رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
  • کد خبر : ۲۰۰۰
  • چاپ خبر : آغاز کاوش قبر «وحشی بافقی»دریزد

آغاز کاوش قبر «وحشی بافقی»دریزد

خبر به سرعت در همه جا پیچید؛ «قبر وحشی بافقی کشف شد.» خبر را «سید مصطفی فاطمی» منتشر کرد. او که به تازگی «معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد» شده است، از کشف مزار «وحشی بافقی» در خیابان امام خمینی یزد و در جوار امامزاده شازده فاضل خبر داد. […]

خبر به سرعت در همه جا پیچید؛ «قبر وحشی بافقی کشف شد.» خبر را «سید مصطفی فاطمی» منتشر کرد.

او که به تازگی «معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد» شده است، از کشف مزار «وحشی بافقی» در خیابان امام خمینی یزد و در جوار امامزاده شازده فاضل خبر داد.
در پی این اتفاق، سید مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با آفتاب، ابعاد ببشتری از این اتفاق را بیان کرد: «روز شنبه 26 مهر _یعنی یک روز پس از هفتاد و پنجمین سال درگذشت فرخی یزدی_ به اتفاق آقای رضا سخندان، خواهرزاده مرحوم محمد فرخی یزدی که در 95 سالگی به سر می‌برد،  به خانه مرحوم فرخی رفتیم. چراکه از چند سال پیش که انجمن فرخی یزدی در یزد تشکیل شد، مقرر گردید که منزل ایشان هم بازسازی شده و بدل به موزه شود. چند روز پیش، ایشان که به ایران بازگشته بود، با من تماسی گرفت و اعلام کرد که قصد به سفر به یزد را دارد. اول هفته، پس از بازدید از خانه در کوچه آرُکِ این خیابان، صحبت از قبر وحشی بافقی با ایشان شد.»

وی ادامه داد: «شواهد تاریخی نشان می‌دهد که وقتی 80 سال پیش، پهلوی اول قصد احداث خیابان پهلوی را داشته، بخشی از این طرح شامل صحن امامزاده شازده فاضل هم بوده و بنابراین، سنگ قبر وحشی بافقی، شاعر قرن دهم هجری، که در آن محدوده، در 100 متری خانه فرخی، قرار داشته، جدا شده و به اداره مالیه یزد انتقال یافته که البته در آنجا هم پس از مدتی شکسته و از بین رفته است. در نهایت هم در یکی از پارک های یزد، برای او، یادمان تعبیه می نمایند.»

او درباره توضیحات خواهرزاده فرخی یزدی، اظهار داشت: «آقای سخندان علاوه بر آنکه از سال 1339 به مدت 15 سال شهردار یزد بوده، تاریخ گویای این شهر هم به شمار می رود. ایشان روایت کرد که در کودکی از نزدیک شاهد احداث خیابان پهلوی که امروز به امام خمینی تغییر یافته، بوده است. معین شد تا با همکاری شهرداری، کاوش‌ها که اکنون در پیاده رو خیابان هست، آغاز شود و سپس یادمانی هم برای وحشی بافقی ساخته شود.»

فاطمی در ادامه از برنامه میراث فرهنگی یزد برای بازسازی و ایجاد موزه فرخی یزدی خبر داد و خاطرنشان ساخت: «بادگیر خانه تخریب شده و نیاز به مرمت هایی است که از دیروز شروع شده و اگر تا شش ماه آینده به انجام برسد، می توانیم تا یک سال آینده موزه فرخی یزدی که شامل دست نوشته ها و وسایل شخصی چون عصا و عینک فرخی یزدی را داشته باشیم. جالب آنکه آقای سخندان محل دقیق دوخته شدن لب های فرخی یزدی را مقابل دارالحکومه یزد (محل فعلی اداره میراث فرهنگی یزد) عنوان کرد. زیرا ایشان زیر شلاق به زعیم الدولدوله؛ حاکم یزد دشنام داده بود. پس از آن، مردم در تلگرافخانه شهر تحصن کرده و او هم از زندان گریخته و به تهران می آید. در پایتخت روزنامه طوفان را راه انداخته و وکیل مردم یزد در مجلس می شود.»

منبع:یزدی نیوز

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده