رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
  • کد خبر : ۹۰۷۴۴
  • چاپ خبر : درس اجتماعی
کلاس ما،بخش دوم

درس اجتماعی

آفتاب بافق؛ اجتماعی درسی نیست که در یک زنگ خلاصه شود و بتوان با یک یا دوبار انجام یک فعالیت آن را در وجود فرد نهادینه کرد، درسی که همیشه در مدارس شامل نوشتن سوال و جواب است. در کلاس ما در همان روز اول مهر از دانش آموزان کلاس عکسی گرفته میشود و پس […]

آفتاب بافق؛ اجتماعی درسی نیست که در یک زنگ خلاصه شود و بتوان با یک یا دوبار انجام یک فعالیت آن را در وجود فرد نهادینه کرد، درسی که همیشه در مدارس شامل نوشتن سوال و جواب است.

در کلاس ما در همان روز اول مهر از دانش آموزان کلاس عکسی گرفته میشود و پس از قاب گرفتن آن را به دیوار کلاس نصب میکنیم و مهمترین شعار و قانون کلاس نیز این است«ما یک خانواده هستیم». در گوشه ی از کلاس نیز صندوقی رنگارنگ نصب شده که اگر به آن کمی دقت کنید متوجه می شوید یک ظرف ترشی بزرگ است که تاثیری بیشتر از ترشی دارد نام این صندوق را گذاشته ایم«صندوق کمک به خودمون» و اگر دانش آموزی پولی در جیب داشت میتواند آن را داخل صندوق بیاندازد و این پول معمولا صرف خرید چیزهای برای کلاس می شود تاثیر مهم صندوق این است که هر فردی که پولی داخل آن می اندازد میداند که این پول صرف بقیه ی بچه ها و کلاس خواهد شد.

زنگ اجتماعی برای ما از همان روز اول شروع میشود. در کلاس دست روی هر چیزی بگذارید یک یا دو مسئول دارد تاکید میکنم «هر چیز». در همان ابتدا به فراخور علاقه و استعداد هر فرد مسئولیتی به او داده میشود مثلا فردی که به رایانه علاقه دارد مسئول رایانه ی کلاس و نوشتن وبلاگ کلاس هست، و یا فردی که به عکاسی علاقه دارد مسئول دوربین کلاس میباشد. مسئول تخته ی کلاس نیز هر زنگ تخته را پاک میکند البته شاید به تخته علاقه نداشته باشد. دو نفر هم مسئول نظافت کلاس میباشند که در پایان هر روز کلاس را مثل روز اولش تمیز میکنند و دیگری مسئول نظافت شنبه صبح ها میباشد که هر صبح شنبه صندلی و طاقچه های کلاس را تمیز میکند، مسئول سطل زباله نیز کارش مشخص است. در گوشه ی از کلاس نیز سطل کوچکی داریم که بر روی آن نوشته شده«نان برای گنجشکان» دانش اموزان هر روز قسمتی از نان صبحانه ی خود را داخل آن میاندازند مسئول این سطل هر روز نان ها را به قطعه های کوچک تقسیم میکند و صبح روز بعد آن ها را پشت پنجره های کلاس می ریزد و هر روز شاهد جست و خیز گنجشک ها پشت پنجره ها هستیم به طوری که اگر روزی این نان دادن به تاخیر بیافتد گنجشک ها به شیشه می زنند و میگویند( نان ما را بدهید، میخواهیم برویم). سفره ی نیز در کلاس داریم و آن هم یک مسئول دارد که هر هفته سه شنبه ها آن را روی حیاط میاندازد و همه دور هم مینشینیم و صبحانه میخوریم. شخصی هم مسئول دفتر ثبت وقایع است این فرد در یک دفتر خاص هر روز اتفاقات کلاس را یادداشت میکند در نهایت هر صبح شنبه فعالیتهای تمام مسئولین در طی هفته ی قبل بررسی میشود و  البته مسئولین دیگری هم برای کمد، حضور و غیاب ، ارزشیابی ، چیدن قرآن و…داریم که بماند برای بعد.

تمیز و مرتب کردن کفشهای تمام دانش آموزان مدرسه

شستن جوراب ها با آب و صابون

آموزش اتو کردن لباس

زدن دستهای رنگی هر دانش آموز روی در کلاس(هر فرد هویتی دارد)

آموزش استفاده از دستگاه کارتخوان

صبحانه ی گروهی

بازدید از بناهای تاریخی و خانه های سنتی

مسئول نان برای گنجشک ها

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده