رفتن به بالا
  • یکشنبه - ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
  • کد خبر : ۵۰۱۸
  • چاپ خبر : بیابان زدایی 13 درصدی  منطقه گودگوار بافق

بیابان زدایی 13 درصدی منطقه گودگوار بافق

به گزارش آفتاب بافق 'کمال کریمی'روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،وسعت این کانون بحران را پنجهزار و 500 هکتار اعلام کرد و افزود: تاکنون 720 هکتار از عرصه های منابع طبیعی گودگوار بافق درختکاری و بیابان زدایی شده است. رئیس منابع طبیعی بافق کاشت نهال تاغ در منطقه گودگوار را ساز […]

به گزارش آفتاب بافق 'کمال کریمی'روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،وسعت این کانون بحران را پنجهزار و 500 هکتار اعلام کرد و افزود: تاکنون 720 هکتار از عرصه های منابع طبیعی گودگوار بافق درختکاری و بیابان زدایی شده است.

رئیس منابع طبیعی بافق کاشت نهال تاغ در منطقه گودگوار را ساز گار با اقلیم خشک و شرایط آب و هوایی کویری این منطقه عنوان کرد.

81459456-6196023

وی جلوگیری از پیشروی کویر، تثبیت شن های روان، پیشگیری از ورود ریزگردها به شهر بافق و روستاهای اطراف را از اهداف بیابانزدایی در گود گوار عنوان و بیان کرد : مهار ریز گردها و شن های روان مانع از آسیب رسانی به خطوط پنج راه ریلی بافق، جاده های دسترسی روستاهای همجوار و همجنین محور مواصلاتی بافق- نوق می شود.

وی یاد آورشد: دستیابی به این اهداف در یک منطقه بیابانی به خصوص شهربزرگی همچون بافق با زیر ساخت های اقتصادی واجتماعی فراوان از چنان ارزشی برخوردار است که قابل ترسیم در فرمول و نمودارهای اقتصادی نیست.

این مسوول ادامه داد: درختکاری در این منطقه موجب مرطوب ماندن خاک و جلو گیری از فرسایش بادی می شود.

81459456-6196022

وی با بیان اینکه استقرار پوشش گیاهی باعث فرسایش بادی خاک می شود ، کاهش خسارتهای منابع زیستی ، اقتصادی و جسمی به ویژه بیماریهای ریوی و چشمی ، افزایش تولید اراضی کشاورزی ، در آمد سرانه خانوار همچنین افزایش سبد غذایی ، ایجاد اشتغال مولد و در نتیجه کاهش مهاجرت را از مزایای اجرای این طرح برشمرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری بافق خاطر نشان کرد: برای ایجاد پوشش گیاهی و کاشت نهال تاغ در گود گوار اعتباری معادل بر 10 میلیارد ریال امسال اختصاص یافت است.

وی گفت: همزمان با کشت نهال تاغ در سالجاری پنج دوره آبیاری سیار توسط تانکرنیز انجام می شود.

وی هزینه آبیاری سنواتی نهال های کاشته شده را افزون بر چهار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: با عقد قرار داد پیمانکار، آبیاری نهال های غرس شده در گود گوار از اسفند ماه سالجاری آغاز می شود.

این مسوول اضافه کرد: در طول مدت نگهداری پنج ساله نهال تاغ ، به طور متناوب 15 دوره آبیاری نیاز دارد.

کمالی افزود: پس از گذشت این مدت، با توجه به سازگاری گیاه تاغ با خشکی ، مقاومت برای ادامه حیات خود پیدا می کند و تثبیت شن های روان را در پی خواهد داشت.

رئیس منابع طبیعی بافق یاد آور شد در طول حیات درختچه های تاغ یک میکروکلیمای طبیعی یعنی رفت و آمد وحوش در میان آنها و ایجاد گیاهانی مانند اشنان نیز به صورت طبیعی فرصت رویش پیدا می کنند.

کمالی بیان کرد: برنامه داریم طبق برنامه زمان بندی ، تا سه سال آینده کشت نهال تاغ را در منطقه کانون فرسایش بادی گود گوار بافق به پایان برسانیم.

منطقه گود گوار در فاصله 12 کیلو متری شهر بافق و 700 متری روستای رضائیه و در محدوده مزارع اسلام آباد، چاه کشاورزی بیکاران، خطوط انتقال نیرو و نیز مزرعه باقری قرار دارد.

شهر بافق در فاصله 110 کیلومتری یزد واقع شده است.

این شهرستان با یکهزار و 600 متر مربع وسعت بیش از 90 درصد از این سطح شامل عرصه های طبیعی است.

منبع: ایرنا یزد

ارسال دیدگاه


error: متن حفاظت شده