رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
  • کد خبر : ۳۶۸۶۴
  • چاپ خبر : این قسمت: بالابان
آشنایی با پرندگان بافق:

این قسمت: بالابان

آفتاب بافق،در ادامه معرفی و آشنایی با پرندگان بافق برای علاقمندان به حیات وحش شهرستان،این هفته نیز به معرفی یکی دیگر از گونه جانوری زیست بوم بافق با همکاری ادارات محیط زیست شرکت و شهرستان ، برای شما علاقمندان و خوانندگان محبوب آفتاب پرداخته، که در ادامه می خوانید.. این هفته: بالابان بالابان بزرگترین شاهین […]

آفتاب بافق،در ادامه معرفی و آشنایی با پرندگان بافق برای علاقمندان به حیات وحش شهرستان،این هفته نیز به معرفی یکی دیگر از گونه جانوری زیست بوم بافق با همکاری ادارات محیط زیست شرکت و شهرستان ، برای شما علاقمندان و خوانندگان محبوب آفتاب پرداخته، که در ادامه می خوانید..

این هفته: بالابان

بالابان بزرگترین شاهین در ایران و یکی از بزرگترین شاهین ها بعد از جیر فالکون در دنیا است  که در دو جمعیت مهاجر و بومی در این شهرستان زندگی می کنند. تعداد جمعیت بومی این پرنده بسیار کم، یک یا سه خانواده می باشد.آن هم در سالهای پر باران که طعمه افزایش می یابدو جمعیت مهاجر آن همانند سایر پرندگان شکاری هر ساله با خنک شدن هوا در عرضهای شمالی کره زمین و سوار بر اولین بادهای پاییزی وارد کشور و شهرستان می شوند و در مناطق کوهستانی و بیابانی زندگی می کند و در زمره پرندگان حمایت شده می باشد .این پرنده همانند سایر شکاری ها ماده درشت تر از نرها بوده و غذای اصلی ان را پرندگان و گوشت سفید تشکیل می دهد. بالابان دارای توانایی های خاص ، جسارت و درنده خویی ، سماجت عجیب در تعقیب طولانی وخسته کردن شکار در گرفتن پرندگان تا اندازه هوبره و جوندگان تا اندازه خرگوش را  می باشد. بیشتر خصوصیت بالابان در استفاده از بازداری نزد عربها درنده خویی ,جسارت ,تعقیب طولانی ,قدرت چنگالها،مقاومت بیشتر شاهپرها در مقابل شکستن در مقابل ضربات شکارهای بزرگ ,مقاومت در برابر گرمای زیاد ,قدرت تغذیه متفاوت با شاهینهای دیگر و……هست .بالابان شکار خود رو مثل بقیه شاهینها با منقار گردن شکار را از پشت می شکنداین پرنده با اینکه یک شاهین کند پرواز هست اما با تواناییهایی که ذکر شد،کمی سرعت را جبران کرده است .بالابان  و بحری و شاهین بخاطر جسارت و شجاعت بسیار معروف هستند .این پرندگان در هنگام دفاع از قلمرو و جوجه ها هیچ واهمه یا شکی در حمله کردن به پرندگان در حد عقاب طلایی و یا پستانداران در حد روباه شغال و حتی گرگ را ندارند ,خیلی شاید جای تعجب داشته باشه برای مردم که در قدیم با تربیت بالابان ماده اشیانه ای قره قوش یا عقاب طلایی جوان شکار می کردند. زنده گیری و قاچاق این پرنده به کشورهای عربی اطراف خلیج همیشگی فارس یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت این پرنده زیباست از علل دیگر آن کشته شدن توسط اسلحه های ساچمه زنی، مسموم شدن و تخریب زیستگاه است. شناسایی این پرنده از طریق رنگ پشتی نوار های عمودی و موازی جلو سینه و رنگ دم با دایره های سفید نخودی و رنگ طلایی جلو پیشانی است.

با تشکر از مهندس موسوی و مهندس غلامرضاپور

 

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده