رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
  • کد خبر : ۳۰۷۸۵
  • چاپ خبر : « آیامیراث فرهنگی برای مسئولان مهم است؟»
در حاشیه؛

« آیامیراث فرهنگی برای مسئولان مهم است؟»

به قلم: دکتر حسین ارجمند بافقی  آفتاب بافق؛ حفظ وحراست از میراث فرهنگی ,وظیفه  تمام مردم ومسئولان است چون این میراث, یادگار گذشتگان ماست که نسل به نسل منتقل شده است و به دست ما رسیده است. اما سوالی که ذهن مرا بعد از جلسه مجمع هم اندیشی که با محوریت میراث فرهنگی و صنایع […]

به قلم: دکتر حسین ارجمند بافقی 

آفتاب بافق؛ حفظ وحراست از میراث فرهنگی ,وظیفه  تمام مردم ومسئولان است چون این میراث, یادگار گذشتگان ماست که نسل به نسل منتقل شده است و به دست ما رسیده است.

اما سوالی که ذهن مرا بعد از جلسه مجمع هم اندیشی که با محوریت میراث فرهنگی و صنایع گردشگری بود به خود مشغول کرده ؛این است که آیا واقعا مسئولان استان و کشور, دغدغه حفظ و حراست از میراث فرهنگی را دارند یا این که فقط بر حسب وظیفه و به صورت روتین, مجبورند که در مورد این مقوله صحبت کنند و از آن دفاع کنند.

نظرات و پیشنهاداتی که در جلسه مطرح شد به نظر نگارنده بسیار عالی و مبتکرانه بود که  دلالت براین امر داشت که واقعا این افراد با گوشت و پوست وخون خود این مساله را درک کرده اندواز آن جایی که فضای این جلسات, مبتنی بر امید و چشم انداز روشن است ؛  انسان نمی خواهد حرفی بزند که ذائقه ها را تلخ کند و از طرف دیگر نمی توان فهمید که آیا فلان مسئول واقعا کار کرده است یا نه؟چون ما بیرون از گود نشستیم و با مسائل و مشکلات آن ها مواجه نیستیم واز طرف دیگر اطلاعات جامع و کاملی هم در اختیار ما گذاشته نشده است تا بتوانیم صحت و سقم حرف های آن ها  را بسنجیم.

اما یک چیز به ذهنم آمد و آن این است که وقتی جان آدم ها برای مسئولان ,پشیزی ارزش ندارد چگونه ممکن است که فلان اثر تاریخی یا هنری برایشان مهم باشد؟وقتی که تا الان در جاده بافق بیش از صدها نفر کشته شدند آن هم به دلیل بی کفایتی و بی تدبیری مسئولان ,چگونه می توان باور کرد که  برایشان مهم است که فلان بنای تاریخی را نگه دارند یا مانع تخریب آن شوند.؟

وقتی خانه وحشی بافقی را به طرفه العینی تخریب می کنند و خانه های قدیمی را در استان ویران می کنند چگونه می توان پذیرفت که این تفکر خواهان حفظ و مرمت میراث فرهنگی است؟

وقتی رییس اداره میراث در استان ،برای خبرنگار بافقی پرونده سازی می کند وطرح شکایت می کند صرفا به خاطر این که ضعف های میراث را برملا می کند،آیا می توان به دل سوختن آن ها ایمان آورد و….

شاید هم میراث فرهنگی برای آن ها مهم باشد ولی اولویت چندم آن هاست  و البته برای مردم هم میراث فرهنگی و حتی مقوله فرهنگ  در صدر خواسته هایشان نیست و بیشترین دغدغه مردم, مسائل اقتصادی مانند تورم, رکود و مساله اشتغال یا مسائل اجتماعی است و مسائل فرهنگی  در رده های بعدی قرار دارد.

ولی همین که برای اولین بار از مسئولان استانی دعوت شده بود که در جلسه هم اندیشی توسعه بافق شرکت کنند و آن ها هم لبیک گفته بودند در نوع خود قابل تقدیر است و این نشان از همت و عزم مسئولان بافق برای توسعه شهرستان دارد .

جلسه ای که به گفته تمام مدعوین ,در استان بی سابقه بوده است و امید آن که این جلسات برای مردم خیر و برکاتی داشته باشد هرچند که بی اعتمادی نسبت به مسئولان و رفتار و گفتارمتناقضشان, گاهی اوقات ما را می آزاردولی بهتر است به آینده خوشبین باشیم و البته باید از مسئولان بخواهیم که نتیجه پیگیری مسائل مطرح شده در این جلسه را به اطلاع مردم برسانند.

به تعبیری می توان گفت هرچند این جلسات, فواید اندکی دارد و چیز زیادی بدست نمی آید ولی بدون شک عدم تشکیل این جلسات, چیزی جز زیان و ضرر ندارد ومطمئنا خیلی از چیزها را از دست خواهیم داد.

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده