رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵
  • کد خبر : ۲۹۴۱۲
  • چاپ خبر : ثبت مراسم «روضه قنبر» شهرستان بافق در فهرست آثار ملی کشور

ثبت مراسم «روضه قنبر» شهرستان بافق در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از ثبت یکی دیگر از میراث ناملموس استان به نام «روضه قنبر» در فهرست آثار ملی کشور خبر داد. به گزارش آفتاب بافق؛  فاطمه دانش یزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار کرد: در اواخر سال ۱۳۹۵ با برگزاری جلسه کمیته ثبت ناملموس کشور، مراسم روضه […]

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از ثبت یکی دیگر از میراث ناملموس استان به نام «روضه قنبر» در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش آفتاب بافق؛  فاطمه دانش یزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار کرد: در اواخر سال ۱۳۹۵ با برگزاری جلسه کمیته ثبت ناملموس کشور، مراسم روضه قنبر واجد ارزش ثبت شناخته شد که با طی کردن روند اداری اخیرا مراتب ثبت آن از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به استاندار یزد ابلاغ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در خصوص این مراسم توضیحاتی ارائه کردو گفت: مراسم روضه قنبر، نماد ضربت خوردن مولای متقیان است که با آداب خاصی در شهرستان بافق استان یزد برگزار می شود و این مراسم به عنوان یکی از آیین ها و رسوم مردم بافق در ایام ماه مبارک رمضان به شمار می رود که از سالهای دور در این شهرستان رسم بوده و از روز نوزدهم تا شب بیست و هفتم ماه رمضان خوانده می شود.

دانش یزدی با بیان اینکه این روضه بیشتر مخصوص بانوان بوده و با نذری دادن و طلب حاجت در این چند روز مرسوم است و در منازل برگزار می شود، گفت: قنبر از غلامان حضرت علی (ع) بوده که فردی در این مراسم با حالاتی شبیه درویشان لباس سفیدی بر تن می کند و با کلاه سفید کشکولی که نماد دوستی حضرت علی بود، مراسم را به اجرا می گذارد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در این مراسم دو شخصیت دیگر نیز حضور دارند که یکی نقش حضرت زینب (س) را با لباس بلند و مشکی و شخصیت دیگر نقش ام کلثوم را بازی می کند، تصریح کرد: این مراسم هم اکنون نیز در شهرستان بافق برای طلب حاجت و رفع گرفتاری برگزار می شود و احترام خاصی در بین مردم این شهرستان دارد.

یادآور می شود مراسم روضه قنبر در شهرستان بافق در تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ با ‌شماره ۱۳۹۱ در فهرست آثار ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس کشور به‌ ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده