رفتن به بالا
  • شنبه - ۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷
  • کد خبر : ۲۱۴۹۲
  • چاپ خبر : سوم دیماه، سالگردعملیات کربلای4

سوم دیماه، سالگردعملیات کربلای4

سوم دیماه سالروز شهادت غواصان عزیز گرامی باد. آفتاب بافق؛ سوم دیماه سالگردعملیات کربلای 4 را گرامی میداریم و به روان پاک شهیدان این عملیات به ویژه شهدای غواص درود میفرستیم.  درآبان سال 1365 ایران تحت فشار همه جانبه ای قرا گرفته بود، با افشای ماجرای مک فارلین اوضاع سیاسی_نظامی جنگ را در موقعیت جدیدی […]

photo_2016-12-24_07-35-40

سوم دیماه سالروز شهادت غواصان عزیز گرامی باد.

آفتاب بافق؛ سوم دیماه سالگردعملیات کربلای 4 را گرامی میداریم و به روان پاک شهیدان این عملیات به ویژه شهدای غواص درود میفرستیم.

 درآبان سال 1365 ایران تحت فشار همه جانبه ای قرا گرفته بود، با افشای ماجرای مک فارلین اوضاع سیاسی_نظامی جنگ را در موقعیت جدیدی قرار داد. رژیم بعث عراق حملات  هوای را بر علیه مواضع اقتصادی و تجاری ایران گسترش داد و امریکا به لحاظ افشای ماجرای مک فارلین بیش از پیش به حمایت از رژیم عراق روی آورد ایران به خاطر تغییر موقعیت در روند جنگ اقدام به طراحی عملیات نمود، به هر حال در سوم دی ماه 1365 عملیات کربلای4 بارمز مبارک محمد رسول الله (ص) درغرب خرمشهر و جزیره مینو و بخشی از شلمچه آغاز شد. عملیاتی بسیار پیچیده و سخت که هدف نهایی آن تصرف شهر ابوالخصیب واقع در جنوب اروند رود وحومه بصره بود.

 موفقیت عملیات کربلای 4 به تاکتیک ویژه ای بستگی داشت که محور طرح ریزی عملیات را تشکیل می داد و هر گونه خللی در اجرای تاکتیک ویژه، اصل عملیات را با ابهام وخطر روبرو می ساخت.

با شروع عملیات مشخص گردید که تاکتیک ویژه عملیات لو رفته و دشمن از آن آگاهی کامل دارد. برای همین در زمان کوتاه دستور توقف عملیات صادر شد.

 در این عملیات حدود 30 گردان وارد عمل شد که چندین گردان از غواصان عزیز و از جان گذشته بودن که عده ای از آنها به شهادت رسیدند و عده ای نیز به اسارت دشمن درآمدند که دشمن بعثی  صهیونیستی عده ای از انها را به لحاظ کینه وعداوت شدیدی که داشت  با دست بسته زنده بگور نمود.  نتیجه عملیات کربلای 4 به شکل نامطلوبی موقیت برتر ایران را که با فتح فاو حاصل شده بود تحت تاثیر قرار داد و شرایطی بحرانی به وجود آورد و ضرورت تجدید وتثبیت موقعیت برتر، نیاز به تلاشی سریع و وسیع داشت. کوشش و تلاش برای اجرای عملیات پیروزمند و سرنوشت ساز که جوهره اصلی طرح ریزی عملیات بزرگ کربلای 5 را تشکیل داد.

 عملیات کربلای4 تنها عملیات بزرگی بود که بیش از چند ساعت ادامه نیافت و علت اصلی توقف آن برای نحو خروج از آمادگی و هوشیاری دشمن و یافتن ابتکار عمل بود تا در شرایط مناسب طرح ریزی عملیات دیگری انجام شود.

محمدرضا دهقانزاده بافقی

ارسال دیدگاه


یک دیدگاه برای “سوم دیماه، سالگردعملیات کربلای4”

  • علي اصغر رنجبر بافقي says:

    با سلام ودرود به روان پاك شهدا كه در اين عمليات ازجان خود گذشتند تا ما امروز در كشوري امن وآرام ودر شهرمان آسوده وبا آرامش وآسايش تمام زندگي كنيم روحشان شاد. ودست مريزاد به جانباز سرافراز برادر بزرگوارم حاج رضا دهقان زاده

ارسال دیدگاه

error: متن حفاظت شده