رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
  • کد خبر : ۹۰۷۶۴
  • چاپ خبر : ازدواج یکی از مهمترین حوزه های ارتباطی است / آموزش و خودآگاهی سبب ازدواج موفق می شود
روانشناس و مشاور خانواده:

ازدواج یکی از مهمترین حوزه های ارتباطی است / آموزش و خودآگاهی سبب ازدواج موفق می شود

دکتر آزاده ابویی یکی از مهمترین حوزه های ارتباطی را ازدواج عنوان کرد و گفت: اگر در ازدواج به اندازه کافی آموزش دریافت و به خودآگاهی دست پیدا کنیم،بدون شک ازدواج  بهتری خواهیم داشت. ازدواج می تواند بر روی سعادت،رضایت و خوشنودی از زندگی تاثیر بسیاری داشته باشد. به گزارش آفتاب بافق؛ هفتمین جلسه از […]

دکتر آزاده ابویی یکی از مهمترین حوزه های ارتباطی را ازدواج عنوان کرد و گفت: اگر در ازدواج به اندازه کافی آموزش دریافت و به خودآگاهی دست پیدا کنیم،بدون شک ازدواج  بهتری خواهیم داشت. ازدواج می تواند بر روی سعادت،رضایت و خوشنودی از زندگی تاثیر بسیاری داشته باشد.

به گزارش آفتاب بافق؛ هفتمین جلسه از سلسله مباحث تحکیم خانواده با محوریت سبک زندگی اسلامی و موضوع ازدواج بدون شکست (چرایی ازدواج) با سخنرانی دکتر آزاده ابویی روانشناس و مشاور، امشب از سوی روابط عمومی و واحد آموزش شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافقدر سالن همایش های آهنشهر برگزار شد.

میرزایی معاونت منابع انسانی شرکت سنگ آهن مرکز ایران – بافق در ابتدای این مراسم ضمن گرامیدشت یاد و خاطره سردار سرافراز اسلام شهید سپهبد قاسم سلیمانی با اشاره به برگزاری هفتمین جلسه از سلسله مباحث تحکیم خانواده  با موضوع ازدواج بیان کرد: در این جلسه پیرامون فلسفه ازدواج صحبت می شود که بدون شک برای جوانان و خانواده ها موثر خواهد بود.

سپس دکتر ابویی روانشناس و مشاور یکی از مهمترین حوزه های ارتباطی را ازدواج عنوان کرد و گفت: ازدواج می تواند بر روی سعادت،رضایت و خوشنودی از زندگی تاثیر بسیاری داشته باشد و از سویی می تواند بر روی ناخشنودی،عدم رضایت و حتی تنزل شغلی ما تاثیرگزار باشد.

وی زنانی که در زندگی زناشویی ارتباط صمیمی با همسر خود ندارند و ناخشنود هستند را 16 برابر بیشتر از همتایان خود که ازدواج نکرده اند یا در ازدواج خشنود هستند، مبتلا به بیماری های زنانه می شوند و افزود:  از طرفی مردانی که ارتباط صمیمی با همسران خود ندارد طول عمر کمتری دارند.

این روانشناس و مشاور خانواده ازدواج را یکی از مهمترین  تصمیم های زندگی انسان عنوان کرد که متاسفانه وقت لازم برای این امر قرار داده نمی شود و تصریح کرد: چقدر برای انتخاب همسر تحقیق می کنیم یا کتاب می خوانیم ؟ آگاهی سبب ازدواج موفق می شود.

وی ادامه داد: در روزهایی که صمیمیت ما با همسرمان بیشتر است حال ما بسیار خوب ،بهره وری ما بالاتر و کیفیت کار ما بیشتر است و برعکس در روزهایی که ارتباط ما با همسران خوب نباشد بیشترین اشتباهات را انجام می دهیم.

ابویی بسیاری از مطالبی که از ازدواج بدست می آید را از طریق آزمون و خطا یا اطرافیان دانست و بیان کرد: مهمترین دلیل انسان ها برای ازدواج چیست؟ ازدواج یک احساس نیاز است،نیازی که به تنهایی برآورده نمی شود و احتیاج به حضور فردی برای ارضاء این نیاز است.

وی عشق و نیاز تعلق را دو نیاز ازدواج معرفی کرد که به تنهایی برآورده نمی شود و تاکید کرد: اگر در ازدواج به اندازه کافی آموزش دریافت و به خودآگاهی دست پیدا کنیم،بدون شک ازدواج بهتری خواهیم داشت.

این روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه امروز ظواهر به عنوان ملاکی برای سوق دادن افراد به سمت ازدواج است تا شناخت و خودآگاهی،اظهار داشت: متاسفانه استارت بسیاری از طلاق ها جرقه آن از همان ابتدای ازدواج است که اشتباه رخ داده و سبب آسیب به طرفین می شود.

وی با عنوان این مطلب که بسیاری بر این باورند علاقه پس از ازدواج رخ می دهد،تصریح کرد: این تفکر اشتباه است، اگر علاقه به فرد قبل از ازدواج رخ ندهد،اگر در مراسم خواستگاری این علاقه شکل نگیرد و ما بخاطر آنکه فرد خوبی است با او وارد ارتباط شویم،هر روز احساس ترحم و دلسوزی نسبت به وی داریم که چرا وارد این ارتباط شده ایم.

ابویی با اشاره به اینکه حدود بیست سال است پژوهش های جدی در خصوص ازدواج صورت می گیرد که چرا برخی ارتباط ها قوی شکل می گیرد و برخی دیگر با شکست مواجه می شود،افزود: همه ما سیر تحولی در روابط صمیمانه خود داشته ایم. دوران نامزدی اولین مرحله به منظور شناخت بیشتر طرفین است اما مشکل آنجاست که نمی دانند چگونه باید این شناخت اتفاق بیفتد و متاسفانه در خیلی موارد فرد الویت های طرف مقابل را به الویت های خود ترجیح میدهد. برخی برای آنکه فرد مقابل را از دست ندهند در برابر مسائل کوتاه می آیند و آن را به بعد ازدواج موکول می کنند.

وی ادامه داد: بعد از ازدواج و هنگام ماه عسل اختلاف سلیقه ها آشکار می شود اما جدی گرفته نمی شود. مرحله تعارض زمانی است که زن و شوهر زیر یک سقف زندگی می کنند. هر چه صمیمیت نسبت به یک نفر بیشتر باشد میزان تعارض نیز بیشتر خواهد شد و این در مقایسه با افرادی که صمیمیت ندارد متفاوت نیست، تنها نوع تعامل کسانی که با یکدیگر سازش کردند با آنان که تعارض جدی دارند، متفاوت است.

ابویی 69 درصد تعارضات زناشویی را غیر قابل حل عنوان کرد و گفت:  کسانی که روابط زناشویی موفقی دارند به دلیل آن است که یاد گرفته اند چگونه با یکدیگر تعامل کنند و چگونه اشتباهات یکدیگر را با گفتگو حل کنند و با تفاوت های یکدیگر کنار بیایند و تلاش برای کنترل همدیگر نمی کنند.

منبع: مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده