رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
  • کد خبر : ۳۱۷۲۷
  • چاپ خبر : عدم تحمل لاکتوز (قند شیر): علل، علائم و درمان

عدم تحمل لاکتوز (قند شیر): علل، علائم و درمان

دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی آفتاب بافق؛ عدم تحمل لاکتوز یا کمبود لاکتاز، یکی از موارد حساسیت‌های غذایی است که فرد قادر نیست لاکتوز (قند موجود در شیر) را به طور کامل هضم کند. افرادی که بعد از مصرف محصولات لبنی دچار مشکل می شوند، احتمالاً از عدم تحمل لاکتوز رنج […]

دکتر فرزانه سالاری علی آبادی، دکترای حرفه ای دامپزشکی

آفتاب بافق؛ عدم تحمل لاکتوز یا کمبود لاکتاز، یکی از موارد حساسیت‌های غذایی است که فرد قادر نیست لاکتوز (قند موجود در شیر) را به طور کامل هضم کند. افرادی که بعد از مصرف محصولات لبنی دچار مشکل می شوند، احتمالاً از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند. اگر در بدن فرد به هر دلیلی، آنزیم لاکتاز تولید نشود، لاکتوز تجزیه و جذب نمی شود و در روده باقی مانده و منجر به مشکلات گوارشی می‌گردد.

عدم تحمل لاکتوز با آلرژی به شیر تفاوت دارد. چرا که آلرژی، حساسیت به پروتئین های شیر است و به ندرت ایجاد میشود، در حالي که عدم تحمل لاکتوز یک بیماری ارثی است و بیشتر در بزرگسالی شایع است. به ندرت ابتلا به این عارضه بصورت مادرزادی گزارش شده است که در این حالت کودک قادر به هضم شیر مادر نیست.

علل بروز این عارضه:

  • استعداد ژنتیکی
  • حذف درازمدت شیر از برنامه غذایی و عادت نداشتن به مصرف آن
  • شرایط ناشی از بیماری یا آسیب دیدگی روده کوچک بدلیل عمل جراحی یا عفونت

علائم:

 اتساع شکم،  دردهای شکم، تهوع، بازگشت اسید به مری، شنیدن صدای غرش از شکم، نفخ، اسهال و استفراغ پس از مصرف لبنیات، از علائم شایع این بیماری است .

درمان:

هیچ درمان قطعی ای برای عدم تحمل لاکتوز وجود ندارد و  بهترین درمان در وهله اول حذف کامل و یا محدود کردن محصولات لبنی از زنجیره غذایی است. گاها برخی ازمتخصصان مصرف شیر با لاکتوز کم و یا استفاده از مکمل های حاوی لاکتاز را توصیه میکنند.

برخی از نکات حائز اهمیت پیرامون این عارضه:

  • هنگامیکه فرد مدت زمان زیادی شیر مصرف نکرده است، باید مصرف شیر را به تدریج آغاز کند تا روده فرصت کافی برای ساخت آنزیم لاکتاز را داشته باشد.
  • میزان لاکتوز تمام محصولات لبنی یکسان نیست. برخی از افراد مبتلا، مصرف ماست و پنیرهای سفت را راحت تر از محصولات لبنی دیگر تحمل می کنند. چرا که لاکتوز این فرآورده ها تاحدودی طی روند آماده سازی متابولیزه می شود. بنابراین حاوی میزان اندکی لاکتوز هستند. در بین فرآورده های لبنی، مقدار لاکتوز در شیر و بستنی بیش از سایرین است.
  • در برخی از افراد مبتلا، محدودیت کامل مصرف لاکتوز فقط به مدت کوتاه و جهت قطعی کردن تشخیص توصیه می شود. دلیل این امر این است که بعضی از بیماران، قادرند افزایش تدریجی لاکتوز را تحمل کنند.

The Best Regards:

Farzaneh Salari-Aliabad

 Doctor of Veterinary Medicin

Department of Veterinary Medicine, College of Veterinary Medicine,

Shahid Bahonar

University of Kerman, Kerman, Iran.

E-mail: salari1369@yahoo.com

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده