رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
  • کد خبر : ۲۹۳۷۸
  • چاپ خبر : چه موقع بفهمم کودکم تب دارد ؟

چه موقع بفهمم کودکم تب دارد ؟

دکتر سمانه حبیبیان بافقی- متخصص کودکان و نوزادان و نوجوانان آفتااب بافق؛ هر هفته با یک مطلب جدید با دکتر حبیبیان/ مبحث این هفته “تب” استفاده از دماسنج جیوه ای در منزل بهترین روش است که می تواند طریقه استفاده از آن را از پزشک کودکتان سوال کنید که در بچه های زیر 4 سال […]

دکتر سمانه حبیبیان بافقی- متخصص کودکان و نوزادان و نوجوانان

آفتااب بافق؛ هر هفته با یک مطلب جدید با دکتر حبیبیان/ مبحث این هفته “تب”

استفاده از دماسنج جیوه ای در منزل بهترین روش است که می تواند طریقه استفاده از آن را از پزشک کودکتان سوال کنید که در بچه های زیر 4 سال 3 سه دقیقه زیر بغل و بالای 4 سال می توان داخل دهان گذاشت. در صورتی که تب بالای 38 درجه باشد نباید به تجویز استامینوفن است.

دماسنج پیشانی در سنجش تب دقیق نیست دماسنج دیجیتالی که با یک بوق آلارم می دهد درجه را نشان می دهد و اکثرا از این روش استفاده می کنند در صورتی که با دماسنج جیوه ای دقیق چک شود که خطا نداشته باشد ایرادی ندارد هرچند توصیه به استفاده از نوع جیوه ای می باشد.

دماسنجی که از طریق گوش و مقعد استفاده می شود دمای مرکزی بدن را می سنجد و بهترین روش است.

موقعی که متوجه شدم کودکم تب دارد چه کاری انجام دهم؟

استفاده از استامینوفن اولین قدم است که بین قطره – شربت – شیاف هیچ فرقی وجود ندارد به شرطی که به میزان مناسب استفاده شود.

 اکثرا چون قطره یا شربت را کافی نمی دهند و شیاف را کامل می گذارند تصور دارند شیاف موثرتر است، به ازای هر 10 کیلوگرم وزن بچه می توانید 25 تا 30 قطره یا 5 سی سی شربت یا 1 شیاف کامل استفاده کنید .

برای قطره استامینوفن راحت تر است وزن کودکتان را در 2 یا 3 ضرب کنید میزان لازم به دست می آید کودک 6 کیلویی نیاز به 12 تا 18 قطره دارد .

هرگز در کودکی که استفراغ مکرر دارد بی حال است و خوب مایعات نخورده از بروفن یا دیکلوفناک استفاده نکنید بعلت خطر خونریزی معده و آسیب به کلیه کودک که حساس است.

عوامل خطر در تب چیست و کی به پزشک مراجعه کنیم؟

تب39 درجه، تب 38 تا 39 درجه وقتی بیشتر از 3 روز طول بکشد ، استفراغ مکرر، دانه های پوستی در بدن با تب،  بی حالی کودک ، سردرد ، درد شکم ، اسهال با تب

همرامیان آفتاب بافق؛ سئوالات خود پیرامون کودکان دلبندتان را می توانید  در ارسال دیدگاه ثبت کنید تا در فرصت مناسب دکتر حبیبیان جوابگو باشند.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده