رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
  • کد خبر : ۲۶۷۴۰
  • چاپ خبر : ارائه ۲۰۰ پروژه علمی توسط دانش آموزان بافقی در نمایشگاه جابربن حیان

ارائه ۲۰۰ پروژه علمی توسط دانش آموزان بافقی در نمایشگاه جابربن حیان

سالن اجتماعات دبیرستان اندیشه شهرستان بافق، پذیرای ۲۰۰ اثر پروژه علمی از دانش آموزان در سطح مدارس شهرستان بافق بود. به گزارش آفتاب بافق؛ در نمایشگاه جابربن حیان که در سالن اجتماعات دبیرستان اندیشه شهرستان بافق برگزار شد، از تعداد ۲۰۰ اثر ارائه شده توسط دانش آموزان در سطح مدارس مجری این طرح، تعداد ۸۰ […]

سالن اجتماعات دبیرستان اندیشه شهرستان بافق، پذیرای ۲۰۰ اثر پروژه علمی از دانش آموزان در سطح مدارس شهرستان بافق بود.

به گزارش آفتاب بافق؛ در نمایشگاه جابربن حیان که در سالن اجتماعات دبیرستان اندیشه شهرستان بافق برگزار شد، از تعداد ۲۰۰ اثر ارائه شده توسط دانش آموزان در سطح مدارس مجری این طرح، تعداد ۸۰ اثر به بخش نمایشگاه منطقه راه یافت.

گفتنی است، قرار است از بین این ۸۰ اثر، تعداد ۹ اثر توسط هیئت داوران  انتخاب و به سطح استان فرستاده شود.

اهداف و ضرورت این طرح را می توان بدین گونه بیان کرد که: اگر حاصل دوره ی تحصیلات مدرسه ای، تنها انتقال پاره ای از مفاهیم به ذهن دانش آموزان باشد، با فراموش شدن آن مفاهیم، حاصل کلیه سال های تحصیل نیز از دست می رود؛ به همین سبب، باید سعی کنیم علاوه بر مفاهیم پایه، راهی به دانش آموزان نشان دهیم که خودشان بتوانند به دنبال معرفت و دانش مورد نیاز خود بگردند و به یک یادگیرنده ی مادام العمر تبدیل شوند .

به همین منظور علاوه بر کسب دانش باید راه و روش یادگیری را هم به آنان بیاموزیم تا میل به یادگیری در آنان تقویت گردد.

پروژه ی علمی به علت ماهیت هیجانی و اکتشافی خود، میل به یادگیری را در دانش آموز تقویت می کند و به علّت ماهیت فرایندی خود راه و روش یادگیری را نیز به او می آموزد؛ بنابراین می تواند ابزاری بسیار قوی در خدمت تعلیم و تربیت به معنای واقعی باشد که طبق تعریف “یونسکو” همانا درک و

به کارگیری مفاهیم، مهارت های فرایندی، نگرش ها و ارزش هایی می باشد که شخص را قادر می سازد دانش و فناوری را با زندگی و فرهنگ جامعه ی خویش مرتبط سازد.

به فرمایش مقام معظم رهبری، فضای علمی کشور، باید فضای تولید و ترویج علم و پژوهش و پرورش محقق و عالم باشد.

گفتنی است، اهداف این طرح به شرح ذیل می باشد:

۱)این طرح زمینه تحقق اهداف دوره ابتدایی، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش را به ویژه در زمینه های زیر فراهم می نماید:

الف ) اهداف علمی، آموزشی نظیر:

– دانش آموز نسبت به شناخت پدیده ها کنجکاو است.

– در فکر کردن، شنیدن ، گفتن و بیان مقصود، خواندن و نوشتن و حساب کردن مهارت کافی دارد.

– با زبان فارسی آشنایی دارد و می تواند از کتاب و روزنامه استفاده کند.

– ارزش علم را در انجام درست کارها تا حدی می داند.

– با نحوه یادگیری خود تا حدودی آشناست.

ب ) اهداف اجتماعی نظیر:

– همکاری با دیگران را دوست دارد.

– بازی ها و فعالیت های گروهی می کند.

– به انجام وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده او می گذارند پایبند است.

ج ) اهداف زیستی نظیر:

– از حواس خود به خوبی محافظت و استفاده می کند.

– در حفظ محیط زیست کوشا است.

– نکات ایمنی را می داند و رعایت می کند.

علاوه بر اهداف فوق می توان هدف های زیر را برای اجرای این طرح ذکر نمود:

۲) کمک به تحقق اهداف مهارتی درس علوم تجربی نظیر:

– مشاهده طراحی تحقیق برقراری

– ارتباط پیش بینی فرضیه سازی کاربرد ابزار اندازه گیری تفسیر یافته ها و نتیجه گیری

۳) تقویت مهارت های زندگی در دانش آموزان نظیر: تصمیم گیری حل مساله برقراری ارتباط با دیگران، دوست یابی، سخنرانی ودفاع از کار خود در جمع و غیره

۴) تحقق اهداف نگرشی درس علوم تجربی نظیر: کنجکاوی و جستجو گری علمی، نیروی خلاقیت و ابتکار، پشت کار، تمایل به همکاری، احترام گذاشتن به عقاید و نظرات دیگران، فکر باز و

روشن بینی خود انتقادی و بازنگری نقادانه، آمادگی برای پذیرش عدم قطعیت احساس مسئولیت، احساس اعتماد به نفس و غیره

۵) شناسایی و تقویت استعدادهای فردی دانش آموزان و ایجاد زمینه های مناسب برای کار آفرینی:

بسیاری از توانایی ها، استعدادها و علاقه مندی های دانش آموزان در کلاس های معمولی نمود پیدا نمی کنند و لذا قابل شناخت و پرورش نیستند.

پروژه ی علمی، فرصت مناسبی به وجود می آورد که می توان این استعدادها را مشاهده، شناسایی و تقویت کرد. بنابراین پروژه ی علمی می تواند راهبرد

بسیار مناسبی در تحقق یکی از اهداف مهم نظام آموزش و پرورش یعنی ایجاد زمینه کارآفرینی دانش آموزان باشد.

۶) ارائه مواد درسی به صورت در هم تنیده:

موضوعاتی که برای پروژه های علمی دانش آموزان طراحی می شوند می توانند بسیار گسترده تر از یک موضوع درسی و در واقع میان رشته ای باشند و دانش آموزان ضمن انجام این گونه پروژه ها از دانش و مهارت های متعدد خود استفاده کنند.

۷) ایجاد موقعیت مناسبی برای ارزشیابی توصیفی از عملکرد دانش آموزان برای رفع نیاز های ICT و تشویق آنان به استفاده از  IT

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده