رفتن به بالا
  • شنبه - ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
  • کد خبر : ۹۷۵۰۷
  • چاپ خبر : وضعیت حاد آب در شهرستان بافق / حمایت از مدیریت منابع آب و کشاورزی دانش بنیان / واحد های صنعتی طرحی برای تصفیه فاضلاب و بازگشت آب به چرخه و گردونه تولید داشته باشند
سرپرست فرمانداری بافق:

وضعیت حاد آب در شهرستان بافق / حمایت از مدیریت منابع آب و کشاورزی دانش بنیان / واحد های صنعتی طرحی برای تصفیه فاضلاب و بازگشت آب به چرخه و گردونه تولید داشته باشند

  شاه حسینی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان با بیان اینکه آب،مشکل اول استان یزد است و بافق در وضعیت حادی قرار دارد، با تاکید به توسعه کشت های گلخانه ای در شهرستان،بیان کرد: توسعه بخش کشاورزی دانش بنیان،مدیریت منابع آب،سوق دادن مردم و جوانان از معادن به کشاورزی،افزایش درآمد پایدار مردم […]

 

شاه حسینی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان با بیان اینکه آب،مشکل اول استان یزد است و بافق در وضعیت حادی قرار دارد، با تاکید به توسعه کشت های گلخانه ای در شهرستان،بیان کرد: توسعه بخش کشاورزی دانش بنیان،مدیریت منابع آب،سوق دادن مردم و جوانان از معادن به کشاورزی،افزایش درآمد پایدار مردم از نتایج توسعه کشت های گلخانه ای است.

به گزارش آفتاب بافق؛ جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بافق صبح امروز با حضور شاه حسینی سرپرست فرمانداری، واهب رئیس اداره منابع آب شهرستان،رحمتیان مدیر اداره جهاد کشاورزی،محمدی رئیس شورای اسلامی شهر و جمعی دیگر از مسئولان در فرمانداری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رئیس اداره منابع آب شهرستان بافق گزارشی در خصوص وضعیت منابع آب و کشاورزی در کشور و استان یزد ارائه کرد.

سپس شاه حسینی سرپرست فرمانداری بافق با بیان اینکه عمده آب مصرفی مربوط به بخش کشاورزی است و بسیاری از آن مدیریت نمی شود،گفت: یزد یکی از خشکسالترین استان های کشور است و در بین شهرستان ها نیز بافق وضعیت حادتری دارد.

وی با اظهار تاسف از اینکه بسیاری افراد موضوع کمبود منابع آب را جدی نگرفته اند،افزود: ما با فقر منابع آبی و خشکسالی های پی در پی مواجه هستیم و بسیاری افراد این موضوع را جدی نگرفته اند، ما نیاز به مدیریت آب در همه بخش ها از جمله کشاورزی داریم.

شاه حسینی کشاورزی به روش سنتی در استان یزد را قابل توجیه ندانست و اظهار داشت: در شهرستان اشکذر با کشت کشاورزی دانش بنیان، مصرف آب را در برخی کشت ها را به یک سی ام کاهش دادند.

وی با تاکید به استفاده بهینه از منابع آب،انرژی و زمین و حرکت به این سمت، گفت: خوشبختانه در شهرستان بافق استفاده خوبی از انرژی خورشیدی شده است و باید حداکثر استفاده را از حداقل منابع داشته باشیم.

سرپرست فرمانداری بافق تصریح کرد: واحدهای صنعتی نیز باید در مصرف آب صرفه جویی نموده و حتی طرحی برای تصفیه فاضلاب و پساب برای بازگشت آب به چرخه و گردونه تولید داشته باشند.

وی با تاکید به توسعه کشت های گلخانه ای در شهرستان،بیان کرد: توسعه بخش کشاورزی دانش بنیان،مدیریت منابع آب،سوق دادن مردم و جوانان از معادن به کشاورزی،افزایش درآمد پایدار مردم از نتایج این امر است.

شاه حسینی با بیان اینکه در سالهای آینده با جنگ آب مواجه هستیم،گفت: آب،مشکل اول استان یزد است و شهرستان بافق در وضعیت حادی قرار دارد.

در ادامه رحمتیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافق، افزایش بهره وری از آب را مهمترین برنامه این سازمان عنوان کرد و افزود: 35 درصد کشاورزی شهرستان بصورت سنتی است و با روش کم فشار و پر فشار می توان مصرف آب را تا 65 و 85 درصد کاهش داد.

وی با بیان اینکه طرح آبیاری کم فشار در دستور کار قرار دارد،اظهار داشت: سال گذشته 700 هکتار طرح آبیاری کم فشار در شهرستان بافق شناسایی و 550 هکتار تامین اعتبار شده که اجرا یا در حال انجام است.

رحمتیان ادامه داد: طی یکسال گذشته 200 هکتار معادل 1 میلیارد و 400 میلیون تومان تامین اعتبار و پرداخت شد .300 هکتار دیگر نیز معادل 2 میلیارد تومان تامین اعتبار شد و در مجموع 3 میلیارد و 400 میلیون تومان بلاعوض از اعتبارات دولتی جذب و اجرا شد. در چند ماه گذشته نیز 300 هکتار در جهت اجری این طرح شناسایی شده است.

وی در بحث افزایش راندمان آب و تولید که بدلیل محدودیت منابع آب در بافق از بسیاری شهرستان ها عقب هستیم،بیان کرد: اصلاح الگوی کشت،طرح احداث مجتمع گلخانه ای بافق که در سال جاری استارت خواهد خورد، توسعه گیاهان دارویی کم آبخواه،توزیع نهال گل محمدی بصورت یارانه ای در شهرستان،افزایش تولید در هکتار با اصلاح ارقام زراعی از برنامه هایی است که انجام یا در دستور کار قرار دارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بافق پیرامون طرح سپاس آب نیز بیان کرد: سال گذشته سه طرح آبیاری کم فشار معرفی و اجرا شد.

خبر: ن.رادمنش

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده