسا در سال گذشته از سمت کرمان افزود: جنگل ها و نهال های دست کاشت تاثیر بسیاری در سرعت آب و هم بادها و طوفان هایی که سرعت آنان گاه به 100 کیلومتر در ساعت می رسد،داشت. کاشت تاغ و گزها مانع از ورود ریزگردها می شود.

زاده رحمانی سهم شهرستان بافق در طرح ملی نهضت نهال کاری برای ایرانی سرسبز را 500 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: طی یک ماه آینده حدود 75 هزار اصله نهال تاغ در منطقه گودگوار کشت می شود.

سپس آخوندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه  امروز کشت 14 میلیون اصله نهال در سطح 42 هزار هکتار از اراضی کشور آغاز می شود و تا هفته منابع طبیعی ادامه دارد،افزود: سهم استان یزد از این میزان 620 هکتار است که 500 هکتار با 75 هزار اصله نهال در منطقه گودگوار شهرستان بافق انجام می شود و 120 هکتار در شهرستان خاتم با 12 هزار اصله نهال از گونه های بنه و بادام کوهی است.

وی با اشاره به بحث کمربند سبز استان یزد عنوان کرد: عملیات کشت 16 هزار اصله نهال در 40 هکتار توسط شرکت های شهرک های صنعتی و دستگاه های مرتبط طی 2 هفته آینده آغاز می شود و 101  اصله نهال در سال جاری در سطح استان خواهیم داشت.

آخوندی مساحت منطقه گودگوار بافق را 5 هزار 600 هکتار اعلام کرد و گفت: برای 3 هزار و 700 هکتار آن عملیات بیولوژیک و کشت تعریف شده است که تا امروز یک هزار و 700 هکتار کشت انجام و 500 هکتار دیگر نیز امروز آغاز خواهد شد که در مجموع 2 هزار و 200 متر عملیات بیولوژیک با اعتبار بالغ بر 2 میلیارد تومان از محل توسعه صندوق ملی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین با اشاره به سفر ریاست جمهوری به یزد و تخصیص 20 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بیابان زدایی برای اداره کل منابع طبیعی در سال 98 و 99 اظهار کرد:  بخشی از آن در منطقه گودگوار شهرستان بافق خواهد بود.

در ادامه استاندار یزد با اظهار خرسندی از نگاه خوبی که امروز به حوزه منابع طبیعی در سطح کشور حاکم شده است،گفت: در استان یزد در بحث منابع طبیعی زمینه خوبی از گذشته وجود داشته که به آن توجه شده است. در حوزه تثبیت شن های روان،بیابان زدایی و درخت کاری در استان سابقه طولانی از فعالیت منابع طبیعی و مردم وجود دارد که توانسته کمک به شرایط بهتر زندگی کند و امیدواریم با تداوم این حرکت و برنامه های خوبی که در این حوزه وجود دارد بتوانیم شرایط بهتری را فراهم نماییم.

طالبی با تاکید بر اینکه در مسیر احیا و حفظ منابع طبیعی نباید انتظارها تنها از اداره کل منابع طبیعی باشد،تصریح کرد: گرچه این سازمان متولی اصلی این موضوع است اما بسیاری از نهادها و دستگاه های مختلف در این حوزه بصورت مستقیم و غیر مستقیم مسئولیت دارند.

وی ادامه داد: از دولت نیز نباید فقط انتظار وجود داشته باشد، هم نهادهای عمومی غیر دولتی مانند شهرداری ها مسئولیت دارند و هم باید زمینه را برای حضور و نقش آفرینی مردم و تشکل های مردمی در این حوزه فراهم نماییم.

استاندار یزد در بحث چاه های کشاورزی با بیان اینکه در سال های اخیر مجوز برداشت از چاهی صادر نشده است،تصریح کرد: این امر به ویژه در عرصه منابع طبیعی امکان پذیر نیست.

وی اظهار کرد: برخی از مجوزهایی که بر اساس قوانین و مقررات صادر شده علیرغم وجود مشکلات در این زمینه اما بخاطر مخالفت های اجتماعی و محلی متوقف شده، به این دلیل که اگر بخواهد کار صنعتی و معدنی در یک منطقه صورت گیرد باید ملاحظات اجتماعی و رضایت مردم نیز به وجود آید.

خبر:ن.رادمنش

عکس: م.تقی زاده بافقی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده