رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
  • کد خبر : ۲۲۹
  • چاپ خبر : دکتر میرغنی زاده:سرعت انتقال اطلاعات، در توسعه پزشکی، طوفان به پا کرد

دکتر میرغنی زاده:سرعت انتقال اطلاعات، در توسعه پزشکی، طوفان به پا کرد

می گویند اگر انقلاب کشاورزی سه هزار سال طول کشید و انقلاب صنعتی سیصد سال که شکوفایی آن تا پایان جنگ جهانی دوم خود را نمایاند ، انقلاب اطلاعات و ارتباطات سی سال و انقلاب نانوتکنولوژی بیش از سه سال عمر نخواهد داشت . بیست سال آخر قرن بیستم انفجار اطلاعات و ارتباطات بود . […]

می گویند اگر انقلاب کشاورزی سه هزار سال طول کشید و انقلاب صنعتی سیصد سال که شکوفایی آن تا پایان جنگ جهانی دوم خود را نمایاند ، انقلاب اطلاعات و ارتباطات سی سال و انقلاب نانوتکنولوژی بیش از سه سال عمر نخواهد داشت .

بیست سال آخر قرن بیستم انفجار اطلاعات و ارتباطات بود . موج سوم و چهارم شگفتیهای پزشکی طوفانی ایجاد کرد و روشهای نوینی را در تشخیص و درمان بیماری مطرح نمود ،کتاب ژنوم انسان تدوین گردید و اطلاعات از نظام ژنیتیکی بشر کامل شد و شبیه سازی اندامها و دستگاههای بدن با استفاده از سلولهای بنیادی مطرح گردید . ترانسپلانت اعضا عمومیت یافت ، توجه به روحانیت انسان در حین کنکاشهای جسمی انسان را به ارزش گذاری نوینی هدایت می کرد . انتشار مطالب علوم پزشکی شتاب فوق العاده ای گرفت بطوریکه در سال 1998 میزان دو برابر شدن ( Dublling Time) علوم پزشکی به کمتر از 18 ماه رسید . بسیاری از بیماریهای اپیدمی تحت کنترل قرار گرفت اما سرطان ، تروما ، بیماریهای غیرواگیردار ، ویروسهای غیرکشنده ، شبیه سازی ، تغذیه ، روابط اجتماعی ، مسئولیتهای مدنی ، افزایش حقوق شهروندی ، دخالت پروتز اعضا و جوارح بدن ، ارتباط رسانه ها ، توجه به کیفیت زندگی ، توجه به تقاضاهای انسان ، روش انتخاب بیماران جهت درمان ، رضایت نامه های آگاهانه ، فروش نوزاد و اندام ، دستکاری ژنوم در میدان تحقیقات ، جلوگیری از حاملگی ناخواسته ، به زایی کوتاه مدت ( زایمان کوتاه مدت) ،مناسبات اخلاقی در برخورد با عقب ماندگی های جسمی و ژنیتکی ، حمایت از حقوق کودکان در رسیدن به جامعه سالم ، آموزشهای جنسی و بیماریهای ناشی از آن مثل ایدز ، ارزش گذاری حاملگی برای نوجوانان و جوانان ، نحوه حمایتهای اقتصادی از بیماران ، خودکشی ، همجنس گرایی ، تضادهای اخلاقی و رفتاری و … موضوعاتی است که در مراکز دانشگاهی ، علوم پزشکی و پژوهشکده های اجتماعی در حال بررسی می باشد .
آنچه مسلم است پزشک قرن بیستم با پزشک در آستانه قرن بیست و یکم تعریف متفاوتی دارد . آنچه هم اکنون برای پزشک قرن بیست و یکم مطرح است باید موارد ذیل را در نظر داشته باشد :
1- سطح سواد دیجیتالی هر روز افزایش یابد .
2- روابط اجتماعی وی منوط به رعایت رساند آگاهی به بیمار باشد .
3- حق انتخاب درمان با مریض و مشاور سلامت بیمار باشد .
4- با اقتصاد بهداشت و روش رسیدن به حقوق خود عالم باشد .
5- در کار تخصصی خود به روز بوده و جوابگو باشد .
6- مواظب عوامل تهدید کننده سلامت خود و جامعه باشد .
7- به سلامتی کودکان و مادران باردار بیاندیشد.
8- نظام سلامت محوری را پیگیری نموده و خواسته جامعه را بر این اساس هدایت نماید .
9- و
شاید فردا تعاریف فوق تغییر کند . چرا شاید ؟؟؟ حتماً تغییر می کند .

    بافق امروز: مطلب فوق، بخشی از مقاله ای است که دکتر سید محمد میرغنی زاده بافقی، باعنوان “تاریخچه اخلاق پزشکی” نوشته است. این نوشته، بهانه ای بود برای اینکه یادی کنیم از این شخصیت برجسته بافقی. درکتاب سه جلدی “دانشنامه مشاهیر یزد” به اهتمام میرزا محمد کاظمینی، در باره وی نوشته شده: 

“دکتر سیدمحمد میرغنی زاده بافقی،   متولد 1338 ، فرزند سید جعفر پس از تحصیلات مقدماتی در بافق، در 1366 مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشکده علوم پزشکی تهران گرفت. وی در 1371 شمسی دوره دکترای تخصصی جراحی عمومی گذراند. “

دکتر سیدمحمد میرغنی زاده بافقی، از خاندان برجسته و معتمد بافق بوده که در بین مردم این خطه، از جایگاه ارزشمند و والایی برخوردار است. در حدود 8 ماه پیش (بهمن 92) با خرید دستگاه لاپراسکوپی توسط شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، در بیمارستان بافق، دکتر میرغنی زاده، اولین عمل موفقیت آمیز جراحی توسط این دستگاه را نیز انجام داد. (در این نوع عمل، با ایچاد حفره ای در شکم بیمار، از بریدن و بازکردن شکم، خودداری شده و با وارد کردن دستگاه لاپراسکوپی که به دوربین فیلمبرداری و فیبر نوری مجهز است، بدون ورود دست جراح به بدن، عمل جراحی انجام می گیرد. )

دکتر سید محمد میرغنی زاده بافقی، هم اکنون به عنوان مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جراح عمومی و همچنین رئیس کمیسیون تجدید نظر نظام پزشکی، رئیس کمیسیون تجدید نظر تامین اجتماعی و عضو کارگروه اقتصادی سازمان بسیج نظام پزشکی مشغول به فعالیت می باشد. 

منبع: بافق امروز

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده