رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
  • کد خبر : ۹۵۹۵۵
  • چاپ خبر : روز اهدای عضو؛ اهدای زندگی
31 اردیبهشت:

روز اهدای عضو؛ اهدای زندگی

در حال حاضر حدود ۲۶۰۰۰ نفر در انتظار پیوند هستند. برای نجات زندگی، لحظه‌ها مهم است! به گزارش آفتاب بافق؛ اهدای عضو به این معناست که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند، اهدا شود؛ این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت […]

در حال حاضر حدود ۲۶۰۰۰ نفر در انتظار پیوند هستند.

برای نجات زندگی، لحظه‌ها مهم است!

به گزارش آفتاب بافق؛ اهدای عضو به این معناست که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند، اهدا شود؛ این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد.

پیوندهای متداول عبارتند از: کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه

برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را می‌توان زمانی که شخص اهداکننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه‌ها یا بخشی از کبد، اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد.

مرگِ مغزی

مرگِ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود. درچنین وضعیتی همهٔ نورون‌های مغز در نتیجهٔ هیپوکسی(Hypoxie)، تخریب می‌شوند. امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد.

مرگ مغزی یکی از معیارهای قطعی تعیین‌کنندهٔ مرگ است. هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای اعضای حیاتی خود جان ۸ نفر را نجات دهد و با اهدای نسوج (از جمله قرنیه، پوست، تاندون و…)، 53 نفر را از معلولیت برهاند.

  • هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد.
  • در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد.
  •  در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند، اضافه می‌گردد.
  • در هر ۱۲ ساعت یک بیمار، موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.
  • در صورت مرگ طبیعی نیز امکان اهدای عضو وجود دارد.
  • حتی در صورت داشتن کارت اهدای عضو، در صورت عدم رضایت اولیای دم، اهدای عضو صورت نخواهد گرفت.
  • باطل کردن کارت اهدای عضو بعد از تکمیل فرم امکان‌پذیر است.
  • کلیه مراحل اهدا و پیوند عضو (اخذ رضایت از خانواده فرد اهداکننده تا پايان برداشت و پيوند عضو) معمولاً ۳۶ ساعت به طول می‌انجامد.
  • تأمین کلیه هزینه‌های مربوط به امر اهدای عضو شامل بستری، برداشت و پیوند بر عهده وزارت بهداشت و درمان است و هیچ هزینه‌ای توسط خانواده اهداکننده پرداخت نخواهد شد.
  • هیچ محدودیت سنی‌ برای اهدای عضو وجود ندارد.
  • فرایند برداشتن عضو هیچ تغییری در ظاهر پیکر اهداکننده به وجود نخواهد آورد. پس از عمل برداشت، محل جراحی بخیه زده شده و از بیرون فقط به صورت یک خط تمیز عمل جراحی دیده خواهد شد.
  • تیم پزشکی فقط عضوهایی را برمی‌دارند که خانواده اهداکننده رضایت به برداشتن آن‌ها داشته باشند.

در عرض ۲ دقیقه می‌توانید اینترنتی ثبت‌نام کنید و کارت اهدای عضو خود را آنلاین تحویل بگیرید.

تاریخچه پیوند اعضا و صدور کارت اهدای عضو

اهداء عضو برای نخستین بار بر روی «رونالد لی هریک» (Ronald Lee Herrick) انجام شد که کلیه برادر دو قلویش را در سال ۱۹۵۴ به او پیوند زدند. جراح «جوزف موری»، در سال ۲۰۱۰ برای پیشرفت در پیوند عضو، برنده جایزه نوبل در فیزیولوژی یا پزشکی شد.

نخستین پیوندهای انجام شده در ایران عبارتند از:

  1. ۱۳۱۴ خورشیدی: نخستین پیوند قرنیه
  2. ۱۳۴۷ خورشیدی: نخستین پیوند کلیه
  3. ۱۳۶۹ خورشیدی: نخستین پیوند مغز استخوان
  4. ۱۳۷۲ خورشیدی: نخستین پیوند قلب و کبد
  5. ۱۳۷۹ خورشیدی: نخستین پیوند ریه
  6. ۱۳۸۵ خورشیدی: نخستین پیوند پانکراس و روده

کارت اهدای عضو یکی از بزرگترین نمادهای فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ اهدای عضو، می‌باشد.

از زمان راه‌اندازی واحدهای فراهم‌آوری اعضای پیوندی در کشورمان، مراکز مختلفی شروع به ثبت‌نام و صدور کارت اهدای عضو نمودند. در روزها و ماه‌های اول تعداد ثبت‌نام به بیش از 100 نفر در ماه نمی‌رسید، اما با شروع تبلیغات فرهنگی و برگزاری جشن نفس، تعداد بیشتری از مردم نیک اندیش سرزمینمان با این امر مقدس آشنا شدند و تعداد افراد متقاضی کارت اهدای عضو به بیش از 500 نفر در روز رسید.

تقاضای دریافت کارت اهدای عضو روز به روز بیشتر شد، به اندازه‌ای که مدت زمان دریافت کارت اهدای عضو برای هر فرد به بیش از 5 ماه رسید.

باتوجه به اینکه کارت اهدای عضو صرفاً نشان دهنده رضایت قلبی هر شخص برای اهدای عضو در زمان مرگ می‌باشد و جنبه‌‌ی قانونی ندارد؛ سامانه‌ای راه‌اندازی شد که مدت زمان دریافت کارت را به طرز چشم‌گیری کاهش داد تا انتظار رسیدن این کارت، مردم ایثارگر میهن عزیزمان را آزرده خاطر نسازد.

اهدای عضو بر اساس قانون “پیوند اعضاء بیماران فوت شده و یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است” مصوب ۱۳۷۹/۱/۱۷ مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، امری قانونی است.

با توجه به مسائل فوق و همچنین پیرو تاکید مقام محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ابداع روشی برای ثبت‌نام و صدور آنی کارت اهدای عضو در دستور کار این وزارت قرار گرفت و نتیجه تمامی بررسی‌ها، سامانه‌ای است که اکنون پیش روی شما است.

در این سامانه، کد ملی هر فرد به صورت آنلاین کنترل شده و در صورتیکه اطلاعات مطابق کارت ملی وارد شده باشد، کارت اهدای عضو صادر شده و متقاضی می‌تواند همان لحظه کارت خود را ذخیره و چاپ نماید.

اطلاعات داوطلبین دریافت کارت بلافاصله وارد سامانه کشوری کارت اهدای عضو شده و در آن ذخیره می گردد. لازم به ذکر است این سامانه از طریق کلیه بیمارستان‌های کشور قابل دسترسی بوده و امکان جستجوی نام افراد مرگ مغزی بستری در این بیمارستان‌ها وجود دارد.

امید است راه‌اندازی این سامانه گامی رو به جلو باشد برای ارتقای فرهنگ مقدس اهدی عضو و نجات جان بیماران نیازمند به پیوند اعضا.

ثبت‌نام کارت اهدای عضو:

برای ثبت‌نام کارت اهدای عضو ابتدا به آدرس https://ehda.center بروید. در انتهای صفحه روی گزینه کارت اهدای عضو کلیک کنید تا وارد صفحه زیر شوید:

در فرم بالا اطلاعات خواسته‌شده را وارد کنید و روی دکمه «ارسال اطلاعات» کلیک کنید تا وارد صفحه بعدی شوید. در این صفحه اطلاعات بیشتری مانند نام پدر، تاریخ تولد و… از شما خواسته می‌شود.

شماره موبایل و آدرس ایمیل خود را با دقت وارد کنید، چراکه  بعدها در صورت فراموشی گذرواژه، با استفاده از آن‌ها می‌توانید گذرواژه خود را بازیابی کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات دوباره روی دکمه «ارسال اطلاعات» کلیک کنید.

هر ایرانی می‌تواند با افزایشِ آگاهی خود و دیگران، بالابردن سطح اطلاعات جامعه در زمینهٔ مرگ مغزی و اهدای عضو، ثبت‌نام و گرفتن کارت اهدا به ترویجِ فرهنگِ اهدای عضو، کمک کند.

منبع: نیکی میکی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده