رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
  • کد خبر : ۳۳۵۴۹
  • چاپ خبر : یوزپلنگ آسیایی هنوز می دود

یوزپلنگ آسیایی هنوز می دود

آفتاب بافق؛ از سال 1386 به ابتکار انجمن یوزپلنگ ایرانی ، نهم شهریور به عنوان روز ملی یوزپلنگ پیشنهاد گردید. بین دوستداران محیط زیست و حیات وحش سراسر جهان نگرانی عمده ای وجود دارد در زمینه کم شدن جمعیت یوزپلنگ آسیایی و از بین رفتن کامل این حیوان. تنها تعداد اندکی از این گربه سانان […]

آفتاب بافق؛

از سال 1386 به ابتکار انجمن یوزپلنگ ایرانی ، نهم شهریور به عنوان روز ملی یوزپلنگ پیشنهاد گردید.

بین دوستداران محیط زیست و حیات وحش سراسر جهان نگرانی عمده ای وجود دارد در زمینه کم شدن جمعیت یوزپلنگ آسیایی و از بین رفتن کامل این حیوان. تنها تعداد اندکی از این گربه سانان تندرو، در کویر مرکزی ایران وجود دارند.

بافق یکی از زیستگاه های اصلی یوز آسیایی یا ایرانی است . عدم آشنایی مردم با زندگی این حیوان موجب شده تلاش زیادی برای نگهداشت آن انجام ندهند.

اینک وظیفه یکایک مردم و مسئولین است که تلاش خود را برای حفظ یوزپلنگ ایرانی انجام دهند و این امر ممکن نمی شود مگر با فرهنگ سازی. یوزپلنگ امروزه بیشتر از خشکسالی ، تصادف جاده ای کشته شدن توسط حیوانات دیگر و عدم آگاهی مردم از بین می رود.

برای نمونه می توان از ماریتا یاد کرد یوزپلنگ کوچکی که همراه مادر، خواهر و برادر خود برای آب خوردن به حوالی شهر آمدند. به علت عدم اطلاع مردم و ترس آنها یوز پلنگ ها مورد حمله قرار گرفتند و جز ماریتای کوچک که به اسارت درآمد ،خواهر و برادرش کشته شدند و مادر زخمیش فرار کرد.

ماریتا به مدت 10سال در پارک پردیسان تهران نگهداری شد و  سال 83 تلف گردید

هنوز هم می توان با فرهنگ سازی، آگاه نمودن مردم و یک برنامه ریزی علمی یوزهای تیزپا را نجات داد.

فقط با ارده انسان

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده