رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
  • کد خبر : ۲۹۳۵۲
  • چاپ خبر : “من با طبیعت هستم”
شعار امسال درهفته محیط زیست؛

“من با طبیعت هستم”

به قلم: ابراهیم غلامرضا پور، مدیر محیط زیست شرکت سنگ آهن شعار روز جهانی محیط زیست(WED) ، ۵ ژوئن ۲۰۱۷، ۱۵ خرداد ۱۳۹۶: من با طبیعت هستم آفتاب بافق؛ کره زمين با مساحتي بالغ بر 510 ميليون کيلومتر مربع، هم اکنون پذيراي بیش از7 ميليارد نفر انسان در سطح خود است و تاکنون بالغ بر […]

به قلم: ابراهیم غلامرضا پور، مدیر محیط زیست شرکت سنگ آهن

شعار روز جهانی محیط زیست(WED) ، ۵ ژوئن ۲۰۱۷، ۱۵ خرداد ۱۳۹۶: من با طبیعت هستم

آفتاب بافق؛ کره زمين با مساحتي بالغ بر 510 ميليون کيلومتر مربع، هم اکنون پذيراي بیش از7 ميليارد نفر انسان در سطح خود است و تاکنون بالغ بر 80 ميليارد نفر در طول حيات کره زمين از آن ارتزاق کرده اند. اين در حالي است که جمعيت کره زمين در ميانه قرن هجدهم تنها 790 ميليون نفر بوده است.

با وقوع انقلاب صنعتي در قرن هجدهم به يکباره برداشت از منابع طبيعي جهان به شدت افزايش يافت و اين امر منجر به بروز مشکلات محيط زيستي بسياري در جهان شد. توان محدود طبيعت در تامين منابع مورد نياز انسان ها و جذب ضايعات ناشي از توليد، همراه با عدم برداشت و استفاده متوازن از منابع تجديد ناپذير، موجب شد تا بشر در سالهاي اخير با مشکلات عديده اي در اين زمينه مواجه گردد. عدم امکان دسترسي برابر به منابع براي همه نيز به اين امر دامن زده است، به طوري که هم اکنون 80 درصد از منابع جهان توسط ساکنان کشورهاي توسعه يافته اي به مصرف مي رسد که تنها از 20 درصد کل جمعيت جهان برخوردارند.

 

شواهد حاکي از آن است که امروزه بشر فراتر از توان جايگزيني طبيعت از آن برداشت مي کند و اين امر موجب بر هم خوردن تعادل در نظام متوازن هستي شده است. بنا به گزارشات موجود، ميزان برداشت از منابع کره زمين هم اکنون 30 درصد بيش از توان طبيعي آن در باز توليد منابع است و اگر اين وضعيت به همين منوال ادامه يابد در سال 2030 اين رقم به 100 درصد افزايش خواهد يافت. اين امر بدين معنا است که در آن سال نيازمند کره زمين ديگري با همين مشخصات براي تامين مصارف ساکنان زمين خواهيم بود. در 45 سال گذشته ميزان مصرف منابع کره زمين دو برابر شده است.

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده