رفتن به بالا
  • جمعه - ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
  • کد خبر : ۹۶۰۶۲
  • چاپ خبر : سوم خرداد؛ سالروز فتح خرمشهر گرامی باد

سوم خرداد؛ سالروز فتح خرمشهر گرامی باد

 بسم الله الرحمن الرحیمِ عملیات بیت المقدس تاریخ انجام :1361/2/10 عملیات بیت المقدس بیست روز بعد از عملیات بزرگ فتح المبین در جنوب کشور انجام شد رزمندگان اسلام پس از پیروزی بزرگی که در عملیات فتح المبین بدست آوردند .طراحی عملیات دیگری را کردند تا ضربه کاری دیگری بر ماشین جنگی  رژیم بعث عراق وارد […]

 بسم الله الرحمن الرحیمِ

عملیات بیت المقدس

تاریخ انجام :1361/2/10

عملیات بیت المقدس بیست روز بعد از عملیات بزرگ فتح المبین در جنوب کشور انجام شد رزمندگان اسلام پس از پیروزی بزرگی که در عملیات فتح المبین بدست آوردند .طراحی عملیات دیگری را کردند تا ضربه کاری دیگری بر ماشین جنگی  رژیم بعث عراق وارد کنند.

 رزمندگان اسلام از بسیج و سپاه و ارتش و جهاد همه آماده و گوش به فرمان بودند تا اجازه عملیات توسط فرمانده کل قوا صادر گردد.

 منطقه عملیات شناسی و امکانات تدارکاتی , لجستیکی و تسلیحاتی مورد نیاز فراهم گردید مقررشد عملیات در جنوب کشو ر انجام شود لذا غرب اهواز و غرب رودخانه کارون هدف اصلی عملیات شد.

  سه قرارگاه میبایست عملیات را آغاز میکردند درتاریخ10/2/61 عملیات با رمز یا علی ابن ابیطالب آغاز شد در جمع رزمندگان آیت الله مشکینی و آیت الله شهید صدوقی نیز حضور داشتند و با بیسیم با رزمندگان اسلام صحبت و رمز عملیات را اعلام نمودند. وسعت منطقه عملیات حدودا5500 کیلومتر مربع بود. از محور شمال قرارگاه قدس از جنوب رودخانه کرخه با حمله به مواضع دشمن میبایست سرپل مناسبی را تصرف میکرد و دشمن را مشغول میکرد.

محور میانی قرارگاه فتح باید از رودخانه کارون عبور کرده و به سمت جاده اهواز خرمشهر پیش روی کند و در محور جنوبی و جناح چپ قرار فتح قرارگاه نصر بعد از عبور از رود خانه کارون  به سمت جاده و مرز پیش روی میکرد ولی در جبهه شمالی دشمن مقاومت سرسختانه ای از خود نشان میداد و استحکامات و موانع زیادی قرار داده  و باعث شد رزمندگان پیش روی چندانی نداشته باشند مرحله دوم مجددا قرارگاه قدس شروع به پیش روی نمود و توانست شهر هویزه و پادگان حمید را تصرف و تعدادی از نیروهای دشمن را اسیر و ادوات نظامی آنها را منهدم کنند. قرارگاه فتح و نصر نیز با تصرف جاده اهواز خرمشهر به سمت مرز و شمال خرمشهر پیش روی و تلفات زیادی به دشمن وارد کردند .در مرحله سوم قرارگاه نصر به سمت خرمشهر پیش روی کردو دشمن نیز مقاومت سرسختانه ایی از خود نشان میداد اول خرداد تلاش برای آزادسازی خرمشهر شروع شد با حمله سریع رزمندگان اسلام دشمن غافلگیر شد و تعداد زیادی از نیروها و افسران دشمن پا به فرار گذاشتند ارتباط نیروهای دشمن در خرمشهر قطع شد و این باعث سر درگمی دشمن و فرار آنها شد روز دوم خرداد شهر خرمشهر توسط رزمندگان محاصر شد و بیش از 2800نفر از نیروهای دشمن اسیر شدند دشمن بین شلمچه ونهر عرایض که مقاومت میکردند تلفات سنگینی متحمل شد. پاتک های سنگین دشمن نیز کارساز نبود وتعداد زیادی از نیروهای دشمن داخل شهر به محاصر درآمدند تیز پروازان نیروی هوایی ارتش  با بمباران ادوات دشمن و انهدام پل شناوری که دشمن بر روی اروند زده بودکمک زیادی به رزمندگانی که درحال نبرد در حومه شهر بودند  کردند روز سوم خرداد دلاوران رزمنده از سمت جاده شلمچه ونهر خین با درهم کوبیدن موانع و نیروهای زرهی و پیاده دشمن به شهر وارد شدند و کوچه به کوچه و محله به محله. پیش روی و شهر را پاکسازی میکردند باتوجه به اینکه نیروهای دشمن که داخل شهر بودند دیگر تاب مقاومت نداشتن دسته دسته اسیر میشدند و رزمندگان با آب و غذا و جیره جنگی خود از آنها پذیرای میکردند تا اینکه ساعت 2بعدازظهر سوم خرداد شهر خرمشهر کاملا از لوث وجود دشمن بعثی پاک شد و پرچم پرافتخار ایران بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز درآمد و رزمندگان در آن مسجد نماز شکر به جا آوردند.

در این عملیات بیش از 19000نفر از نیروهای دشمن اسیر وحدود15000نفر از انها کشته و زخمی شدند. شهر خرمشهر که با مقاومت جانانه نیروهای مردمی و رزمنده مقابل چندین تیپ و لشکر دشمن 35روز مقاومت کرد بود ونهایت4 آبان سال59 به اشغال دشمن در آمده بود پس از 578روزاشغال در عملیات بزرگ بیت المقدس آزاد شد و دشمن با توجه به تعداد  تیپ و لشکر های قدرتمندی که در خرمشهر داشت و استحکامات و موانع متعدد ساخته شده و قرار دادن تله های انفجاری و میادین مین و قرار دادن تیرهای چراغ برق ,الوارها و تیر اهن و حتی ماشینهای مردم بصورت عمود و قراردادن تله های متعدد انفجاری بین آنها نتوانست جلو پیشروی رزمندگان را سد کند و شکست خفت باری را متحمل شد. در این عملیات بیش از 5500کیلومتر از خاک میهن و شهر هویزه پادگان حمید و چندین روستا و جاده اهواز خرمشهر و جاده شلمچه بصره آزاد شد و شهر اهواز ,سوسنگرد بستان , حمیدیه و جاده آبادان اهواز نیز از دید و تیر دشمن خارج گردید و تعداد بسیار زیادی از انواع ادوات و تجهیزات مهندسی و نظامی به غنیمت گرفته شد .در مجموع خسارت و تلفات بسیار سنگینی به دشمن بعثی عراق وارد شد ،کشور های عربی به خاطر این شکست رژیم بعث عراق کمکهای مالی فراوانی  به رژیم عراق نمودند. در این عملیات تعداد زیادی از رزمندگان اسلام نیز مجروح و به شهادت رسیدند رزمندگان استان یزد و شهرستان بافق در تیپ8 نجف اشرف و لشکر 25 کربلا در این عملیات شرکت نمودند و تعدادی از این عزیزان نیز به فیض عظمای شهادت نایل گردیدند.

 شهدای شهرستان بافق در عملیات آزادسازی خرمشهر.

1_شهید سید احمد طیبی 2_شهید سید احمد حسینی باقرآبادی 3_شهید محمدرضا پورسلطانی 4_شهیدفضل الله عسکری 5 شهید اکبر سالاری 6_شهید یزدان احمدیه 7-علی فلاح شمس الدین 8-شهید محمود مرتضایی.

به روح بلند این شهدا درود میفرستیم.

محمدرضا دهقانزاده بافقی

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بافق

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده