رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
  • کد خبر : ۸۹۶۷
  • چاپ خبر : استحصال خاویار در دل کویر بافق

استحصال خاویار در دل کویر بافق

مروارید سیاه برای نخستین بار از دل کویر برهوت بافق بیرون کشیده می شود تا کویر، سخاوتمندی خود را بار دیگرثابت کند.کویر لم یزرع اما بخشنده بافق این روزها برکت و کرامت خود را به رخ ساحل نشینان فارس و خزر می کشد . به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق ؛ مدیرمرکز تحقیقات ملی آبزیان […]

مروارید سیاه برای نخستین بار از دل کویر برهوت بافق بیرون کشیده می شود تا کویر، سخاوتمندی خود را بار دیگرثابت کند.کویر لم یزرع اما بخشنده بافق این روزها برکت و کرامت خود را به رخ ساحل نشینان فارس و خزر می کشد .

به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق ؛ مدیرمرکز تحقیقات ملی آبزیان آب شور بافق در حاشیه استحصال خاویار در در این شهرستان با اشاره به اینکه این برداشت برای نخستین بار در استان یزد انجام می شود افزود: ماهیان خاویاری مهمترین گونه شیلاتی کشور هستند و فیل ماهی دریای خزر با ارزش ترین  گونه ماهیان خاویاری جهان است .

نسرین مشایی تصریح کرد: ایران بزرگترین دارنده ماهی خاویاری جهان می باشدو ۹۵درصد از خاویار جهان توسط گونه های دریای خزر به دست می آید .

وی خاطر نشان کرد: فیل ماهیان  از نظر کیفیت و ارزش خاویاری در مرحله بهتری بوده و مرکز بافق نیز همین گونه را رشد و پرورش داده است.

 مشایی گفت: از سال 1381گله هایی از ماهیان خاویاری وارد مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب شور در دل کویر بافق شد و در شرایط آب های شور و لب شور بافق پرورش یافتند .

مدیرمرکز تحقیقات ملی آبزیان آب شور بافق بیان داشت : امروز پس از 13 سال موفق به استحصال خاویار از فیل ماهیان پرورش یافته در این مرکز شدیم .

مشایی با بیان اینکه در سال 1393 حدود 12میلیارد تومان بیش از 3.5میلیون یورو فروش خاویار برای کشور ارز آوری داشته است یادآور شد: در حال حاضر بیش از 15کیلو خاویار استحصال شد و  قیمت هر کیلو خاویار بیش از 6میلیون تومان است .

 مدیرمرکز تحقیقات ملی آبزیان آب شور بافق افزود: خاویار بدست آمده علاوه بر مصارف داخلی  به کشورهای اسپانیا ، فرانسه و آمریکا صادر می شود.

وی گفت: با این استحصال، استان یزد هم علاوه بر استان های گیلان ، مازندران ، فارس و قم به جرگه  استانهای تولید کننده خاویاردر کشور  پیوست .

مشایی ، برنامه ریزی و مدیریت منابع آبی و تغذیه  به منظور  پرورش ماهیان خاویاری برای تولید گوشت و فروش آن به بازارهای جهانی و توسعه  تولید خاویار و صادرات به خارج از کشور را از مهمترین اهداف آینده این مرکز عنوان کرد.

1 2 3

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده