رفتن به بالا
  • شنبه - ۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
  • کد خبر : ۲۵۸۶۹
  • چاپ خبر : سالگرد عملیات بیت المقدس4 گرامی باد
برگی از دفتر تاریخ؛

سالگرد عملیات بیت المقدس4 گرامی باد

سالگرد عملیات بیت المقدس4 را با رمز یااباعبدالله(ع) و یاد15 شهید بافقی این عملیات را گرامی میداریم. آفتاب بافق؛ بعد از عملیات والفجر 10که دشمن برروی ارتفاعات شاخ سورمر و شاخ شمیران مقاومت می کرد و رزمندگان نتوانستن این ارتفاعات را ازاد کنند و این ارتفاعات بر منطقه عمومی حلبچه بویژه جنوب حلبچه تسلط ودیدوتیر […]

سالگرد عملیات بیت المقدس4 را با رمز یااباعبدالله(ع) و یاد15 شهید بافقی این عملیات را گرامی میداریم.

آفتاب بافق؛ بعد از عملیات والفجر 10که دشمن برروی ارتفاعات شاخ سورمر و شاخ شمیران مقاومت می کرد و رزمندگان نتوانستن این ارتفاعات را ازاد کنند و این ارتفاعات بر منطقه عمومی حلبچه بویژه جنوب حلبچه تسلط ودیدوتیر داشت. با توجه به ازهم پاشیدگی سازمان ارتش عراق و اینکه هنوز استحکامات آن چنانی در این منطقه ساخته نشده بود لازم بود عملیاتی انجام و این ارتفاعات ازاد تا بر عقبه دشمن مسلط کردیم.

منطقه عملیاتی بیت المقدس 4 منطقه ای کوهستانی است که ازشمال به دریاچه دربندیخان و ارتفاعات تمورژنان، ازجنوب به دشت مرتکه وارتفاعات خشیک وبمو،از شرق به رودخانه زیمکان وکوه بیزل و از غرب به سد دربندیخان و ارتفاعات قاشتی منتهی می شود.

ارتفاعات شاخ سورمر صخره ای و به دلیل تسلط دید و تیر بر گلوگاه تمورژنان اهمیت داشت.  ارتفاعات شاخ شمیران بلند ترین قله آن1540 متر می باشد دید و تیربر دشت شمیران و تنگه مله سور و سواحل دریاچه و جاده اصلی عقبه ی دشمن داشت و تسلط بر کل منطقه را امکان پذیر می کرد.

ارتفاع برددکان که جنوب شرق ان چند یال مهم ازجمله یال بیاروک ویال مرتکه قرار داشت.

دریاچه درشمال منطقه عملیات قرار داشت که با اب رودخانه های زیمکان _لیله واب سیروان تغذیه میشود درجنوب دریاچه بین ارتفاع زیمناکو و قاشتی سد قرار دارد که برق قسمتی از عراق را تامین می کند.

دشت شمیران بین دریاچه وارتفاع شاخ شمیران وشاخ سورمر وبرددکان قراردارد و 5 روستا تولبی،شمیران ,کانی کوه , ورمت وکوکوی در این دشت قرار دارند.

تسلط ارتفاعات بر اکثرجاده های ارتباطی عقبه نیروهای خودی ودشمن ،تسلط  ارتفاعات شاخ شمیران وارتفاع قاشتی برجاده اسفالت ارتباطی شمال به جنوب عراق، تسلط شاخ سورمر برگلوگاه ابی بین ارتفاعات تمورژنان وایجاد تامین جناح چپ منطقه عملیات والفجر10اهمیت داشت.

باتوجه به مشکلات منطقه اماده سازی راه های ارتباطی واستقرار یگانهای عمل کننده در منطقه وحساس شدن دشمن در این منطقه عملیاتی.

ابتدا نیروهای غواص لشکر سیداشهدا(ع) ساعت 21:40 از ساحل تمورژنان به سمت ساحل دشمن اغازشد و قایق های حامل نیروهای رزمنده به سمت ساحل دشمن حرکت کردندودر ساحل دشمن مستقرشدند،رزمندگان لشکر حضرت ابوالفضل(ع) ولشکر محمدرسول الله(ص) از محورهای مشخص به سمت دشمن حرکت کردند. بعد از عبور گردانهای عمل کننده از دریاچه ساعت یک بامداد5/1/67 با اتش توپخانه وادوات عملیات اغاز شد رزمندگان لشکر محمد رسول الله دشمن را غافلگیر کردندورزمندگان لشکر سیداشهدا نیز به پشت سر نیروهای بعثی نفوذ کردند بااعلام رمز عملیات نیروهای لشکر سیدالشهدا سنگرهای کمین دشمن را نابود کردند وبه سمت ارتفاعات شاخ سورمر پیش روی کردند،نیروهای لشکر محمد رسول الله ساحل جنوبی دریاچه راتصرف وبه روستای شمیران وتولبی که محل استقرار تانکهای دشمن بود پیش روی کردند وجود کمین های دشمن در شیارها موجب کندی حرکت رزمندگان می شد باروشن شدن هوا وعدم دست یابی به شاخ سورمر وشاخ شمیران مشکل ساز بود واحتمال داشت دشمن عقبه ابی رزمندگان را هدف قرار دهدونیروها در محاصره دشمن قرار گیرند،نیروهای قهرمان هوانیروز به کمک رزمندگان شتافته ورزمندگان باغنیمت گرفتن تانکهای دشمن بر علیه خودشان استفاده کردند. لشکر حضرت ابوالفضل به سمت شاخ شمیران پیش روی وبا درگیری شدید شاخ شمیران را تصرف کردندولشکر سید اشهدا نیز شاخ سورمر را تصرف نمودند دشمن اقدام به پاتکهای سنگینی کرد ولی نتوانست مناطق را باز پس گیردلذادست به بمباران گسترده شیمیایی زدولی رزمندگان مقاومت کردند وجاده چم سراژین راه عقبه خشکی نیز ازاد شد.

باتوجه به حملات شیمیایی نیروها ی رزمنده بامشکلاتی روبرو شدند دشمن از دامنه برددکان به سمت شاخ شمیران پاتک کرد ولی بامقاومت رزمندگان پاتک انها دفع شد باز دشمن از سمت روستای زردین ویالهای برددکان به سمت شاخ شمیران هجوم اوردند،ادامه عملیات بر روی ارتفاعات برددکان منتفی شد

یک گردان از رزمندگان تیپ الغدیر بر روی ارتفاعات شاخ شمیران مستقر شدند وجلو پاتکهای مستمروسنگین دشمن را گرفتن تا دشمن به این ارتفاعات بسیار مهم دسترسی پیدا نکند. 8 فروردین 67 به تیپ الغدیر ماموریت داده شد که با انجام شناسایی لازم 3 گردان  راهی ارتفاعات کند ،ساعت 23 نهم فروردین 67 رزمندگان بانیروهای دشمن درگیر شدند وعراق پاتک کرد پاتک دشمن دفع شد و تیپ الغدیربا 4 دسته از نیروهای خود به سمت دشمن حرکت کردند شب مهتاب بودوهمه جا روشن  زمانی باید با دشمن درگیر می شدند که هوا تاریک شود ساعت 4:30 نیروهارزمنده الغدیر پای کار رسیدندو برروی یالهای برددکان وروستای زردین در گیری اغاز شد تعدادی از مواضع دشمن تصرف شد ,عدم اتش پشتیبان ودید وتیر دشمن ساعت 8 صبح رزمندگان الغدیر با بر جا گذاشتن تعدای شهید ومجروح  به محل استقرار خود برگشتندرزمندگانی که مجروح شده بودند به اسارت دشمن در امدند.

شاخ شمیران ،شاخ سورمر وبرددکان حساسیت ویژه ای داشتن چراکه راه رسیدن نیروها با سد مهم دربندیخان بود وقتی دشمن با انجام بمبارانهای شمیایی و پاتکهای شدید موفقیتی به دست نیاورد

 با ایجاد مواضع وسیم خاردار ومیدان مین دیگر اقدام به پاتک نکرد وبه این ترتیب عملیات بیت المقدس4 پایان یافت.  دراین عملیات 15 نفر از رزمندگان شهرستان بافق نیز به شهادت رسیدند. که به روح انها درود میفرستیم.

1-شهیدحمیدمسلمان

2_سیدرضایوسفی

3_اسماعیل عامری

4_علی اکبرقاسمپور

5_محمدرضاکارگران

6_حسین باقری

7_محمدابوالحکیمی

8_سیدعلی اکبرحسینی

9_اسدالله رنجبر

10_کاظم زعیمیان

11_هاشم زعیمیان

12_محمدحسین سالاری

13_حسین طالعی

14_محمدعلی غلامزاده

15_محمودفتاحی

شادی روح شهدا فاتحه مع الصلوات. التماس دعا.

 محمدرضا دهقانزاده بافقی

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده