رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
  • کد خبر : ۹۶۵۳۸
  • چاپ خبر : سیگار و دخانیات دروازه ورود به مصرف مواد مخدر است / مصرف دخانیات سبب ایجاد اختلالات روانی در فرد می شود
قائم محمدی،روانشناس:

سیگار و دخانیات دروازه ورود به مصرف مواد مخدر است / مصرف دخانیات سبب ایجاد اختلالات روانی در فرد می شود

دکتر قائم محمدی با بیان اینکه سیگار و دخانیات دروازه ورود به مصرف مواد مخدر است و وابستگی به آن سبب نابودی فرد می شود،افزود: مواد مخدر در صورت عدم مصرف به جسم آسیب می رساند اما در مورد دخانیات اینگونه نیست بلکه سبب اختلالات روانی در فرد و ذهن را بیمار و نابود می […]

دکتر قائم محمدی با بیان اینکه سیگار و دخانیات دروازه ورود به مصرف مواد مخدر است و وابستگی به آن سبب نابودی فرد می شود،افزود: مواد مخدر در صورت عدم مصرف به جسم آسیب می رساند اما در مورد دخانیات اینگونه نیست بلکه سبب اختلالات روانی در فرد و ذهن را بیمار و نابود می کند.

به گزارش آفتاب بافق؛ به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات همایشی با عنوان ” روانشناسی استعمال دخانیات ” با سخنرانی دکتر قائم محمدی و همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق ظهر امروز در محل سالن همایش های آهنشهر برگزار شد.

دکتر قائم محمدی روانشناس در تعریف اعتیاد با بیان اینکه وابستگی انسان به هر پدیده ای می تواند سبب ایجاد اختلال در زندگی عادی فرد شود و این وابستگی در زندگی ما می تواند به اشکال مختلف خود را نشان دهد،افزود: این وابستگی می تواند به مواد مخدر، دخانیات، فضای مجازی و یا فرد باشد در حدی که اگر آن شی،فرد یا پدیده نباشد فرد مورد نظر در کارکرد عادی زندگی دچار اختلال می شود و این یک پدیده منفی است.

وی ادامه داد: در متون دینی ما مدیریت درباره وابستگی به خانواده نیز آمده است، انسان باید مستقل بدون نیاز به فرد یا مورد خاصی در کارکرد زندگی بتواند روال عادی خود را طی کند و اگر چیزی یا کسی را از دست داد کارکرد زندگی آن دچار اختلال نشود.

قائم محمدی با بیان اینکه مصرف دخانیات و مواد مخدر وابستگی ایجاد می کند و اگر در دسترس فرد نباشد دچار مشکل می شود،اظهار داشت: انسان با مصرف دود به لحاظ روانی خود را عادت به کسب آرامش می کند، دود مسکن موقت اما دردسر سازی است. مرفین اساس داروهای مسکن است اما وابستگی به هر ماده مخدری ایجاد مشکل می کند.

وی متاسفانه توجه به ضرر استفاده از مواد مخدر در جامعه را بسیار کم دانست و گفت: با توجه به اصل مقاومت در بدن انسان،هر ماده خارجی که وارد بدن شود سیستم های دفاعی در مقابل آن ماده واکنش نشان می دهند و این طبیعی است، فردی که برای اولین بار دخانیات و مواد مخدر اعم از صنعتی و سنتی استفاده می کند، بدن نسبت به آن واکنش نشان می دهد و احساس آرامش می کند اما برای آنکه این احساس را در دفعات بعد نیز داشته باشد باید مصرف خود را بیشتر کند.

این روانشناس در خصوص نوجوانی که در سن 13 سالگی مصرف قلیان را آغاز می کند و ما نسبت به این امر در مقابل مصرف شیشه یا هروئین راضی هستیم،بیان کرد: اگر به اصل مقاومت توجه کنیم مشکل فرد قلیان نیست،بلکه وابستگی به مصرف ماده ای است که بصورت کاذب به وی آرامش می دهد و برای داشتن همان آرامش اولیه مجبور به افزایش مصرف آن می شود.

وی افزود: در ادامه مصرف مواد مخدر فرد دیگر آن آرامش را کسب نخواهد کرد و تنها برای عادی بودن در بین مردم باید مصرف کند. سیگار و دخانیات دروازه ورود به مصرف مواد مخدر است و آنچه فرد را نابود می کند همین وابستگی به مواد می باشد. برخی مواد مانند شیشه و حشیش حتی مصرف یکبار آن وابستگی ایجاد می کند.

قائم محمدی با بیان اینکه عمده افرادی که به مواد مخدر روی آورده اند مصرف خود را از مواد سبک (دخانیات) آغاز کرده اند،تصریح کرد: مصرف دخانیات و مواد مخدر ذهن را بیمار و نابود می کند، هیچ فردی مصرف مواد مخدر را برای اعتیاد به آن آغاز نمی کند اما همه وابسته می شوند مگر آنکه مصرف را کنار بگذارند.

وی ترک دخانیات را از مواد مخدر سخت تر عنوان کرد و گفت:  مواد مخدر در صورت عدم مصرف به جسم آسیب می رساند اما در مورد دخانیات اینگونه نیست بلکه سبب اختلالات روانی در فرد و ذهن را بیمار و نابود می کند.

این روانشناس دخانیات را ابزاری برای آرامش فرد تحت هر شرایطی دانست و بیان کرد: مصرف دخانیات سبب آرامش نمی شود بلکه فرد عادت به رفتار غلطی می کند که فکر می کند باعث آرامش وی می شود.

وی با بیان اینکه سالیانه میلیارد ها دلار در دنیا صرف مصرف نیکوتین می شود،اظهار کرد: سیگار و قلیان 4 هزار نوع سم را وارد بدن می کند و این افراد 50 درصد احتمال مرگ زودرس نسبت به دیگر افراد سالم دارند و دچار انواع بیماری ها و سرطان ها می شوند.

قائم محمدی مصرف دخانیات را در باروری افراد موثر عنوان کرد و گفت: بسیار افرادی که با ترک دخانیات مشکلات باروری آنان رفع شده است.

وی دلایل عمده ای که نوجوانان و جوانانی را گرفتار مصرف دخانیات می کند را اینگونه بیان کرد: فرد ممکن است تحت فشار روانی در خانواده یا محل کار خود باشد،عدم مهارت نه گفتن،عدم مهارت ارتباط با جامعه یا برقراری روابط غلط (رفتارهای اعتیادی اعم از دخانیات و مواد مخدر با فردی ناسالم شروع می شود) ،مهارت حل مسئله (مصرف مواد مخدر مسئله زندگی را حل نمی کند بلکه علامت را موقت خذف می کند )،خانواده متزلزل،فشار گروه همسالان و … می باشد.

قائم محمدی بیش از 60 درصد افرادی که دخانیات یا مواد مخدر مصرف می کنند را کسانی دانست که پدر یا برادر بزرگتر آنان خود مواد مخدر مصرف می کردند و عنوان کرد: یکی از دلایل اصلی طلاق اعتیاد است. متاسفانه امروزه نوع مواد مخدر خطرناک تر و فاقد بو هستند.

 وی افزود: عمده افرادی هستند که بدلیل شکست هایی که در زندگی تجربه می کنند به مصرف مواد مخدر روی می آورند.

منبع: مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده